ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: نیش تهدیدات ممکن است ایران را بگزد

رئیس جمهوری آمریکا، گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام را که از ۱۶ تیر آغاز می‌شود به عنوان یک «تهدید تازه» درک کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، یک تهدید تازه است. ترامپ هشدار داد که نیش این تهدید ممکن است ایران را بگزد.

ترامپ در مراسم امضاکردن تحریم‌های جدید

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه چهارشنبه ۱۲ تیر هیأت دولت، خطاب به کشورهای اروپایی گفت:

«سطح غنی‌سازی ما دیگر ۳،۶۷ (درصد) نخواهد بود. ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت، مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.»

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر به ایران هشدار داد:

«ایران تهدید تازه‌ای کرده است. روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه‌ای نباشد، آن‌ها اورانیوم را تا "هر میزانی که بخواهیم" غنی می‌کنند. ایران، مراقب تهدیداتت باش. ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الان کسی اینطور گزیده نشده است.»

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داد که با راه‌اندازی سازوکار مالی (اینستکس) به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل کند. نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس که قرار بود جمعه هفته گذشته انجام شود، اما هنوز انجام نشده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این موضوع را تأیید کرده است.

دولت فرانسه ساعتی بعد از سخنرانی روحانی در جلسه هیأت دولت، یک بار دیگر به ایران توصیه کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا به برجام پایبند بماند. آگنس وون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت:

«ایران با ترک توافق وین هیچ چیز به دست نمی‌آورد.»

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در پاسخ به همتای فرانسوی خود گفت:

«تا زمانی که به اجرای تعهدات خود در برجام متعهد باشید، متعهد می‌مانیم و تعهدات‌مان را هم دقیقا مشابه شما اجرا می‌کنیم.»

همین پاسخ را محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در وامنش به بیانیه مشترک وزیران خارجه سه قدرت اروپایی داده بود:

«هر زمان که سه کشور اروپایی تعهدات اقتصادی خود را انجام دهند، ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد بود.»

روز دوشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی که نام آن‌ها افشا نشد گزارش داد که کشورهای باقی‌مانده در برجام قصد ندارند «مکانیزم ماشه» را که بندی از برجام است و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند. در همان حال پولتیکو به نقل از سه مقام آمریکایی که نامشان افشا نشده گزارش داده که شرکت ساینوپک چین در حال رایزنی با ایالات متحده است تا شاید چین از تحریم نفتی ایران معاف شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.