ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ تیر ۷۸ به روایت تصویر

بیست سال از واقعه کوی دانشگاه تهران گذشت.

بیست سال از واقعه کوی دانشگاه تهران می‌گذرد. در فاصله ۱۸ تا ۲۳ تیرماه ۱۳۷۸ حمله وحشیانه و تخریب سنگین خوابگاه دانشجویان توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی صورت گرفت. اعتراض دانشجویان به تعطیلی روزنامه سلام عامل شکل‌گیری این حمله از سوی نیروی انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی‌ها بود. انصار حزب‌الله به داخل کوی دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی حمله بردند و ضمن تخریب اموال دانشجویان آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در طی چند روز پس از این واقعه صدها نفر بازداشت شدند. در این میان حکومت به صورت رسمی مرگ تنها یک نفر با نام عزت‌الله ابراهیم‌نژاد را گردن گرفت. به گفته منابع حقوق بشری تعداد قربانیان بسیار بیشتر از یک نفر بوده است. برای نمونه تا امروز از سرنوشت سعید زینالی دانشجویی که در همان مقطع توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت شد خبری در دست نیست. دیگر مفقود این واقعه فرشته علیزاده دانشجوی دانشگاه الزهرا و مسئول برد انجمن این دانشگاه است که از سرنوشت او نیز اطلاعی در دست نیست. فعالان حقوق بشر ایرانی معتقدند دست کم هفت نفر در طی این واقعه جان خود را از دست داده‌اند.

در دادگاهی که برای رسیدگی به این واقعه برگزار شد، هم نیروهای انصار حزب‌الله و هم عوامل پلیس تبرئه شدند و تنها یک سرباز به دلیل دزدیدن ریش تراش یکی از دانشجویان محکوم شد. او  اکنون سرهنگ نیروی انتظامی و رئیس یکی از کلانتری‌های تهران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هویت جانباختگان جنبش ۱۸ تیر

    تا این زمان هویت ۳ تن از جانباختگان جنبش ۱۸ تیر به نام های عزت الله ابراهیم نژاد، فرشته علیزاده و تامی حامی فر آشکار شده است. همچنین سعید زینالی، که به اتهام شرکت در این جنبش به دست اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد، ناپدید شده و احتمال می رود که زیر شکنجه ی جنایتکاران رژیم به قتل رسیده باشد. عزت الله ابراهیم نژاد به دست اوباش انصار حزب الله شکنجه شد و به قتل رسید. بنا به تحقیقات خانواده ی وی، مسعود ده نمکی، فیلمساز حزب اللهی، و مهدی صفری تبار، پسر امام جمعه ی اسلام شهر، مستقیماً در قتل عزت الله ابراهیم نژاد دست داشته اند.

  • ما را به خاطر بیاور!

    زنده یاد عزت ابراهیم نژاد، کنشگر اجتماعی و دانش آموخته ی حقوق، در جریان خیزش مردمی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ به دست اوباش مزدور جمهوری اسلامی دستگیر و به دست دو حزب اللهی جنایتکار، مسعود ده نمکی (فیلمساز امروز)‌ و مهدی صفری تبار (پسر امام جمعه ی اسلام شهر) به شدت زخمی و سپس با شلیک تیر کشته شد. سروده ای از عزت ابراهیم نژاد: ما را به خاطر بیاور! ما را که تازه جوانانی بیست و دو ساله بودیم شور عشق درسینه داشتیم و پیش از آن که عاشق شویم سینه بر خاک سوده مردیم ما را به خاطر بیاور! ما را که سینه‌سرخانی خنیاگر بودیم و ده به ده نه در آسمان و نه در کوهسار و نه برشاخسار که در بازار پیش از آن‌که آوازه‌خوان شویم بر شاخه‌ای تکیده از تکیه‌گاه خویش جان واسپردیم به خاطر دارم پیامشان را، سرنوشتشان را، آری … و همیشه درگذرگاه خاطرم درگذر است آوازهای صامت سینه‌سرخان سینه بر سیخ و تجسد آرزوهای بیست و دو سالگان سینه بر سنگ و از تکرار یادشان شاید پیش از آن که شاعر شوم بیست و دو ساله بمیرم

  • #فرشته_علیزاده فعّال دانشجویی دانشگاه الزهرا

    #فرشته_علیزاده فعّال دانشجویی دانشگاه الزهرا و مسئول برد انجمن این دانشگاه بود که در میان درگیری‌های پس از حمله شبه ‌نظامیان انصار حزب الله و پلیس به خوابگاه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران در وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ ناپدید شد. مادر فرشته علیزاده بر اثر فشارهای روحی سکته قلبی کرد و درگذشت. خانوادهٔ وی در تلاش برای پیگیری سرنوشت او از طریق سازمان ملل برآمدند مجموعهٔ فعالان حقوق بشر در ایران ادعا دارد ۷ نفر در واقعه حمله به کوی دانشگاه کشته شده‌اند, که تاکنون فقط هویت عزت ‌الله ابراهیم‌نژاد و فرشته علیزاده روشن شده‌است. امیر فرشاد ابراهیمی ( یکی از رهبران انصار حزب‌الله که از این گروه جدا و پس از ۱۸ ماه انفرادی و شکنجه و دو سال حبس ایران را ترک کرد) پیرامون قتل وی می‌گوید که او پس از بازداشت زیر شکنجه جان سپرده و در گورستان خاوران دفن شده‌است به جز فرشته علیزاده، سعید زینالی نیز توسط ماموران امنیتی دستگیر و ناپدید شد.

  • سالروز خیزش ۱۸ تیر! شش روزی که ایران را لرزاند

    ▪️که هیچ گرایشی در هیچ بخشی از لیبرالیسم ایرانی وجود ندارد که ظرفیت و توانایی آن را داشته باشد که صریح و بی پرده از حق شورش و انقلاب مردم و جوانان بر علیه دیکتاتوری و خفقان جانبداری کند و موجودیت لرزان سیاسی و حاشیه ای اش را تا حدی مدیون تاب آوری پس گردنی های دوره به دوره ولایی ها و اکتفا به غرولندهای ارزان مایه و بی خاصیت بوده است؛ ▪️که اگر چه با همه سرکوب ها و تصفیه ها و بستن ها نتوانسته بودند «رسوبات چپ» را در همان زمان از دانشگاه حذف کنند؛ اما غیبت چپ هم در دانشگاه و هم در کل جامعه، یک فاجعه بزرگ است که شکست شورش های ضد دیکتاتوری فقط یکی از پیامدهای آن است؛ ▪️که یک جنبش ضد دیکتاتوری، برای پیروزی نه به اصلاح طلبان، به موج سواران، به لیبرال ها، به احیاگران گذشته سرنگون شده، که به تکیه گاههای مهمی چون جنبش کارگری، جنبش زنان و جنبش ملیت های ستمدیده و همگرایی بزرگ آنان نیازمند است؛ ▪️که رهایی از دیکتاتوری به سادگی به دست نمی آید و هزینه های اندکی ندارد و طلب می کند که شور و فداکاری و از خودگذشتگی با منافع اکثریت عظیم جامعه پیوندهای ماندگار و سنگرهای استوار برقرار سازد.

  • سالروز خیزش ۱۸ تیر! شش روزی که ایران را لرزاند

    سالروز خیزش ۱۸ تیر! شش روزی که ایران را لرزاند ▪️اردوی کار: امروز ۱۸ تیر ۹۸ است. ۲۰ سال از ۱۸ تیر ۷۸ و شورش گسترده ای که از دانشگاه در اعتراض به بسته شدن روزنامه سلام برخاست، گذشته است. شورشی که ۲۰ سال پیش به مدت شش روز تمام، تاج و تخت فقاهت را لرزاند، و امید به رهایی برانگیخت، اما سرانجام با توحش هر چه تمامتر سرکوب شد. ۱۸ تیر نشان داد که: ▪️فاشیسم ولایی به زبان منطق و استدلال و با اعتراضات گسسته مدنی و بیانیه های شجاعانه از صحنه خارج نمی شود و به وحشیانه ترین جنایات علیه دانشجویان و جوانان و نیروهای شورشی دست می زند تا بر اریکه قدرت باقی بماند. تاریخ گواه است که مهاجمان کوی دانشگاه نه تنها اجرای بخشی از وصایای شکست خورده گان شورشی را شرط صیانت از موجودیت ضد تاریخی خویش نمی دانسته (و هنوز هم نمی دانند) که راه سخت تر شدن در ارتجاعیت، تاریک اندیشی و نظامندانه تر کردن تعرض فاشیستی به مبانی موجودیت خود را پیموده اند و (هنوز این آسیاب خون سرشت بر همان پاشنه می چرخد)؛ ▪️که جریان اصلاح طلبی اساسا نه برای گشودن راه آزادی مردم و همچون سپری برای پیشروی آنان بر علیه دیکتاتوری فقاهتی که برای منحرف کردن پیکار ضد دیکتاتوری مردم و به هرز بردن نیروها و ذبح آن در مسلخ منافع باندهای شبه مافیایی همین نظام برخاسته است؛