ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۱۵۰ پناهجو در دریای مدیترانه غرق شدند

دو قایق حامل ۳۰۰ پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند و تنها ۱۳۴ پناهجو نجات یافتند. در سال جاری میلادی مرگ ۷۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ثبت شده است.

حادثه‌ای تازه در دریای مدیترانه بار دیگر موضوع پناهجویان را در اروپا برجسته کرد. بر اثر غرق شدن دو قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی دست‌کم  ۱۵۰ پناهجو غرق شدند. حدود ۳۰۰ پناهجو با این قایق‌ها قصد داشتند خود را به اروپا برسانند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون مرگ ۷۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ثبت شده است.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون مرگ ۷۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ثبت شده است. (عکس از آرشیو)

به‌گزارش آسوشیتدپرس، ایوب قاسم، سخنگوی گارد ساحلی لیبی اعلام کرد که دو قایق که حدود ۳۰۰ پناهجو را با خود حمل می‌کردند شامگاه پنج‌شنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه در ۱۲۰ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت لیبی غرق شدند و تنها ۱۳۴ نفر نجات یافتند.

سازمان جهانی مهاجرت (OIM) نیز در توئیتر اعلام کرده که بیش از ۱۵۰ نفر در جریان غرق شدن این دو قایق جان خود را از دست داده‌اند و ۱۴۵ نفر نجات یافته و به لیبی بازگردانده شدند.

— IOM Libya (@IOM_Libya) July 25, 2019

چارلی یاکسلی، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است ماهیگیران محلی پناهجویانی که زنده مانده بودند نجات دادند و گارد ساحلی لیبی آن‌ها را به ساحل بازگرداند.

یاکسلی گفت: «ما تخمین می‌زنیم که ۱۵۰ پناهجو احتمالاً ناپدید شده و در دریا مرده‌اند. در میان جان باختگان زنان و کودکان نیز بوده‌اند.»

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، درباره این حادثه گفت: «بدترین تراژدی امسال در دریای مدیترانه رخ داد.»

گراندی از کشورهای اروپایی خواست تا عملیات نجات پناهجویان را که به‌تصمیم اتحادیه اروپا متوقف شده است، از سر بگیرند. او همچنین خواستار پایان دادن به بازداشت پناهجویان در لیبی شد.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن تأکید بر این‌که مسیرهای امن برای خروج از کشورهای آفریقای شمالی مورد نیاز است، افزود، «پیش از آن‌که برای بسیاری از افراد ناامید دیر شود» باید چنین مسیرهایی ایجاد شوند.

ایوب قاسم به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بیشتر پناهجویانی که نجات یافته‌اند اتیوپیایی، فلسطینی و سودانی بودند.

پناهجویان نجات‌یافته می‌گویند بعد از ظهر روز گذشته، پنج‌شنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه، قایق‌ها از لیبی به سمت ایتالیا راه افتادند اما ساعتی بعد قایق‌ها شروع به غرق شدن کردند و بیشتر پناهجویان نیز غرق شدند.

بازماندگان می‌گویند کسی برای کمک و نجات جانشان نیامده و آن‌ها نیاز به کمک سازمان‌های بین‌المللی دارند.

لیبی نقطه‌حرکت اصلیِ پناهجویانِ گریخته از فقر و جنگ در آفریقا و خاورمیانه از طریق دریای مدیترانه به سمت اروپا است. قایق‌های حامل این پناهجویان پر از جمعیت می‌شوند و امن نیستند.

 به‌گفته سازمان جهانی مهاجرت تاکنون در سال جاری میلادی مرگ نزدیک به ۷۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ثبت شده است. این تعداد در سال گذشته میلادی ۱۴۲۵ نفر بود.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید حدود ۶۰۰۰ پناهجو در بازداشتگاه‌های لیبی نگهداری می‌شوند و نزدیک به ۵۰ هزار پناهنده و پناهجوی ثبت‌نام شده در دیگر نقاط این کشور اقامت دارند.

سازمان ملل بارها هشدار داده و گفته است این کشور پرجمعیت آفریقایی که خود درگیر جنگ داخلی است، مکانی امن برای پناهجویان و مهاجران نیست و خواستار آزادی آن‌هایی شده است که در بازداشتگاه‌ها هستند.

سازمان ملل همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا سیاست حمایت از گارد ساحلی لیبی برای رهگیری و مجبور کردن افراد دستگیرشده به بازگشت را رها کند.

اتحادیه اروپا به دلیل اختلاف نظر در مورد چگونگی تقسیم پناهجویان نجات‌یافته در میان کشورهای عضو این اتحادیه، در ماه مارس به گشت‌های دریایی خود در دریای مدیترانه پایان داد.

سازمان عفو بین‌الملل ماه گذشته، دولت‌های اروپایی را مسئول افزایش شمار پناهجویان جان‌باخته در دریای مدیترانه دانست. این سازمان گفت شمار پناهجویان کشته‌شده در دریای مدیترانه به‌دلیل آن‌که دولت‌های اروپایی اقدامی در مورد پذیرش آن‌ها انجام نمی‌دهند افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.