ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به توقیف نفتکش انگلیسی: تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بیشتری در راه است؟

انگلیس اقدام ایران را «مداخله غیرقانونی» دانست و خواستار آزادی فوری کشتی توقیف شده شد. هیئت وزیران انگلیس به دنبال تحریم‌های تازه علیه ایران هستند.

واکنش‌ها به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی سپاه پاسداران ایران ادامه دارد. در تهران، رئیس مجلس اقدام سپاه را مقابله با آنچه که دزدی انگلیسی‌ها خواند، توصیف کرد. در نیویورک هیئت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل به دبیر کل این سازمان نامه نوشت. ناتو نیز در واکنش به موضوع،  نسبت به فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده» ایران ابراز نگرانی کرد اما گفت که از راهکارهای دیپلماتیک برای حل این موضوع استفاده می‌کند. وزیر دفاع انگلیس اقدام ایران را «خصمانه» دانست و یک روزنامه انگلیسی از احتمال اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی لندن علیه تهران خبر داد.

نفتکش «استینا ایمپرو» بریتانیا

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، هیئت انگلیس در سازمان ملل شامگاه شنبه ۲۹ تیر/۲۰ ژوئیه در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان خواستار آزادی نفتکش خود شد.

هیئت انگلیسی اقدام سپاه پاسداران ایران را که شامگاه جمعه ۲۸ تیر/ ۱۹ ژوئیه نفتکش انگلیسی استینا ایمپریو (Stena Imperio) را توقیف کرد، «مداخله غیرقانونی» و نقض قوانین بین‌الملل حق تردد کشتی‌ها در دریای عمان خواند و از تهران خواست نفتکش را آزاد کند.

ایران اما پیش از این مدعی شده است که نفتکش انگلیسی را پس از برخورد با یک کشتی صیادی و پاسخ ندادن به تماس این کشتی متوقف و به لنگرگاه بندرعباس منتقل کرده است.

لندن اما این موضوع را رد کرد ه و اقدام ایران را «خصمانه» دانسته است.

هئیت انگلیسی اما در این نامه نوشت: «این کشتی با رعایت حق قانونی تردد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی بوده است که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد. قوانین  بین‌المللی  ایجاب می‌کند که نباید مانع حق تردد کشتی‌ها شد و بنابر این، اقدام ایران مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند».

این هئیت اقدام ایران «غیرقابل قبول» و موجب « گسترش تهدید علیه کشتیرانی قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی تا حد زیادی» دانست و در عین حال اعلام کرد؛ تلاش می‌کند از مسیرهای دیپلماتیک این مسئله را حل کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در اطلاعیه‌ای از ایران خواست دو کشتی توقیف شده را آزاد کند.

ایران تا به حال توقیف تنها نفتکش استینا ایمپریو (Stena Imperio) را پذیرفته است. شامگاه جمعه ۲۸ تیر رسانه‌ها از توقف دو نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر دادند اما چند ساعت بعد مشخص شد که یکی از نفتکش‌ها تغییر مسیر داده و از ایران دور شده است.

با این حال ناتو خواستار آزادی فوری دو کشتی و خدمه آن شده است.

لندن تهران را تحریم می‌کند؟

شامگاه شنبه رسانه‌های ایران از گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف و جرمی هانت وزیران خارجه ایران و انگلیس در باره کشتی توقیف شده از سوی ایران خبر دادند.

هانت گفت که از رفتار ایران ناامید شده است. ظریف اما توقیف کشتی انگلیسی را قانونی خواند و گفت که آزادی آن باید از مسیرهای قانونی پیگیری شود.

پس از انتشار این خبر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت با همتایی انگلیسی خود در باره کشتی صحبت کرده است. او گفت که ایران باید تصمیم بگیرد «به‌هنجار رفتار کند».

در پیوند با همین موضوع دولت انگلیس در نظر دارد اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک تنبیهی علیه ایران به اجراء بگذارد . روزنامه دیلی تلگراف نوشت که هیئت وزیران انگلیس طرح اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را آماده کرده است. جزئیات این طرح هنوز فاش نشده و قرار است امروز (۲۱ ژوئیه) نخست وزیر انگلیس این اقدامات را به صورت رسمی اعلام کند.

وزیر امورخارجه ایران یک روز قبل از انگلیس خواسته بود از مشارکت با آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران دست بردارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم صبح امروز اقدام سپاه را مقابله با «دزدی انگلیس» توصیف کرد. روز قبل نیز رمضان شریف از فرماندهان سپاه پاسداران گفته بود که توقیف نفتکش انگلیسی کاملا قانونی و با درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان انجام شده است.

ایران در حالی نفتکش انگلیسی را توقیف کرد که یک نفتکش ایرانی به نام گریس ۱ پیشتر در جبل‌الطارق توقیف شده بود. دولت جبل الطارق هفته قبل توقیف این کشتی را به مدت یک ماه تمدید کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.