ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت دو استاد دانشگاه کابل به دلیل «ترویج افراطی‌گری»

رسانه‌های افغانستان می‌گویند در دانشگاه کابل افکار افراطی اسلامی ترویج می‌شود. حتی پوشش دختران دانشجو نیز تحمل نمی‌شود.

وزارت آموزش عالی افغانستان تأیید کرد که نیروهای امنیتی این کشور دو استاد دانشکده الهیات دانشگاه کابل را که گفته‌ می‌شود در دانشگاه افکار افراطی اسلامی را ترویج می‌کردند، بازداشت کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از رشد ترویج چنین افکاری در محیط دانشگاه کابل است.

دانشگاه کابل بزرگترین و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در افغانستان

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، فیصل امین، سخنگوی وزارت آموزش عالی این کشور چهارشنبه ۱۲ تیر / ۳ ژوئیه گفت نیروهای امنیت ملی، مولوی معروف راسخ و عبدالظاهر داعی از استادان دانشکده الهیات دانشگاه کابل را بیرون از این دانشگاه بازداشت کرده‌اند.

به‌گفته امین، این دو استاد دانشگاه کابل چند روز است که بازداشت شده‌اند و دلیل بازداشت آن‌ها تا کنون به وزارت آموزش عالی اعلام نشده است.

روزنامه ۸صبح نوشته است که دو روز پیش چنین عنوان شد که نیروهای امنیت ملی، راسخ و داعی را به اتهام «ترویج افراطی‌گری» در دانشگاه کابل بازداشت کرده‌اند. ریاست عمومی امنیت ملی تا کنون در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

بنا به این گزارش، مولوی معروف راسخ دو سال پیش نیز به اتهام همکاری با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه کابل بازداشت شده بود. او در مسجد خوابگاه دانشگاه کابل، نظام افغانستان را نظام کُفر خوانده بود و اندیشه‌ خلافت اسلامی را تبلیغ می‌کرد.

دانشگاه کابل بزرگترین و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در افغانستان است. این دانشگاه در سال ۱۳۱۱ خورشیدی تأسیس شد.

نیروهای امنیت ملی بهمن‌ماه سال گذشته نیز استاد دیگری به نام ابوعبیدالله متوکل را به اتهام همکاری با داعش بازداشت کرده بودند. او اعتراف کرد که صدها دانشجو را به گروه داعش جذب کرده است.

نهادهای مستقل در افغانستان می‌گویند در سال‌های اخیر طرفداران رفتارهای افراطی و افکار تندروانه در دانشگاه کابل بیشتر شده‌اند.

شماری از دانشجویان دانشگاه کابل می‌گویند برخی از استادان این دانشگاه به‌شکل منظم دست به ترویج افراطی‌‌گری و نظریه‌ خلافت اسلامی می‌زنند و نظرات گروه‌های تندرو را برای دانشجویان تبلیغ می‌کنند.

روزنامه ۸صبح در گزارش دیگری به‌نقل از چند دانشجوی دانشگاه کابل نوشته است که در درس ثفاقت اسلامی (فرهنگ اسلامی) «همه‌ جزوه‌ها» از جمله نظام اجتماعی اسلام، نظام سیاسی اسلام، نظام اقتصادی اسلام، «بدون استثنا» به نظام خلافت اسلامی پرداخته می‌شود.

دانشجویان دختر رشته‌های دیگر که در محوطه دانشگاه بی‌حجاب هستند و پسرانی که ریش خود را می‌تراشند و آرایش موی متفاوتی دارند نیز «از زخم زبان، طعن و تمسخر» استادان فرهنگ اسلامی در امان نمی‌مانند.

به‌گفته یکی از دانشجویان دانشگاه کابل کتاب‌های فرهنگ اسلامی «کمتر به تسامح و تساهل در دین اسلام می‌پردازند و برعکس به‌گونه‌ای غیرمستقیم دانشجویان را ترغیب به کشتن غیرمسلمانان می‌کنند».

در این گزارش آمده است که مبشر مسلمیار یکی دیگر از استادان دانشکده الهیات دانشگاه کابل نیز به‌تازگی در همین رابطه بازداشت شده است.

چندی پیش هم برخی از دانشجویان دانشکده الهیات یک دختر دانشجو در دانشگاه کابل را کتک زدند. به‌گفته شاهدان عینی، دانشجویان مهاجم دختر را که چادرش از سر افتاده بود مروج فحشا در دانشگاه نامیده بودند.

روزنامه اطلاعات افغانستان نیز در گزارشی در همین زمینه به‌نقل از یک دانشجو نوشته است که چند سال پیش یکی از استادان دانشکده الهیات به یک دختر دانشجو نمره قبولی نداده زیرا او «شلوار تنگ پوشیده بود». این دانشجو می‌گوید بعدها متوجه شده که تنها این مورد نبوده و چند دختر دیگر هم به‌دلیل خنده با صدای بلند در دانشگاه و یا پرسیدن «سئوال‌های بی‌مورد» نمره نگرفته‌اند.

بنا به این گزارش، در آن زمان با این‌که نفوذ تندروها در دانشگاه کابل مشهود بود اما مسئولان دانشگاهی و امنیتی آن را انکار می‌کردند و حتی در مواردی نیروهای امنیتی دانشگاه طرف تندروها را می‌گرفتند و خواهان «پوشش مناسب» دختران می‌شدند.

مؤسسه مطالعات استراتژیک افغانستان براساس تحقیقاتی که کرده گفته است که درس‌ها و گفتارها در مورد نظام سیاسی اسلام در دانشگاه‌های افغانستان، به‌نحوی گرایش‌ها به افراط‌گرایی را در میان دانشجویان ترویج می‌کنند.

اکنون بحث بر سر اصلاح مضامین دروس «فرهنگ اسلامی» در دانشگاه کابل و دیگر دانشگاه‌های افغانستان برجسته شده است.

عبدالحفیظ منصور که دو سال پیش عضو مجلس نمایندگان افغانستان بود در آن زمان گفته بود: «ثفاقت اسلامی همین اکنون در دانشگاه‌های افغانستان تروریست تربیت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهربان

    هرچیز که بگندد نمکش میزنند وای برآن روز که بگندد نمک. این وضع حال و روز اکنون کشورهای اسلامی مثل ایران، افغاستان، عربستان و سایرممالک اسلامیست.