ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«موشک روسیِ پدافند هوایی سوریه در قبرس منفجر شد»

مقام‌های قبرس اعلام کردند که همزمان با حملات اسرائیل به سوریه، یک موشک پدافند هوایی سوریه که ساخت روسیه است در کوهستان نزدیکی نیکوزیا منفجر شده اما به کسی آسیبی نرسیده است.

یک موشک در ساعت نخست روز دوشنبه در کوهستان نزدیک نیکوزیا پایتخت قبرس منفجر شد. مقام‌های قبرسی می‌گویند این موشک، روسی و مربوط به پدافند هوایی سوریه است و شلیک آن همزمان با حملات اسرائیل به حمص و مناطقی در حومه دمشق صورت گرفته است.

موشک پدافند هوایی سوریه بر فراز دمشق ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، انفجار موشک در خاک قبرس در ساعت یک بامداد دوشنبه ۱۰ تیر / یکم ژوئیه به‌وقت محلی در منطقه وونو، واقع در قبرس شمالی، حدود ۲۰ کیلومتری شمال شرقی نیکوزیا رخ داده است. این انفجار تلفاتی در بر نداشت.

مقام‌های قبرسی می‌گویند احتمالاً شلیک این موشک در پاسخ به حملات بامداد دوشنبه اسرائیل به خاک سوریه بوده است. جنگنده‌های اسرائیل از حریم هوایی لبنان برخی پایگاه‌های نظامی در حمص و مناطقی در حومه دمشق را با شلیک موشک هدف قرار دادند. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به شهرک صحنایا در حومه دمشق، چهار غیرنظامی از جمله یک کودک چند ماهه جان خود را از دست دادند و ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند. مجروحان هم برای مداوا به بیمارستان‌ منتقل شدند. این خبرگزاری همچنین گزارش داد که سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه برخی از موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

قدرت اوزِرسِی، وزیر امور خارجه بخش ترک‌نشین قبرس در فیس‌بوک خود نوشت: «اولین ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این موشک، یک موشک ساخت روسیه متعلق به سامانه دفاعی سوریه است که در پاسخ به حملات هوایی علیه سوریه شلیک شده و به‌هنگام شلیک دامنه خود را گسترش داده و در قلمرو ما فرود آمده است.»

او افزوده است که احتمالاً انفجار پیش از فرود موشک رخ داده است، زیرا هیچ دهانه‌ای از این موشک وجود نداشت: «قطعات موشک در مناطق مختلف فرود آمده که نشان می‌دهد قبل از فرود در آسمان منفجر شده است.»

آندرئاس پنتاراس، تحلیل‌گر مسائل نظامی از بخش یونانی قبرس گفته است موشک شلیک‌شده به خاک قبرس از نوع «اس۲۰۰» روسیه است که بُردی تا ۴۰۰ کیلومتر دارد.

پنتاراس که یک ژنرال بازنشسته است به شبکه تلویزیونی سیگما گفت: «براساس تصاویر منتشرشده بر روی پایه بال موشک کلمات روسی مشاهده می‌شود. سوریه از موشک‌های روسی استفاده می‌کند. بنابراین براساس یک ارزیابی نه‌چندان مطمئن این موشک یک موشک اس۲۰۰ روسیه است.»

زنوناس تزیاراس، یک تحلیل‌گر دیگر از اتاق فکر «ژئوپلیتیک قبرس» به رویترز گفت: «در حال حاضر ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم، اما از تصاویر و شواهد برمی‌آید که موشک شلیک‌شده، اس۲۰۰ روسیه است اگر چنین باشد احتمالاً اشتباهی شلیک شده است.»

به‌گفته تزیاراس، این موشک‌ها طوری طراحی شده‌اند که اگر به هدف خود شلیک نشوند در هوا منفجر می‌شوند.

ساکنان منطقه به رسانه‌های قبرسی گفته‌اند نوری بر آسمان دیده‌اند که در پی آن سه انفجار رخ داده است. مقام‌های محلی برخی از خانه‌های منطقه را تخلیه کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.