ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه بازداشت فریبا عادلخواه را تایید کرد

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، فرانسه پاسخ رضایت‌بخشی از ایران در زمینه وضعیت فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی دریافت نکرده است.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، فرانسه پاسخ رضایت‌بخشی از ایران در زمینه وضعیت فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی دریافت نکرده است.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر دو تابعیتی

فریبا عادلخواه، پژوهشگر دو تابعیتی است که ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ در ایران توسط  نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. بر اساس گزارش‌هایی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است عادلخواه به اتهام جاسوسی بازداشت شده است. اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، دوشنبه ۲۵ خرداد در بیانیه‌ای گفت:

«مقام‌های فرانسوی در این شرایط دشوار گام‌هایی برداشته تا در زمینه وضعیت و شرایط بازداشت او اطلاعاتی را از مقام‌های ایرانی بدست آورد و همچنین خواهان دسترسی کنسولی شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود:

«هیچ پاسخ رضایت بخشی به این درخواست‌ها داده نشده است. فرانسه از مقام‌های ایرانی خواسته است تا وضعیت خانم عادلخواه را روشن کنند.»

بر اساس این بیانیه، فرانسه از ایران خواسته تا بی‌درنگ دسترسی کنسولی به فریبا عدالتخواه داده شود.

یکشنبه گذشته  علی ربیعی سخنگوی دولت، بازداشت این پژوهشگر ایرانی- فرانسوی را تایید کرده بود اما اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه نکرده بود. ربیعی در پاسخ به سئوالی درباره بازداشت عادلخواه گفته بود:

«اطلاعی در این زمینه ندارم، خبر را شنیدم و نمی‌دانم چه کسی و به چه دلیلی وی را بازداشت کرده است.»

فریبا عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو)، در روز ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. .

بازداشت خانم عادلخواه در حالی صورت می‌گیرد که تنش میان ایران و فرانسه بر سر برجام و تبعات بین المللی خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای بالا گرفته است.

ایران پیش از این نیز شهروندان فرانسوی را بازداشت کرده است.

کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی بود که سال ۱۳۸۸ در ایران به اتهام جاسوسی برای فرانسه بازداشت شد،  او یکسال بعد در پی مذاکرات فشرده دیپلماتیک و میانجی‌گری های بین المللی آزاد شد.

تنها کمی پس از آزادی کلوتیلد ریس، دو زندانی ایرانی از زندان‌های فرانسه آزاد شدند.

یکی از این افراد علی ویکیلی راد بود که به اتهام قتل شاپور بختیار، نخست وزیر سابق ایران در پاریس در زندان بسر می‌برد.

هر چند مقام‌های دو کشور ایران و فرانسه در آن زمان هر گونه تبادل زندانی را رد کردند، اما  همواره این گمان مطرح بوده که ایران از بازداشت زندانیان دو تابعیتی و یا شهروندان خارجی به عنوان مهره ای برای معامله با کشور‌های غربی بهره می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.