ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکل تازه کودک همسری: ازدواج دختران با مردان سالمند برای دریافت مستمری

پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان و بالا بودن نرخ بیکاری زنان از دلایل عمده ازدواج‌ دختران جوان با مردان سالمند است.

ناهید تاج‌الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از دلایل ازدواج دختران جوان با مردان سالمند را به دلیل دریافت مستمری آنها پس از فوت دانسته است. به گفته او، این موضوع شکلی از کودک‌همسری است.

او گفته با توجه به اینکه بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است، همچنین از آنجا که ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند، طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی، حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

بر اساس قوانین ایران، بعد از فوت مستمری بگیر حقوق او به بازماندگان واجد شرایط خواهد رسید و نسبت سهم همسر ۵۰ درصد، فرزندان هر کدام ۲۵ درصد و مادر و پدر در صورتی که تحت تکفل فرزنده بوده باشند ۲۰ درصد است.

ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا گفته این یک درد است که دختری برای دریافت مستمری روی به ازدواج با مردان سالمندان بیاورد.

این نماینده مجلس می‌گوید اگر شرایط را برای مشارکت اقتصادی زنان مساعد نکنیم، شاهد افزایش چنین ازدواج‌های سوداگرانه‌ای خواهیم بود.

تاج‌الدین در عین حال این موضوع را به بحران صندوق‌های بازنشستگی ربط داده و گفته در حالی که صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۱۳ میلیون حقوق‌بگیر اینک ۷۶ درصد منابع خود را به وسیله بودجه عمومی دولت تأمین می‌کنند و صندوق‌های تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و دیگر صندوق وضعیتی بحرانی دارند، مردم مشکلات این صندوق‌ها را مشکل خودشان نمی‌دانند.

به گفته این نماینده مجلس، متوسط سنِ بازنشستگی در ایران ۵۰ سال و شاخص امید به زندگی در ایران ۷۶ سال است و این باعث می‌شود تا صندوق‌های بازنشستگی برای مدت زمان طولانی یعنی دست‌کم بیش از ۲۶ سال مجبور باشند بدون آنکه از فرد درآمدی داشته باشند به او حقوق پرداخت کنند.

او گفته طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناث یا همین ازدواج دختران جوان با سالمندان برای دریافت مستمری هستیم، نشانه بحران سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم به صندوق‌های بازنشستگی است.

علاوه بر این نوع ازدواج‌ها، به طور کلی آمار ازدواج کودکان در ایران بالاست. در اغلب این نوع ازدواج‌ها این دختران بسیار جوان هستند که با مردان بسیار مسن‌تر از خود ازدواج می‌کنند. تلاش‌ها برای محدودتر کردن کودک‌همسری در ایران هنوز به نتیجه نرسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.