ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبه: از هیچ تلاشی برای کاستن تنش‌ها در خلیج فارس فروگذار نمی‌کنیم

جان بولتون به ژاپن رفته تا درباره اعزام نیروی دریایی این کشور به خلیج فارس برای حفاظت از نفتکش‌ها گفت‌وگو کند. نخست‌وزیر ژاپن گفت پیش از تصمیم‌گیری، کاهش تنش را هدف خود قرار می‌دهد.

آمریکا مایل است که توکیو به ائتلاف پیشنهادی واشنگتن برای افزایش امنیت در تنگه هرمز بپیوندد و نیروی دریایی خود را برای حفاظت از نفتکش‌ها به این منطقه اعزام کند. جان بولتون به ژاپن رفته است تا در این‌باره با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. نخست‌وزیر ژاپن گفته است پیش از تصمیم‌گیری در این رابطه تمام تلاش‌های خود را به‌خرج خواهد داد تا تنش موجود بین ایران و آمریکا را کاهش دهد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن

 شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دوشنبه ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه با بیان این‌که ژاپن به ارتباط نزدیک خود با آمریکا درباره تحولات اخیر خلیج ‌فارس ادامه می‌دهد، گفت: «ژاپن قبل از هر تصمیمی [درباره اعزام نیرو به تنگه هرمز] مایل است تمام تلاش خود را برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا را به‌کار گیرد.»

ماه گذشته، پس از آن‌که دو نفتکش اروپایی و ژاپنی در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند، آمریکا اعلام کرد که قصد دارد به‌منظور امنیت نفتکش‌ها در آب‌های خلیج‌فارس و تأمین عرضه انرژی جهان، یک ائتلاف بین‌المللی نظامی تشکیل دهد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به ژاپن رفته است تا از جمله درباره تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا و پیوستن به این ائتلاف پیشنهادی آمریکا گفت‌وگو کند.

نخست‌‎وزیر ژاپن در نشست خبری خود پس از پیروزی ائتلافش در انتخابات روز یکشنبه مجلس سنای این کشور، درباره روابط نزدیک توکیو و تهران گفت: «ما سنت دیرینه‌ای از روابط دوستانه با ایران داریم و من تاکنون چند بار با رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های بلندپایه ایران دیدار کرده‌ام.»

آبه گفت، توکیو باید در مورد آن‌چه که واشنگتن فکر می‌کند و امیدوار است انجام دهد، اطلاعاتی جمع‌آوری کند. او افزود که دو متحد اصلی در تماس نزدیک با هم می‌مانند.

همزمان به اظهارات نخست‌وزیر ژاپن، جان بولتون با تارو کونو، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد اما دو طرف درباره مضمون دیدار خود با رسانه‌ها گفت‌وگو نکردند. بولتون که پس از ژاپن به کره جنوبی سفر خواهد کرد، پیش از آن با شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی ژاپن دیدار کرده بود.

تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به خاورمیانه و پیوستن به ائتلاف آمریکا با هدف حفاظت از امنیت نفتکش‌ها در آب‌های خلیج‌فارس ندارد.

 شینزو آبه در نشست مطبوعاتی خود همچنین خواهان پیشبرد بحثی درباره تغییر قانون اساسی شد و گفت نتایج انتخابات روز گذشته آن‌چه را که رأی‌دهندگان می‌خواستند نشان داد.

نخست‌وزیر ژاپن می‌خواهد قانون اساسی پس از جنگ را که بر عدم حضور نظامی این کشور در خارج تأکید دارد، اصلاح کرده و امکان اعزام نیرو به مأموریت‌های خارجی را فراهم کند. اصلاح قانون اساسی به رأی مثبت دو سوم نمایندگان نیاز داشت اما ائتلاف حزب لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری آبه شینزو با وجود آن‌که اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را از آن خود کرد، به دلیل عدم کسب دو سوم آرا در حال حاضر نمی‌تواند دست به اصلاح قانون اساسی بزند.

نتایج انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد که ائتلاف حزب آبه شینزو ۸۱ کرسی از مجموع ۱۲۴ کرسی به رأی گذاشته شده را به‌دست آورده است. بر این اساس، حزب لیبرال دموکرات ۵۷ کرسی، حزب کومیتو شریک ائتلافی حزب لیبرال دموکرات ۱۴ کرسی و احزاب مستقل همسو با نخست‌وزیر کنونی نیز ۱۰ کرسی را کسب کرده‌اند.

در انتخابات سنای ژاپن ۳۷۰ نامزد بر سر کسب ۱۲۴ کرسی از مجموع ۲۴۵ کرسی مجلس سنا رقابت کردند. نیمی از کرسی‌ها در مجلس سنای ژاپن هر سه سال یک بار به رأی گذاشته می‌شوند.

اصلاح قانون اساسی ژاپن به ۱۶۴ کرسی نیاز دارد اما مجموعه احزابی که با این تغییرات موافقند توانستند در مجموع به ۱۶۰ کرسی دست یابند.

با این حال هنوز روشن نیست که اصلاحات مد نظر آبه شینزو برای قانون اساسی در سال ۲۰۲۰ از حمایت دو سوم نمایندگان برخوردار نشود.

ژنرال کنث مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، پنج‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه در یک نشست خبری مشترک با ژنرال فهد بن ترکی فرمانده ائتلاف عربی در ریاض گفت: «ما با موضعی تهاجمی تلاش می‌کنیم راهکاری برای تأمین اطمینان از آزادی عبور و مرور در خلیج [فارس] به‌دست بیاوریم و در حال گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی درباره حق آزادی ناوبری در خاورمیانه از جمله کشتی‌رانی در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب هستیم.»

در این فاصله فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» از آغاز عملیات «سنتیل» (نگهبان) در خلیج فارس و دریای عمان و سایر آبراه‌های خاورمیانه با هدف ارتقای امنیت کشتی‌رانی خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.