ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر بهداشت: ۵۰ درصد مرگ‌ و میر‌ها در ایران زودرس است

رضا ملک زاده، معاون وزارت بهداشت ایران گفته رقم مرگ و میر زودرس در ایران مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه است در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ‌ها می‌رسد.

معاون وزارت بهداشت ایران گفته رقم مرگ و میر زودرس در ایران مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه و حدود ۵۰ درصد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ‌ها می‌رسد.

بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارد

رضا ملک‌زاده یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت را پیشگیری از مرگ‌های زودرس اعلام کرده و گفته سالانه حدود ۵۵ هزار مرگ در افراد کمتر از ۵۵ سال رخ می‌دهد.

نزدیک به ۸۰ هزار نفر که دچار مرگ زودرس می‌شوند فقط دچار فشار خون هستند، در حالی که فشار خون یک بیماری قابل معالجه است اما نصف ایرانیانی که به فشار خون مبتلا می‌شوند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفته بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارد.

به گفته ملک‌زاده، ۳۳ درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی می‌میرند و حدود ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت نزدیک به نیمی از مرگ و میر در ایران بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی است.

میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی در ایران تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است اما تمرکز اصلی نظام سلامت در ایران در گذشته بر روی بیماری عفونی بوده است.

به گفته ملک‌زاده، در پنج سال اخیر با راه‌اندازی کمیته ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت به سمت کنترل این‌گونه بیماری‌ها سوق داده شده است.

معاون وزیر بهداشت ایران همچنین گفته ۲۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها بر اثر ابتلا به سرطان و حدود ۱۰ درصد هم بر اثر حوادث است و بیماری‌های مزمن کلیوی، بیماری‌های مزمن ریه و کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین در سال گذشته نزدیک به سه هزار موتورسوار جان خود را از دست داده‌اند و همین تعداد هم معلول شدند.

معاون وزیر بهداشت، حوادث و سوانح را یکی از دلایل اصلی مرگ جوانان و نوجوانان در کشور دانسته است.

نزدیک ۱۴ هزار مرگ در حوادث و سوانح جاده‌ای رخ می‌دهد.

به گفته ملک‌زاده، در دهه‌های قبل مهم‌ترین علت مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی بوده و امید به زندگی هم حدود ۵۳ سال بوده است اما در این سال‌ها بیماری‌های عفونی تقریبا به طور کامل کنترل شده و اکنون هپاتیت، تنها بیماری عفونی در حال افزایش است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.