ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر بریتانیا از توقیف نفتکش حامل نفت ایران دفاع کرد

گاردین نوشته که بریتانیا می‌گوید نفتکش حامل نفت ایران به این دلیل در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده که به سوریه نفت می‌برده و سوریه تحت تحریم‌های اروپا قرار دارد. ۲۸ خدمه نفتکش بازجویی شدند.

روزنامه گاردین به ‌نقل از سفیر این کشور در ایران نوشته است که نفتکش حامل نفت ایران به دلیل آن‌که تحریم‌های اروپا علیه رژیم سوریه را نقض کرده توقیف شده است. سفیر بریتانیا از اقدام این کشور دفاع کرد. گاردین از بازجویی ۲۸ نفر خدمه نفتکش نیز خبر داد و محسن رضایی خواهان اقدام متقابل جمهوری اسلامی شد.

نفتکش «گریس ١»، حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

در پی توقیف نفتکش «گریس ١»، حامل نفت ایران، در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا، وزارت خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ تیر، راب مکر، سفیر این کشور در تهران را احضار و به این اقدام اعتراض کرد و گفت این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران گفته شد که «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

این بیانیه افزود سفیر بریتانیا با بیان این‌که مراتب را به لندن منتقل خواهد کرد، گفته که بریتانیا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت توقیف نفتکش «گریس ١» یک «اقدام فراسرزمینی» و یک «بدعت عجیب» و برخلاف سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است و به تنش‌ها دامن می‌زند.

روزنامه گاردین در گزارشی که روز جمعه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه منتشر کرده نوشته است که سفیر بریتانیا در تهران در دیدار با مقام‌های ایرانی از این اقدام کشور خود دفاع کرده و گفته است: «[بریتانیا] از اقدام قاطع مقام‌های جبل‌الطارق برای اجرای تحریم‌ها علیه رژیم بشار اسد استقبال می‌کند.»

گاردین افزوده است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته و مقام‌های بریتانیایی توقیف این کشتی را «وظیفه اخلاقی و قانونی» خود برای این تحریم‌ها می‌دانند: «بریتانیا تأکید می‌کند که با تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت هیچ مخالفتی ندارد، اما تنها تا زمانی که این کشور با فروش محصولاتش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکند.»

این روزنامه موضع بریتانیا مبنی بر این‌که نفتکش حامل نفت ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده و این کشور با افزایش صادرات نفت ایران مشکلی ندارد را با موضع اسپانیا متفاوت دانسته است. سرپرست وزارت خارجه اسپانیا روز گذشته اعلام کرده بود که احتمالاً نفتکش «گریس ١» بنا به درخواست آمریکا توقیف شده است.

در گزارش همچنین گفته‌شده که ۴۲ تفنگدار دریایی در توقیف این نفتکش شرکت داشتند و ۲۸ نفر خدمه آن توسط مقام‌های جبل‌الطارق به‌عنوان شاهد مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. بیشتر این افراد هندی هستند و شماری اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه نفتکش دیده می‌شوند.

خبرگزاری مهر جمعه ۱۴ تیر ادعا کرد که نفتکش توقیف‌شده «گریس ١» به یک شرکت روسی به نام russian titan shipping line تعلق دارد که در امارات ثبت شده است. پیش از آن خبرگزاری رویترز ادعا کرده بود که این نفتکش در تملک یک شرکت سنگاپوری است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت اگر نفتکش ایرانی رفع توقیف نشود «وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است».

— محسن رضایی (@ir_rezaee) 5. Juli 2019

بر اساس بارنامه این نفتکش، «گریس ١» ابتدا در بندری در عراق پهلو گرفته، و بعد از بارگیری مقداری گازوئیل، به بندر عسلویه رفته و در آن‌جا نفت خام بار زده که از شمال آفریقا و با عبور از تنگه جبل‌الطارق محموله خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کند.

این نخستین بار است که یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های اتحادیه اروپا توقیف می‌شود. در آوریل / فروردین سال جاری دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مصطفی

    به عنوان یک ایرانی هر چقدر ضد و علیه آخوندها و سیستم جمهوری اسلامی حرکت کنید ضربه ای اساسی به منافع ساکسون های پلید است. آخوند = عامل انگلیس. از آیت الله کاشانی و شاگردش خمینی, تا برادران لاریجانی و غیره

  • حقیقتگو

    چهره پلید وذات شیطانی عبابردوش ها و درچپاولگری و دزدی منابع ایران به رهبری شیطان بزرگ علی خامنه ای ..مدتی است که مطبوعات آخوندی و برنامه های تلویزیونی صدا وسیمای آخوند و همچنین مقامات پلیس و مقامات مبارزه با قاچاق با چاروجنجال آنچنانی درجهت قاچاق سوخت ایران به کشورهای همسایه هشدار میدهند و بسیاری را هم دستگیر و محاکمه کرده اند..قاچاق سوخت ازایران به کشورهای همسایه با ابرتانکرنفتی اخوندی صورت نگرفته بلکه یا باکامیون های کوچک که با مخازنی که برای حمل آب آشامیدنی هستند و کسی به آنها شکی نمی کند انجام شده است و دراین قاچاق سوخت سپاه پاسداران و آقازاده ها و مقامات محلی سهم درفروش سوخت قاچاق دارند...ولی هرچه سوخت بدین طریق قاچاق میشود پولی درمیان رد وبدل شده است وهرگزمفتی نبوده است ...ولی آنچه که عبابردوش شیطان صفت وضد ایرانی سالهای سال آنهم نه با کامیون های کوچک با مخازن آب رسانی بلکه با تانکرهای نفت کش حکومتی و میلیونها بشکه نفت مجانی به سوریه می فرستدد ودرحقیقت دزدن نفت ایران و مجانی به سوریه فرستادن قاچاق نبوده ونیست بلکه حلال است..سالهای سال ترکیه به موهبت همین شیطان عبابردوش ترکیه مقادیر نجومی نفت و گازایران را مجانی دریافت میکرد ..دردورانیکه شعارهای اقتصاد مقاومتی و فقر ناشی تحریم های علی خامنه ای ساخته و مبارزه با دشمن وبدحجابی و خدا شناسی به مردم تزریق میشود ومردم را به مطیع گری حتی با زوراسلحه و دستگیری ها و شکنجه ها و اعدام ها دعوت می کنند همزمان مقامات حکومتی و اخوندسانان و آقازاده هایشان قشونی غیرقابل شمارش درچپاول گری مافوق تصور میلیاردها دلاری و بخش ومیان کردن املاک و زمین خواری و رهبرشان هم مشغول دزدین آنچه که درایران چه نفت و چه گازو چه کالاهای اساسی مردم و چه محصولات کشاورزی و صدورمجانی آن به سوریه است...بله این حکومت آخوندی و حامیانش درحقیقت محض دشمن علنی مردم هستند و دقیقا" هرآنچه که مردم ایران نمی پسندند و موجب خسارت وفقر و ظلم و بیکاری شان میشود انجام میدهند... علی خامنه ای دقیقا" واقف است که نه خودش ونه حکومتش و نه قشون آخوندسانانش و طلبه ها و بسیجی ها وپاسدارچی ها و نه مجلس و نه دولتش و همچنین آنچه باعث بروزتحریم ها وفلاکت اقتصادی مردم شده است تمام وکمال نفرت مردم قراردارد ولی عمدا" برای عذاب دادن مردم ایران انجام میدهد.

  • مسعود

    به عنوان یک ایرانی هر کجا بتونم ضربه به منافع ساکسون های پلید بزنم دریغ نخواهم کرد.