ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکرون در گفت‌وگو با روحانی خواهان کاهش تنش ایران و آمریکا شد

برای چهارمین بار در فقط دو ماه رئیسان جمهوری فرانسه و ایران با هم تلفنی گفت‌وگو کردند. روحانی گفت اروپا به تعهداتش عمل نکرده است.

کاخ الیزه اعلام کرد که در گفت‌و‌گوی تلفنی شامگاه سه‌شنبه رئیسان جمهوری ایران و فرانسه، امانوئل مکرون خواهان کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکا شد. روحانی نیز با یادآوری تعهدات بانکی و نفتی اتحادیه اروپا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اروپا را متهم کرد که تاکنون فرصت‌های زیادی را از دست داده است. این چهارمین بار در مدت دو ماه است که رئیس دولت فرانسه با روحانی مذاکره می‌کند.

حسن روحانی و امانوئل مکرون، رئیسان جمهوری ایران و فرانسه

قرار بود امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ژوئیه/ تیر سال جاری به ایران سفر کند. سفر او اما به تأخیر افتاد. روز گذشته علی اکبر رنجبرزاده عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه اعلام کرد سفر مکرون به تهران لغو نشده. چند ساعت بعد حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و امانوئل مکرون، رئیس جمهوی فرانسه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه کاخ الیزه، مکرون خواهان کاهش تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس شد. مکرون هم‌اکنون در جنوب فرانسه تعطیلات تابستانی خود را می‌گذراند و در همان حال با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در گفت‌وگوست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مکرون در گفت‌وگو با روحانی خاطرنشان کرده که فرانسه و آلمان همچنان در تلاش برای حفظ برجام‌اند. سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ۱۹ اوت به فرانسه و دیدار با مکرون و به دنبال آن نشست سران گروه ۷ در بیاریتز (جنوب غربی فرانسه) از ۲۴ تا ۲۶ اوت فرصت‌های تازه‌ای برای بحث و گفت‌وگو درباره برجام فراهم می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با روحانی یادآوری کرد که اروپا علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، به دنبال راهکارهایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران از جمله در زمینه ایجاد خط اعتباری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) روحانی در گفت‌وگو با مکرون اعلام کرد که عادی‌سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران از اروپاست. روحانی گفت: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می‌تواند به عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.

رئیس جمهوری اسلامی اروپا را متهم کرد که فرصت‌های زیادی را در یک سال گذشته از دست داده است:

«هرچه زمان بگذرد و گام‌ های  بعدی توسط ایران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول برای دو طرف سخت‌تر خواهد شد.»

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری تاکنون در دو گام تعهدات خود در برجام را کاهش داده است. هدف این است که با تأمین بخشی از خواسته‌های اقتصادی ایران از طریق اینستکس، گام سوم در غنی‌سازی اورانیوم به تعویق بیفتد.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، یکشنبه ۶ مرداد/۲۸ ژوئیه از آمادگی روسیه برای شرکت در اینستکس خبر داد. جاگاریان درباره اجرایی شدن اینستکس «به‌عنوان پایه‌ای برای حفظ برجام و بازگشت طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهداتشان» و نقش روسیه در این زمینه گفت: «فکر نمی‌کنم این سازوکار بتواند انتظارات تهران را برآورده کند چرا که اینستکس بیشتر بر غذا و دارو تمرکز دارد اما انتظارات اصلی ایران مبادلات بانکی و فروش نفت است. معتقد هستم با این وجود که اروپا تلاش می‌کند اما نمی‌تواند موفقیتی به دست بیاورد چرا که امکانات آنها بسیار محدود است. ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم اما طرف اروپایی تاکنون برای ما تشریح نکرده است که جزئیات این سازوکار چیست».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.