ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام وزیر خارجه عمان: ایران از ابزارهای نظامی استفاده نکند

یوسف بن ‌علوی نه به قصد میانجی‌گری، بلکه برای انتقال پیام بریتانیا و آمریکا به ایران با ظریف و شمخانی گفت‌وگو کرد. تلاشی برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی در منطقه.

یوسف بن‌ علوی، وزیر خارجه عمان برای دومین بار در تنها پنج هفته وارد تهران شد و ضمن دیدار با محمدجواد ظریف، با علی شمخانی، نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدارها پشت درهای بسته برگزار شد. پیام یوسف بن علوی به مقامات جمهوری اسلامی این بود: استفاده از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه، پرهیز از اقداماتی که به بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند و خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی.

شنبه ۵ مرداد: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان

پس از توقیف نفت‌کش «استینا ایمپرو» بریتانیا توسط سپاه پاسداران که به عنوان پاسخ ایران به توقیف نفت‌کش «گریس ۱» در تنگه جبل الطارق درک شد، آمریکا و بریتانیا در تلاش برای تشکیل یک ائتلاف دریایی‌اند. ایران و بریتانیا یکدیگر را به راهزنی دریایی متهم کرده‌اند. عمان از معدود کشورهای منطقه خلیج فارس است که هم با آمریکا و هم با ایران روابط دوستانه دارد. سفیر عمان در واشنگتن ۱۹ اردیبهشت سال جاری از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا خبر داده بود. این‌بار اما بحث میانجی‌گری در میان نبود، بلکه وزیر خارجه عمان حامل پیام بریتانیا و آمریکا بود.

رسانه‌های داخلی این پیام را به این شکل بازتاب دادند:

وزیر خارجه عمان در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند، بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد. یوسف بن علوی در این دیدار گفت:

«همه کشورها باید مقررات ایمنی را به ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران یا تحمیل هزینه‌های غیرضروری به تجارت خود و دیگران می‌شود، اجتناب کنند.»

به گزارش رسانه‌های داخلی، علی شمخانی نیز با اشاره به توقیف کشتی «استینا ایمپرو» بریتانیا گفت:

«همه کشورها باید قوانین بین‌المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه میان هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.»

نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش با اشاره به توقیف نفت‌کش ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا این کشور را یک بار دیگر به راهزنی دریایی متهم کرد:

«برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل الطارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد، اقدام ایران کاملا حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است.»

چکیده پیام ایران به آمریکا و بریتانیا هم از زبان شمخانی مشخص بود:

«ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و همکاری میان کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تأثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت.»

در این میان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به انتشار پیامی در توییتر بسنده کرد:

«از اینکه امروز در تهران میزبان دوست برجسته‌ام یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم. درباره تأثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفت‌وگو کردیم.»

نصرت‌الله تاجیک، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت:

«نمی‌شود امید داشت که این سفرها مؤثر واقع شوند. اما از این جهت که موضوعات شفاف بیان می‌شود تا از اشتباه محاسباتی جلوگیری شود، خوب است.»

هنوز دولت آمریکا و بریتانیا به تبادل این پیام‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اما اعلام کرده است طرح بریتانیا و ایالات متحده برای تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس مکمل یکدیگرند. مشکل بریتانیا این است که نیمی از ناوگان دریایی‌اش فرسوده و در دست تعمیر است. آلمان پیش از این اعلام کرده بود که به حضور نظامی در خلیج فارس چندان علاقه‌ای ندارد. فرانسه، چین و روسیه نیز گفت‌وگو درباره تأمین امنیت دریایی در منطقه را به تشکیل یک ائتلاف نظامی ترجیح داده‌اند.

حسن روحانی چهارشنبه گذشته اعلام کرد که ایران در پی تنش با بریتانیا نیست. رئیس جمهوری اسلامی در نشست هیأت دولت گفته بود:

«اگر از اقدام خلاف خود در جبل ‌الطارق دست بردارند، پاسخ متناسبی از ایران دریافت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    خزعلی پسرعضو شورای نگهبان جمهوری اسلامی با اشاره به نقش قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در جنگ سوریه تاکید کرد: «اگر قاسم سلیمانی نبود٬ الان داعشى در سوریه وجود نداشت». وی گفت: « مردم سوریه به‌زودی به دلیل ویرانی‌ها مدعى ما خواهند شد». اگر سپاه قدس زیاده‌‌خواهی نمی‌ کرد، نهایتا بشار اسد که یک رژیم بعثی افلقی مستبد دیکتاتور است می‌‌رفت و ما می‌توانستیم با کسانی که خواهان دموکراسی بودند و جانشین می‌شدند رابطه خوبی برقرار کنیم؛ در این صورت هیچ‌گونه منافعی از منافع ایران در سوریه ضایع و تباه نمی‌‌شد». خزعلی افزود: «داشتیم سی سال به سوریه مفت نفت می‌ دادیم؛ واضح است نفت مفت را به هر کس بدهی با تو دوست می‌شود». وی تاکید کرد: «در واقع جنگ هشت ساله (عراق) کم‌مان بود و حالا پنج ساله در سوریه در حال جنگ هستیم». مهدی خزعلی دخالت‌های جمهوری اسلامی را یک اشتباه بزرگ نامید و گفت: «این اشتباه نباید تکرار می‌شد٬ من بارها گفتم، اما حالا متاسفانه یک دیوانه‌‌ای سنگی را در چاه می‌اندازد و صد تا عاقل هم نمی‌توانند دربیاورند»

  • sattar beheshti

    مراسم چهلمین روز شهادت علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به‌قتل رسیده امروز جمعه ۴مردادماه با حضور جمعی از دوستان و آشنایان وی در قطعه ۳۲۴ بهشت زهرای تهران برگزار شد. مادر زندانی سیاسی علیرضا شیرمحمدعلی در مراسم چهلمین روز شهادت فرزندش در بهشت زهرا گفت: «... دوربین‌ها روشن بودند. مأموران از مانیتورها شاهد سلاخی کردن بچه من بوده‌اند و هم‌چون یک تئاتر تا آخر و بی‌آن‌که کاری بکنند نشسته‌اند تماشا کرده‌اند. من خواهان محاکمه و مجازات مسببین اصلی قتل پسرم هستم. چرا در آن ۷دقیقه‌ای که از بچه من خون می‌رفته است مأموران نیامده‌اند کاری بکنند؟». وی همچنین گفت: « ۱۹ساله بودم که علیرضا را به دنیا آوردم. علیرضا تنها پسرم نبود، رفیقم بود و رابطه ما بیش از مادر و فرزندی، رابطه رفاقت بود. در این ۴۰روز از غم رفتن بچه‌ام همه موهای سرم سفید شد. در جوانی پیر شدم. بچه‌ام را خاک کردم اما هنوز منتظرم علیرضا از زندان زنگ بزند.... وقتی فرزند من سلاخی می‌شد».

  • Faryad

    سران حکومت ایران و هیات حماس در مذاکرات روزهای اخیر موضع‌گیری مشترکی نیز علیه طرح صلح آمریکایی، موسوم به «سازش قرن» گرفته و آن را «خیانتی محکوم به شکست» نامیدند!!. حکومت ایران در حالی به گفته صالح العاروری برای تداوم «هر نوع کمک» به حماس «ابراز آمادگی عملی» کرده!! که شرایط اقتصادی، به گفته حسن روحانی «از دوران جنگ با عراق سخت‌تر است». مردم ایران در بسیاری از تظاهرات سال‌های اخیر گفته‌اند که با دادن بیت‌المال ایرانیان به فلسطینیان و سایر بیگانگان مخالف هستند.