ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: درباره ایران عجله‌ای نداریم

با کاهش سطح تعهدات ایران در برجام وقت برای ایران تنگ شده است. ساعتی قبل از دیدار با پوتین، ترامپ گفت آمریکا وقت زیاد دارد.

با کاهش سطح تعهدات ایران در برجام این احتمال وجود دارد که ایران از سقف مجاز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده بر اساس توافق هسته‌ای عبور کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت درباره ایران عجله‌ای ندارد. در همان حال ترامپ با پوتین دیدار کرد.

ترامپ در مراسم امضاکردن تحریم‌های جدید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۲۸ ژوئن/۷ تیر، ساعتی قبل از دیدار و گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست جی ۲۰ در اوساکای ژاپن در جمع خبرنگاران گفت:

«ما وقت زیاد داریم. هیچ عجله‌ای نیست.»

آمریکا خواهان مذاکره با ایران بر سر نظارت بر برنامه موشکی سپاه و تحدید نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه به ویژه در یمن، سوریه، عراق و لبنان است. رهبر جمهوری اسلامی این مسائل را موضوعات «ناموسی انقلاب» جلوه داده و هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده است. ترامپ صبج جمعه بعد از دیدار و گفت‌وگو با نارندا موندی، نخست‌وزیر هند در جمع خبرنگاران در اوساکا گفت:

«آن‌ها [ایرانی‌ها] می‌توانند وقت تلف کنند. ما مطلقاً عجله‌ای نداریم. فکر می‌کنم، امیدوارم آخرش به نتیجه می‌رسد. اگر بشود، عالی‌ست و اگر هم نشود، خبرش را می‌شنوید.»

ساعتی بعد مذاکرات یک ساعته ترامپ با پوتین پشت درهای بسته در اتاقی که طرف آمریکایی آن را انتخاب کرده بود آغاز شد. هنوز خبری از آنچه که در این دیدار اتفاق می‌افتد منتشر نشده. دو روز قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره تنش ایران و آمریکا گفته بود:

«ما همکاران ایرانی و آمریکایی‌مان را مجاب خواهیم کرد که از محدوده خطر کنار بکشند و اختلافاتشان را به شکل متمدنانه‌ای سر میز مذاکره حل کنند. این امر بدان معنی است که طبعاً سیاست تعیین ضرب‌الاجل، تحریم و باج‌خواهی باید کنار گذاشته شود.»

رئیس جمهوری چین نیزدر نشست اوساکا خواهان برقراری صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس شد. شی جینگ‌پینگ گفت:

«جین همواره خواهان صلح است و جنگ را رد می‌کند. همه طرفین درگیری باید آرام باشند و خویشتنداری خود را حفظ کنند و راه را برای گفت‌وگوهای سازنده باز کنند و همزمان برای صلح و ثبات در خلیج فارس کوشش کنند.»

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا که او هم در نشست جی ۲۰ حضور دارد با اظهار نگرانی از نقض برجام توسط ایران یادآوری کرد که اتحادیه اروپا همچنان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را زیر نظر دارد. یک دیپلمات اروپایی که نام او افشا نشده در گفت‌وگو با رویترز احتمال داده که ایران از شنبه یا یکشنبه آینده از حد مجاز اورانیوم غنی‌شده در توافق هسته‌ای عبور کند.

کمیسیون مشترک اعضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) جمعه ۲۸ ژوئن / ۷ تیر در وین تشکیل خواهد شد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به خبرگزاری فارس گفته است این آخرین مهلت ایران به اروپاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقت؟

    همین طور ادامه بدهید از ج.ا. تا امریکا، این وضعیت حق مردم ایران است. این سزای این مردم بدکردار است. مردمی 40 سال است حتی به خودشان رحم نمیکنند. فقط جای تاسف است یک اقلیت از مردم خوب ایران، بایست پای اکثریت بدکردار بیفتند. نگویید دروغ است. این حقیقت است. شرکت 70% در انتخابات. رای 89% به جمهور ی اسلامی. شرکت 5 میلیون نفری در راهپیمایی اربعین. همگی نشان میدهد خود اکثریت این مردم به دنبال اهداف حکومتند.