ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ایران را به ایجاد اختلال در کشتی‌رانی متهم کرد

دولت آمریکا ادعای تازه‌ای را علیه ایران مطرح کرده است: اختلال در سامانه‌های راداری کشتی‌های تجاری در خلیج فارس. پمپئو با بن‌سلمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

دولت آمریکا بامداد پنجشنبه ۱۷ مرداد/ ۸ اوت (به وقت تهران)، در دو بیانیه به کشتی‌هایی که در حال عبور از خلیج فارس و تنگه هرمز هستند هشدار داد که احتمال دارد سامانه‌های ناوبری آن‌ها مختل شود.

تنگه هرمز (عکس: آرشیو)

اداره دریانوردی وزارت حمل و نقل آمریکا و مقر فرماندهی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در دو بیانیه جداگانه اعلام کردند در هفته‌های اخیر برخی از کشتی‌ها هنگام عبور از آب‌های خلیج فارس با اختلال در سامانه‌های راداری مواجه شده‌اند. یک مقام نظامی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت ایران در تلاش است با ایجاد اخلال در سامانه‌های ناوبری کشتی‌ها را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

سنتکام در بیانیه خود یادآوری کرده که ایالات متحده آمریکا همچنان «به همکاری با متحدان خود برای حفاظت از آزادی کشتی‌رانی در منطقه، پایبند است.»

حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از جمله حمله به نفتکش ژاپن همزمان با سفر آبه به تهران، تنش در تنگه هرمز را وارد مرحله تازه‌ای کرد. با توقیف نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه این تنش‌ها بالا گرفت.

اداره دریانوردی وزارت حمل‌ و نقل آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود گفته است که دست‌کم در دو مورد از حملات به نفتکش‌ها سامانه‌های راداری آن‌ها مختل شده است.

وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه (۱۵ مرداد/۶ اوت) در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» اعلام کرد که واشنگتن از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز دعوت کرده است. پمپئو گفت:

 «ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم برنامه‌ای جامع در اختیار داریم که ایران را از انجام کارهایی که می‌تواند به بروز درگیری در منطقه منجر می‌شود- چیزی که آمریکا نمی‌خواهد- منع می‌کند. به همین دلیل از بیش از ۶۰ کشور دعوت کردیم برای به ایمن‌سازی خطوط کشتی‌رانی در تنگه هرمز کمک کنند.»

شامگاه گذشته وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد سعودی در مورد تنش‌های روزافزون منطقه و اهمیت افزایش امنیت دریاها به منظور حمایت از دریانوردی آزاد در منطقه رایزنی کرد. از جزئیات گفت‌وگوی تلفنی پمپئو با بن‌سلمان خبری منتشر نشده است.

روز گذشته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به تأکید از ژاپن خواست در ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز شرکت کند. دولت ژاپن اعلام کرد در مذاکرات نخست‌وزیر با وزیر دفاع آمریکا اصولاً ائتلاف دریایی در تنگه هرمز مطرح نشد. امنیت و رفاه در منطقه ایندوپاسیفیک و تقویت ائتلاف ژاپن با آمریکا برای مقابله با چین و کره شمالی در مرکز توجه قرار داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.