ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان سفیر هند را اخراج کرد

دولت هند خودمختاری ایالت کشمیر را لغو کرده است. کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست عمران خان موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد. روابط تجاری پاکستان و هند به تعلیق درآمد.

پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را در پی تحولات اخیر در کشمیر اخراج و روابط تجاری با دهلی‌نو را به تعلیق درآورد. علاوه بر پاکستان، چین هم به اقدام دولت هند مبنی بر لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر معترض است.

مأموران امنیتی هند در سریناجار، پایتخت ایالت کشمیر

دولت هند سه‌شنبه ۶ اوت/ ۱۵ مرداد در اقدامی یک‌جانبه لایحه لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را تصویب کرد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر ملی‌گرا و هندوی هند این لایحه را به لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) برد و همزمان در حکمی بند ۳۷۰ قانون اساسی (خودمختاری ایالت کشمیر) را لغو کرد. این لایحه در مجلس نیز به‌تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کمیته امنیت ملی پاکستان چهارشنبه ۷ اوت/ ۱۶ مرداد روابط دیپلماتیک این کشور با هند را تنزل داد و روابط تجاری دوجانبه با دهلی نو را هم به تعلیق درآورد. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان ریاست کمیته امنیت ملی این کشور را به عهده دارد.

کمیته امنیت ملی پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد تصمیم یک‌جانبه ذولت هند برای لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

همزمان با این تحولات، وزارت خارجه پاکستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام‌آباد سفیر هند در پاکستان را از خاک خود اخراج می‌کند و سفیر خود را هم از دهلی نو فرامی‌خواند.

کشمیر در زمان استعمار هند توسط امپراتوری بریتانیا، به عنوان یک منطقه مستقل با حاکمیت پادشاهی شناخته می‌شد. در سال ۱۹۴۷ این ایالت به هند ملحق شد اما به موجب قانونی بند ۳۷۰ قانون اساسی به جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند اجازه داده می‌شد تا به صورت خودمختار قوانین مجزا وضع کند.

دولت هند با تشدید اقدامات امنیتی، شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت و تلفن همراه را قطع و هزاران نیرو را در منطقه مستقر کرده است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنانی که روز گذشته (سه‌شنبه) در پارلمان این کشور  کشور ایراد کرد اعلام کرد که اگر هند دوباره دست به حمله نظامی در خاک پاکستان بزند، اسلام‌آباد و دهلی نو ممکن است وارد جنگ شوند. عمران خان همچنین گفت خشم مردم کشمیر از دولت هند ممکن است آن‌ها را به آشوب وادارد و هند نباید پاکستان را در این مسئله مقصر بداند.

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است که از ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ایالت گلگت-بلتستان و کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان و منطقه اقصی چین تحت کنترل جمهوری خلق چین تشکیل می‌شود.

چین نیز روز گذشته مخالفت خود با تصمیم هند برای لغو یک‌جانبه خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اقدام هند را غیرقابل قبول و فاقد وجاهت قانونی دانست. هوا چونینگ هند را به احتیاط در مورد مسائل مرزی دعوت کرد و از این کشور خواست «برای جلوگیری از هر حرکتی که در ادامه به وقوع مشکلات مرزی بیانجامد، به توافقات میان دوکشور پای‌بند بماند»

در فوریه سال جاری میلادی انفجار یک بمب در کشمیر به مرگ ۴۰ نفر انجامید و هند که یک گروه پاکستانی را مسئول این حمله می‌دانست در اقدامی تلافی‌جویانه با جنگنده‌های خود به خاک پاکستان حمله کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.