ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات آمریکا و طالبان: تلاش برای تهیه پیش‌نویس صلح

سه روز پیش از برگزاری کنفرانس صلح بین طرف‌های افغان ، آمریکا و طالبان در حال مذاکره برای بازبینی توافق‌نامه‌ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین طالبان برای مبارزه با تروریسم هستند.

در حالی‌که شش روز از دور هفتم مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان می‌گذرد، دو طرف در تلاش هستند تا طرح توافقی که در آن خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان و تضمین طالبان برای مبارزه با تروریسم آمده است، بازبینی کنند. قرار است سه روز دیگر در دوحه مذاکرات بین طرف‌های افغان برگزار شود، اما برخی با این مذاکرات مخالفت کرده‌اند.

مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر

به‌گزارش آسوشیتدپرس، منابع آگاه در مذاکرات آمریکا و طالبان اعلام کردند که هیئت‌ نمایندگی آمریکا، به ریاست زلمی خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده در امور صلح افغانستان و هیئت طالبان تا دیروقت چهارشنبه ۱۲ تیر / ۳ ژوئیه گفت‌وگو کردند و مذاکرات خود را امروز پنج‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه نیز ادامه می‌دهند.

هفتمین دور گفت‌وگوهای طالبان با آمریکا، روز شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر قطر گروه طالبان روز پنج‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت: «مذاکرات فردا نیز ادامه دارد و ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.»

او پیش از این گفته بود که بازنگری در طرح یک توافق‌نامه در جریان است. روز پنج‌شنبه شاهین با بیان این‌که دو طرف مذاکرات خود را گسترش داده‌اند، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

تاکنون دو طرف بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی اختلاف داشتند. آمریکا خواهان زمان بیشتری است.

مسئولان طالبان که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرده‌اند که نمایندگان آمریکا خواهان روندی ۱۸ ماهه برای خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان هستند در حالی‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این هفته در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت خروج نیروها آرام آرام آغاز شده و شمار آن‌ها به ۹۰۰۰ نفر کاهش یافته است. این سخنان ترامپ با اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته بود شمار سربازان تغییری نکرده و ۱۴۰۰۰ نفر است، در تناقض است.

با این حال، اظهارات ترامپ بیانگر تمایل رئیس جمهوری آمریکا برای ترک افغانستان و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله‌ای است که آمریکا در آن شرکت دارد و طولانی‌ترین مشارکت جنگی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

اشتیاق ترامپ برای خروج از افغانستان، موضع طالبان را تقویت می‌کند که به‌طور مؤثر نیمی از کشور را در کنترل خود دارد و در برنامه‌ریزی برای مذاکرات صلح روز یکشنبه آینده در قطر موفق به کسب امتیاز بزرگی شده است. در این مذاکرات هیچ هیئتی به‌طور رسمی از سوی دولت افغانستان شرکت نخواهد کرد.

نشست قطر یکشنبه و دوشنبه ۱۶ و ۱۷ تیر (۷ و ۸ ژوئیه) در دوحه برگزار می‌شود. این نشست با کمک یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی آلمانی به نام «بنیاد برگوف» و قطر برگزار می‌شود.

ظاهر زائر، معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان، گفته است که بنیاد برگوف در هماهنگی با وزارت خارجه آلمان، ابتکار برگزاری نشست پیش رو بین افغان‌ها را برعهده دارد و دولت‌های آلمان و قطر نیز به‌طور مشترک از این نشست میزبانی می‌کنند.

آلمان و قطر اعلام کرده‌اند که مذاکرات، بین طرف‌های افغان (بین‌الافغانی) خواهد بود اما از افغانستان نمایندگان «به‌شکل فردی» دعوت هستند و نه دولتی؛ موضوعی که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به‌شدت با آن مخالف است. اشرف غنی تاکنون درباره مذاکرات یکشنبه هیچ اظهارنظری نکرده است.

طالبان هرگونه مذاکرات با دولت افغانستان را رد می‌کنند و دولت را بازیچه آمریکا می‌دانند. آن‌ها اما گفته‌اند نمایندگان دولت می‌توانند به‌عنوان شهروند عادی در مذاکرات دوحه شرکت کنند.

ظاهر زائر گفته است که فهرست شرکت‌کنندگان این نشست توسط بنیاد برگوف تهیه شده است و شورای عالی صلح به جز درباره نمایندگان اعزامی خود در این نشست، نمی‌داند که چه کسانی برای شرکت در نشست قطر دعوت شده‌اند.

سهیل شاهین روز چهارشنبه در توئیتر اعلام کرد که در مذاکرات یکشنبه ۶۰ نفر شرکت خواهند کرد. عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح نیز در فیس‌بوک خود شرکت این تعداد افراد در مذاکرات قطر را تأیید کرده است. زلمی خلیل‌زاد از این مذاکرات به‌عنوان «عاملی ضروری» در دستیابی به توافق‌نامه صلح یاد کرده است.

عطا‌الرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح گفته است که هیئت نمایندگی کابل شامل بخشی از جامعه مدنی افغانستان از جمله فعالان حقوق زنان می‌شود. او این مذاکرات را «گام مثبت اولیه» برای شنیدن طرف مقابل دانست.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان که در دو دور مذاکره با نمایندگان طالبان در مسکو شرکت داشته به آسوشیتدپرس گفت که به‌دلیل سفر به چین نمی‌تواند در نشست قطر شرکت کند اما از آن حمایت می‌کند.

در حالی که سه روز تا نشست قطر زمان باقی مانده است، فهرست اعضای شرکت‌کننده این نشست هنوز منتشر نشده و هنوز معلوم نیست که چه کسانی از سوی افغانستان در این نشست شرکت خواهند کرد. نهادهای جامعه مدنی و شبکه زنان افغانستان نیز از این موضوع بی‌خبرند.

با این حال، ظاهر زائر، معاون سخنگوی شورای عالی صلح، گفته است که حبیبه سرابی و عطاالله سلیم به نمایندگی از این شورا به نشست قطر خواهند رفت.

حضرت‌عمر زاخیلوال، وزیر پیشین دارایی و سفیر سابق افغانستان در پاکستان نیز گفته است در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

برخی از احزاب سیاسی و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دلیل آن‌که تا کنون برای شرکت در نشست قطر دعوت نشده‌اند، از برگزاری آن به شدت انتقاد کرده‌اند. محمد ناطقی، رئیس کمیته سیاسی احزاب در این‌باره گفت: «این نشست نمی‌تواند "بین‌الافغانی" تلقی شود و نمی‌تواند به نتیجه مثبت دست یابد.»

فضل‌غنی حمقل، سخنگوی حزب اسلامی نیز معتقد است که نشست قطر نمی‌تواند به جنگ افغانستان پایان دهد و یا دست‌کم از شدت آن بکاهد.

عارف صمیم، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به روزنامه ۸صبح گفت که دولت افغانستان تا کنون فهرست شرکت‌کنند‌گان نشست قطر را دریافت نکرده است و به همین دلیل نمی‌داند که چه کسانی از حکومت برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند. او در همین حال افزود، اگر چنان‌چه فرد و یا افرادی از دولت برای شرکت در نشست قطر دعوت شده باشند، مانعی برای شرکت‌شان وجود ندارد اما آن‌ها نمی‌توانند دولت و مردم افغانستان را نمایندگی کنند.

هفتمین دور گفت‌وگوهای طالبان با آمریکا در حالی جریان دارد و مذاکرات یکشنبه در حالی تدارک دیده می‌شود که در هفته جاری طالبان هم به یک مرکز نیروهای امنیتی در شهر معروف ولایت قندهار حمله کردند و بیش از ۱۰ نفر از جمله ۸ کارمند کمیسیون مستقل انتخابات را کشتند و هم به مرکز تدارکاتی وزارت دفاع در کابل حمله کردند و یک نفر را کشتند و حدود ۱۰۰ نفر را زخمی کردند.

با وجود ادامه حمله‌های طالبان همزمان با گفت‌وگوهای صلح، وزارت امور خارجه افغانستان از آغاز گفت‌وگوهای رودرروی طرف‌های افغان استقبال کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.