ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه میلیون تهرانی در معرض فرونشست و فرو ریزش زمین

هم فروریزش و هم فرونشست شهر تهران را تهدید می‌کند. حفر بی‌رویه چاه و پاین رفتن سطح اب زیرزمینی و ارتعاشات از دلایل این پدیده‌ها هستند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ایران اعلام کرده که طبق برآوردها در شهر تهران حدود سه میلیون نفر در معرض مخاطرات ناشی از فرونشست و فروریزش زمین هستند.

فرونشست زمین در ایران ـ عکس از آرشیو

بر اثر فروریزش زمین، چاله‌هایی به قطر ۱۰ تا ۲۰ متر در سطح زمین ایجاد می‌شود که منجر به ریزش ساختمان‌ها، سقوط خودروها درون چاله، آسیب دیدن خط لوله ها و ... می‌شود.

به گفته بیت‌الهی، پدیده فروریزش در شهر تهران در منطقه ۱۲ و مناطق جنوبی تهران بسیار دیده شده است. علت ایجاد این پدیده آب شستگی توسط رگه‌های آب زیرزمینی، قنات‌های قدیمی محافظت نشده، ارتعاشات ترافیکی و ... است. ارتعاشات ناشی از خطوط مترو در محدوده خیابان مولوی هم از دلایل وقوع این پدیده است.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات گفته این پدیده در دشت‌های فامنین و کبودراهنگ همدان و دیگر مناطق کشور به صورت فروچاله‌های عمیق‌تر هم دیده می‌شود که با فرونشست زمین تفاوت بسیاری دارد.

بیت‌الهی تاکید کرده که هم فروریزش و هم فرونشست شهر تهران را تهدید می‌کند.

 زمانی که آب موجود در لابه‌لای مواد خاک زیر زمین بر اثر مصرف بی‌رویه، حفر چاه‌های بی‌رویه پایین می‌رود، دانه‌های خاک به یکدیگر فشرده می‌شود و چون در گذشته میان آن‌ها آب وجود داشته اما حالا در میان آنها یک فضای خالی وجود دارد، زمین به صورت تدریجی دچار فشار شده، پایین رفته و نشست می‌کند.

 در مناطق ۱۷، ۱۸، ۲۰ و شهر ری، مناطقی مانند پالایشگاه نفت جنوب تهران پدیده فرونشست زمین به علت پایین رفتن سطح آب زیرزمینی دیده می‌شود.

در جنوب تهران شرایط زمین سالانه حدود ۲۰ تا ۲۴ سانتی‌متر در ابعاد وسیعی پایین می‌رود، اگر این نشست در مدت زمان طولانی اتفاق افتاده بیفتد، زمین طی مدت سی سال حدود شش متر پایین می‌رود که منجر به ترک خوردگی ساختمان، لوله‌های گاز، نفت، فاضلاب، خم شدن خطوط راه آهن و ایجاد شکاف‌های تدریجی می‌شود.

در مناطق ۱۷،۱۸،۱۹، و ۲۰ پدیده فرونشست علاوه بر فروریزش زمین تا مناطق مرکزی تهران پیشروی کرده است، بافت مناطق جنوبی شهر تهران به علت فرسودگی و کم عرض بودن معابر، در مقابل فرونشست و فرو ریزش زمین آسیب‌پذیر است.

در حاشیه جنوبی شهر تهران حدود ۲ میلیون نفر تحت تاثیر فرونشست و فروریزش زمین هستند و در مجموع در شهر تهران نیز تنها در بافت مسکونی حدود ٣ میلیون نفر در معرض این مخاطرات هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.