ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و روسیه در خلیج فارس رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

ایران و روسیه توافقنامه‌ای برای گسترش همکاری‌های نظامی خود در حوزه دریایی امضاء کرده‌اند و همچنین قرار است باهم در منطقه خلیج فارس مانور نظامی برگزار کنند.

ایران و روسیه توافقنامه‌ای برای گسترش همکاری‌های نظامی خود در حوزه دریایی امضاء کرده‌اند و همچنین قرار است باهم در منطقه خلیج فارس و دریای عمان مانور نظامی برگزار کنند.

دریادار حسین خانزادی

دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۹ ژوئیه / هفت مرداد خبر داد که ایران و روسیه قرار است در آینده نزدیک در دریای عمان، تنگه هرمز و همین‌طور خلیج فارس رزمایش مشترک دریایی برگزار کنند.

ایران و روسیه همچنین یک توافقنامه نظامی امضاء کرده‌اند. در مورد امضای موافقتنامه نظامی خانزادی گفته است که بندهایی از آن طبقه‌بندی شده است "اما در مجموع هدف از امضای آن، توسعه همکاری‌های نظامی میان دو کشور است و قطعا بخش اعظمی از آن شامل نیروهای دریایی دو کشور می‌شود."

آخرین بار ایران و روسیه چهار سال پیش در دریای خزر رزمایش مشترک برگزار کردند. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته است که توافقنامه نظامی‌ای که با روسیه امضاء شده شامل توسعه تعاملات دفاعی و همکاری‌های نظامی در منطقه دریای خزر" هم می‌شود.

او گفته است که این توسعه همکاری‌ها نظامی در منطقه خزر "در چارچوب اجلاس فرماندهان نیروهای دریای خزر" است و پیرو موافقتنامه‌ای است که پیش‌تر ایران و روسیه امضاء کرده بودند.

به گزارش فارس، خانزادی که به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح ایران به مراسم روز نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ رفته بود در مورد مانور مشترک آتی گفت که رزمایش در منطقه اقیانوس هند خواهد بود.

او در توضیح بیشتر اینکه منظورش کجای اقیانوس هند است،‌ گفت:

"وقتی از اقیانوس هند صحبت می‌کنیم شاید بخش مهم و قابل توجه آن منطقه شمال اقیانوس هند باشد که به دریای مکران [عمان]، تنگه هرمز و همینطور خلیج فارس متصل می‌شود."

خانزدی گفته است که برنامه‌ریزی درباره این رزمایش جریان دارد و هنوز پایان نیافته است. خبرگزاری اسپوتنیک از قول این دریادار جمهوری اسلامی نوشته است که این رزمایش "تا پایان سال جاری" برگزار خواهد شد.

این مانور مشترک نظامی قرار است در آب‌هایی صورت بگیرد که ایالات متحده آمریکا در آن حضور نظامی دارد و حضور نظامی‌اش را به دلیل افزایش تنش‌ها با ایران بیشتر  هم کرده است. آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ را از اردیبهشت ماه سال جاری برای آنچه "مقابله با تهدیدهای ایران" خوانده به منطقه خلیج فارس فرستاده است.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در ماه گذشته بر سر چند حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های کشورهای مختلف از جمله امارات و ژاپن بالا گرفت. ایران همچنین یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و آمریکا هم گفت که یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است. آمریکا ایران را متهم کرده که آب‌های خلیج فارس را ناامن کرده و به کشتی کشورهای دیگر حمله می‌کند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

از سوی دیگر تنش‌ها بین ایران و بریتانیا هم در این آب‌ها شدت گرفته است. پس از اینکه بریتانیا یک نتفکش ایرانی را در جبل‌الطارق توقیف کرد، ایران هم کشتی بریتانیایی استینا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد. وزارت دفاع بریتانیا پس از توقیف کشتی استینا ایمپرو خبر داد که ناو "دانکن" برای تأمین امنیت کشتی‌ها به ناو دیگر این کشور با نام "مونتروز" در منطقه خلیج فارس می‌پیوندد.

هم آمریکا و هم بریتانیا از تشکیل دو برنامه مجزا برای حفظ امنیت کشتی‌ها و نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس خبر داده‌اند - از جمله برنامه‌ اسکورت کشتی‌ها، نظارت بر رفت‌و‌آمدها و تضمین بلند مدت امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز.

آمریکا و بریتانیا قرار نیست باهم در این رابطه همکاری کنند. اما چند مقام دولتی آمریکایی که هفته پیش با مجله تایم گفت‌وگو کرده بودند گفته بودند که بریتانیا به هر حال در زمینه تامین امنیت ناوگان و آزادی حرکت کشتی‌ها به کمک آمریکا نیاز دارد. آنها گفته بودند که آمریکا در منطقه دارایی‌های نظامی بیشتری دارد و به این ترتیب هر نوع برنامه برای تأمین امنیت کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس حداقل در بخش به اشتراک گذاشتن داده‌ها به کمک آمریکا محتاج است.

بریتانیا اما خواهان این است که سایر کشورهای اروپایی با بریتانیا برای تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با تهدیدها علیه کشتیرانی در خلیج فارس همراه شوند. تا کنون فرانسه، ایتالیا، دانمارک، اسپانیا برای شرکت در یک ائتلاف دریایی تلویحاً یا آشکارا اعلام آمادگی کرده‌اند. اتحادیه فدرال اقتصاد آلمان هم خواهان حضور نظامی این کشور در خلیج فارس و تنگه هرمز شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.