ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا شد

جانسون و هانت طی مناظرات متعدد و رقابت نفس‌گیر برای دریافت رأی اعضای حزب محافظه‌کار و رهبری آینده بریتانیا رقابت کردند. وزیر خارجه سابق از وزیر خارجه کنونی جلو افتاد.

 نتایج رای‌گیری حزب محافظه‌کار بریتانیا اعلام شد. بر این اساس از چهارشنبه ۲۴ ژوئیه بوریس جانسون، شهردار پیشین لندن و وزیر امور خارجه سابق بریتانیا جانشین ترزا می می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا

رقیب اصلی بوریس جانسون برای نخست‌وزیری بریتانیا جرمی هانت، وزیر امور خارجه بود. جانسون و هانت ماه گذشته طی مناظرات متعدد و رقابت نفس‌گیری برای دریافت رای اعضای حزب محافظه‌کار و رهبری آینده بریتانیا رقابت کردند.

این رای‌گیری روز دوشنبه صورت گرفت، نتایج اما امروز اعلام شد و از فردا، چهارشنبه بوریس جانسون به طور رسمی نخست‌وزیر بریتانیا خواهد بود.

شهردار پیشین لندن ۹۲ هزار و ۱۵۳ و جرمی هانت ۴۶ هزار ۶۵۶ رای از آرای اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا را دریافت کرد. بوریس جانسون با این حساب با ۶۶ درصد آرا رهبر حزب و نخست‌وزیر جدید بریتانیا شد. حزب محافظه‌کار بریتانیا ۱۵۹ هزار و ۳۲۰ عضو دارد.

بوریس جانسون روز چهارشنبه برای تایید انتصابش به کاخ باکینگهام می‌رود، پس از آن راهی خیابان داونینگ خواهد شد و در برابرپلاک ۱۰ این خیابان که محل اقامت جدید او است، سخنرانی می‌کند.

چالش اصلی بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بحران برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) است، او وعده داده تا بریتانیا را چه با توافق چه بدون توافق تا پایان اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند. بسیاری در بریتانیا از جمله در پارلمان و نیز در کابینه مخالف خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق هستند.

پیش از انتخاب جانسون و در شرایطی که انتخاب او تقریبا مسجل بود، چند تن از وزیران کلیدی کابینه از جمله فلیپ هموند، وزیر خزانه‌داری استعفا دادند. هموند گفته بود که استعفا را به خدمت زیر دست جانسون ترجیح می‎‌دهد.

ترزا می، در حالی روز چهارشنبه و پس از سه سال با نخست وزیری بریتانیا خداحافظی می‌کند که دولتش در اجرای برگزیت و رسیدن به توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا ناکام بود. ترزا می ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا داده بود.

بوریس جانسون در مقام وزیر امور خارجه بریتانیا آذر سال گذشته به تهران هم سفر کرده بود. رسانه‌های بریتانیایی در آن زمان گزارش داده بودند که پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران بابت معامله لغوشده تحویل ۱۳۱۵ تانک چیفتن پس از انقلاب ۱۳۵۷ به ازای آزادی نازنین زاغری، روزنامه‌نگار دو تابعیتی در دستور کار سفر جانسون به ایران قرار داشت. این سفر به نتیجه نرسید. اکنون جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا با چالش دیگری هم مواجه است: تأمین امنیت تنگه هرمز برای کشتی‌های تجاری بریتانیا بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروهای سپاه پاسداران.

روز گذشته (دوشنبه) جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در پارلمان این کشور تأکید کرد که بریتانیا در پی رویارویی نظامی با ایران نیست و از سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ نیز پیروی نمی‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعتی بعد از اعلام نخست‌وزیری بوریس جانسون، خطاب به او گفت:

«مشخص است که دولت ترزا می نفتکش ایرانی را به دستور آمریکا توقیف کرد. من به همتای سابقم، بوریس جانسون که به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شد تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. اما ۱۵۰۰ مایل در خلیج فازس خط ساحلی داریم. اینها آب‌های ما هستند و از آن‌ها حفاظت خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.