ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگاهی به "نکاح" و "صیغه" در مقایسه با "زوجیت" در قرآن

<p>آرش سلیم &minus; در قسمت نخست این مقاله، آیه &quot;نساء:۳۴&quot; واکاویده شد. این آیه&zwnj;ای است که بیش از هر آیه دیگری پیرامون آن، به ویژه در دنیای مجازی، در سرتاسر جهان بحث شده است و می&zwnj;شود. [۱]</p> <!--break--> <div dir="RTL">دریافتیم که مرد و زن بنا بر جنسیت خود، چه در مراحل خلقت و چه در کسب فضیلت در طول زندگانی، هیچگونه برتری بر یکدیگر ندارند. هر فرد انسانی، مستقل از جنسیت خود، با تلاش و استفاده از قابلیت&zwnj;های خدادادی می&zwnj;تواند کسب فضیلت کند. هم برای مرد و هم برای زن، فضیلت با &laquo;عمل صالح&raquo; به دست آوردنی است. درجات انسان نزد خدا نیز متناسب فضیلت اوست که در زندگانی این حیات کسب می&zwnj;کند. هر فرد انسان مختار است و حاکم بر سرنوشت خود و می&zwnj;تواند در طول عمر خود با کسب فضائل بیشتر، زندگانی بهتری داشته باشد.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">درباره مفهوم &laquo;قوامیت&raquo; در رابطه با &laquo;دادگری&raquo; و کسب &laquo;فضیلت&raquo;، که خود با عمل صالح حاصل می&zwnj;شود؛ مطالبی ارائه شد. مولفه&zwnj;های آیه نساء:۳۴، که ابهام در تک تک آن&zwnj;ها دست به دست هم داده و به بدفهمی آیه و نتیجه گیری&zwnj;های بعضا نادرست انجامیده؛ در رابطه با هم و برخی آیات مربوطه در قرآن واکاوی شد. پنج کلیدواژه آیه که درباره آن بحث شد عبارتند از: ۱) قوامیت، ۲) فضیلت، ۳) انفاق، ۴) قانت (فرمانبر)، و ۵) نشوز. همچنین تصویری از رابطه بین &laquo;عمل صالح&raquo; و &laquo;کسب فضیلت&raquo; و &laquo;درجات&raquo; ناشی از کسب فضیلت در آیات قرآن ارائه شد.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">درباره نشورِ زن و نشوزِ مرد مطالبی ارائه گردید. با دلایلی چند بحث شد که بر خلاف فهم رایج، &laquo;نشوز&raquo; عدم تمکین در بستر نیست. &laquo;ناسازگاری&raquo; در زندگی زناشویی و عدم علاقه زن و یا شوهر به ادامه زندگی با همسر است. یعنی نشوز می&zwnj;تواند ناسازگاری شوهر باشد با زن (نساء:۱۲۸) و یا ناسازگاری زن باشد با شوهر (نساء:۳۴). رویه قرآن در برخورد با این گونه اختلافات، تشویق به سازش و ارائه راهکارهایی جهت برقراری &laquo;صلح&raquo; بین طرفین اختلاف و یا نزاع بوده است. در رابطه با نشوز، در نهایت تلاش در برقراری صلح را به نمایندگان زن و شوهر در نشوز زن، و یا خود زن و شوهر در نشوز مرد می&zwnj;سپارد. اما در نشوز زن تا قبل از حاد شدن ناسازگاری زن و خطر جدایی، مرد را در موضع حل مشکل قرار داده است (نساء:۳۴ و ۳۵)، که در درباره آن بحث شد. همچنین درباره آیه یکم سوره نساء در رابطه با آیات مشابه و خلقت همه &laquo;گونه&raquo;&zwnj;ها منجمله انسان از &laquo;نفس واحده&raquo; یا گوهر یگانه به طور خلاصه بحثی ارائه گردید. دیدیم که متاسفانه برداشت علمای افغانستان از آیه نساء:۱ درست ضد این آیه است. فرآیند خلقت و انشاء انسان و پدیده زوجیت در نوشتارهای جداگانه&zwnj;ای [۲] و [۳] مورد مطالعه قرار گرفت.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این قسمت مقاله درباره &laquo;نکاح&raquo; بحث خواهیم کرد. قسمت سوم و پایانی این مقاله [۴] که در هفته آینده منتشر خواهد شد، پیرامون علت ابهامات و برداشت&zwnj;های نادرست از آیات مطالبی ارائه می&zwnj;گردد. فهم درست &laquo;نکاح&raquo; در آن جامعه، به روشن تر شدن بسیاری از ابهامات آیات قرآن درباره مسائل زنان کمک خواهد کرد. نکاح رایج تا سال&zwnj;ها بعد از بعثت دست نخورده باقی ماند. سوره&zwnj;های مدنی بقره، نساء، طلاق، نور، و احزاب شامل بیشترین آیات در رابطه با نکاح و طلاق و مسائل زنان می&zwnj;باشند. به نظر می&zwnj;رسد بیشترین آیات از سال پنجم هجری به بعد، یعنی پس از گذشت ۱۸ سال ار بعثت نازل شده است. در لابلای آیات می&zwnj;توان درباره سروری مردان پولدار قریش در نکاح سنتی گمانه زنی کرد. این مردان بوده&zwnj;اند که با &laquo;مال خود&raquo; و البته با مال بیشتر، قدرت مانور بیشتر در اختیار کردن تعدادی زن (باضافه تعدادی کنیز) را داشته&zwnj;اند. افراد تنگدست درآن جامعه شدیدا طبقاتی حتی برای نکاح با یک کنیز در زحمت بوده&zwnj;اند. شارع برای بهبود و تغییر در فرهنگ و روابط و مناسبات نکاح جاهلی آموزه&zwnj;هایی را توصیه کرده است و اصلاحاتی را معرفی نموده است. اما این اصلاحات در چارچوب همان مفهوم نکاح رایج بوده است. اگر چه چارچوب مفهومی نکاح دست نخورده ماند، اما می&zwnj;توان گفت که آموزه&zwnj;ها در جهت تغییر تدریجی به سمت &laquo;زوجیت&raquo; بوده است. بیشتر این آیات خواهی نخواهی در وضعیت موجود آن جامعه، شامل اعیان و اشراف و رجال پولدار و تغییر رویه آن&zwnj;ها می&zwnj;شده است. چون در سنت نکاح آن قوم، &laquo;رجال&raquo; قدرتمدار و بالادست بودند؛ نه زنان و نه حتی مردان تنگدست طایفه ها. بنابراین اگر می&zwnj;بینیم مخاطب اکثر آیه&zwnj;های نکاح و طلاق مردان هستند، جای شگفتی نیست. مردان زنان را به نکاح در می&zwnj;آورده&zwnj;اند و طلاق می&zwnj;داده&zwnj;اند. سهم مردان تنگدست که خود برای نکاح نیازمند کمک دیگران بوده اند، در این آیات بسیار کم است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ساختار این نوشتار چنین است: نخست نگاهی کوتاه خواهیم داشت به برخی از آیات قرآن در رابطه با &laquo;نکاح&raquo; و طلاق. در بخش دوم با نگاهی به آیات نساء:۲۲ تا ۲۸ تصویری از &laquo;نکاح&raquo; رایج در آن جامعه ارائه می&zwnj;گردد. در بخش سوم پیرامون معضل دختران یتیم و سرپرستی و نکاح سرپرستان دختران یتیم با آن ها، آیاتی از سوره نساء مورد وارسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. سپس مقایسه&zwnj;ای خواهیم داشت بین مفهوم &laquo;نکاح&raquo; موجود در آن جامعه و &laquo;زوجیت&raquo; مورد نظر قرآن. در بخش پایانی نگاهی خواهیم داشت به &laquo;صیغه&raquo; که ابتکار فقهای شیعه می&zwnj;باشد و آن را &laquo;ازدواج موقت&raquo; می&zwnj;نامند. آن طور که گفته می&zwnj;شود صیغه راه حلی است برای &laquo;تمتع&raquo; جنسی از زنان، تا زمانی که مرد توانایی مالی برای ازدواج دائم داشته باشد!</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در قسمت سوم مقاله که هفته آینده منتشر خواهد شد، با نگاهی به هدف بعثت پیامبر درباره برخی از علت&zwnj;هایی که موجب بدفهمی از آیات مربوط به زنان و در نتیجه موجب تبعیض و ستم شده است بحث خواهد شد. درباره تفکیک گزاره&zwnj;های جهانشمول و محلی قرآن مطالبی ارائه خواهد شد. همچنین نگاهی خواهیم داشت به دو مفهوم &laquo;خلق&raquo; و &laquo;امر&raquo; در قرآن و رابطه بین این دو. به نظر می&zwnj;رسد برداشت مغشوش و یا نادرست فقها از این مفاهیم، &laquo;شرع&raquo; را مسلط بر و کنترل کننده همه چیز می&zwnj;داند. خواهیم دید که این ادعا در تضاد با آیات قرآن است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>۱) &nbsp;تصویری از نکاح و طلاق و روابط زناشویی در آیات قرآن</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱) اغلب آیات نکاح و طلاق و ارث خطاب به مردان است.</div> <div dir="RTL">۲) نکاح مستلزم پرداخت مهریه یا &laquo;اجور&raquo; از طرف مرد به زن است و بر عدم طفره رفتن و بهانه درآوردن در پرداخت آن تاکید بسیار شده است.</div> <div dir="RTL">۳) در نساء:۲۴ به مردان قریش گفته شده است به غیر از مواردی که در نساء:۲۲ و ۲۳ و ۲۴ برای نکاح حرام اعلام شده است، هر کس را می&zwnj;خواهند می&zwnj;توانند با مال خود به نکاح درآورند (تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم).</div> <div dir="RTL">۴) در نساء:۲۵ به کسانی که به لحاظ مالی تنگدست بوده&zwnj;اند سفارش شده است یا صبر کنند تا توانایی مالی برای نکاح بدست آورند یا یک کنیز را با اجازه صاحبش به نکاح خود درآورند.</div> <div dir="RTL">۵) سفارش شده است اسباب نکاح مردان و زنان مجرد همچنین نکاح غلامان و کنیزان را فراهم کنند. اگر در تنگنای مالی هستند خدا کمک شان می&zwnj;کند. (نور:۳۲ و ۳۳)</div> <div dir="RTL">۶) اگر زنی از کفار به مسلمانان می&zwnj;پیوسته است، هزینه&zwnj;هایی(شامل اجور) را که شوهرش برای او متحمل شده بوده است به شوهر زن پرداخت می&zwnj;شده است (ممتحنه:۱۱).</div> <div dir="RTL">۷) با توجه به آیاتی که در آن از &laquo;اسکان&raquo; زن سخن رفته، می&zwnj;توان گفت تامین مسکن در صورت طلاق برای زنان یک معضل بوده است. به مرد توصیه شده است قبل از مرگ وصیت کند که زن را تا یک سال از خانه بیرون نکنند و خرجی او را بدهند. یعنی منزل مرد، منزل خانوادگی برای همسر به حساب نمی&zwnj;آمده است. با فوت مرد خانه، زن بی خانواده و بی خانمان می&zwnj;شده است.</div> <div dir="RTL">۸) در نساء:۱۹ خطاب به ایمان آورندگان آمده است که حلال نیست زنان را به اکراه به ارث ببرید. همچنین آن&zwnj;ها را زیر فشار نگذارید تا بخشی از مهریه را که به آن&zwnj;ها داده اید از آن&zwnj;ها پس بگیرید.</div> <div dir="RTL">۹) در نساء:۲۰ و ۲۱ آمده است اگر خواستید زنی را جایگزین زن خود کنید. مالی را که به او داده اید به ویژه با تهمت زدن به زن پس نگیرید.</div> <div dir="RTL">۱۰) &nbsp;به هنگام طلاق پرداخت مهریه بستگی دارد به این که مرد با زن همبستر شده باشد و یا نشده باشد. در حالت عدم همبستری:</div> <div dir="RTL">&minus; &nbsp;اگر مهریه مقرر کرده باشند نصف مهریه باید پرداخت شود.</div> <div dir="RTL">&minus; اگر مهریه مقرر نکرده باشند یک چیزی به عنوان هدیه به زن داده شود.</div> <div dir="RTL">۱۱) &nbsp;مرد نباید برای فرار از دادن مهریه در موقع طلاق، به زن تهمت بزند.</div> <div dir="RTL">۱۲) &nbsp;قتی زنان مطلقه در عده طلاق هستند نباید از منزل مرد اخراج بشوند مگر این که مرتکب فحشای مبینی شده باشند(طلاق:۱)</div> <div dir="RTL">۱۳) کینزان و غلامان محرم حساب می&zwnj;شوند و &laquo;حفظ فروج&raquo; مرد و زن خانه از آن&zwnj;ها لازم نیست.</div> <div dir="RTL">۱۴) مردی که زن خود را طلاق می&zwnj;دهد نباید مانع ازدواج مجدد زن شود.</div> <div dir="RTL">۱۵) در آیه نساء:۱۲۹ خطاب به مردان آمده است هر چه هم تلاش کنید نمی&zwnj;توانید بین زنان خود عدالت برقرار کنید</div> <div dir="RTL">۱۶) کنیز ملک شخصی مالک خود می&zwnj;باشد و مالک در بهره جنسی از او آزاد است. قوانین نکاح در مهریه و طلاق بر آن حاکم نیست.</div> <div dir="RTL">۱۷) &nbsp;مالکان کنیزان از واداشتن کنیزان به روسپیگری جهت کسب درآمد برای مالک نهی شده&zwnj;اند.</div> <div dir="RTL">۱۸) &nbsp;دختران یتیم و سرپرستی آن&zwnj;ها یک معضل حاد بوده است.بعضی از مردان از موقعیت سرپرستی دختران یتیم سوء استفاده می&zwnj;کرده&zwnj;اند. آیات یک تا دهم و همچنین ۱۲۷ سوره نساء حاکی از نگرانی و دغدغه عمیق نسبت به موقعیت شکننده و آسیب پذیر آن هاست.</div> <div dir="RTL">۱۹) در تحریم:۵ خطاب به زنان پیامبر آمده است اگر پیامبر شما را طلاق دهد، خدا زنانی بهتر از شما)بیوه و دوشیزه) به او می&zwnj;دهد.</div> <div dir="RTL">۲۰) طبق آیه احزاب:۵۰ پیامبر در نکاح حکم ویژه دارد. فهرست کسانی که بر پیامبر حلال شده اند: ۱) زنانی که پیامیر مهریه شان را به آن&zwnj;ها داده است ۲) کنیزانی که به عنوان غنائم جنگی خدا به او ارزانی داشته است، ۳) دختران عمو و دختران عمّه&rlm; و دختران دايى و دختران خاله&rlm; پیامبر که با پیامبر مهاجرت كرده&rlm;اند، و ۴) زن مومنی که خودش را به پبامبر ببخشد و پیامبر مایل به نکاح با او باشد. مورد ۴ ویژه پیامبر است و نه سایر مومنین.</div> <div dir="RTL">۲۱) از احزاب:۵۰ و برخی آیات دیگر می&zwnj;توان نتیجه گرفت که مردان می&zwnj;توانسته&zwnj;اند هر تعداد زن نکاحی و کنیز داشته باشند. تنها تفاوت این بوده است که مردان اجازه نداشته&zwnj;اند چون پیامبر زن هدیه&zwnj;ای داشته باشند.</div> <div dir="RTL">۲۲) طبق آیه احزاب:۵۲ در مقطعی نکاح جدید برای پیامبر ممنوع اعلام می&zwnj;گردد؛ چه نکاج جدید، و چه جایگزین کردن هر زن جدید با زنان موجود. اما پیامبر همچنان اجازه داشت کنیز جدید اختیار کند. با توجه به آیه احزاب:۵۱ می&zwnj;توان گمانه زنی کرد که برنامه ریزی نویت زنان پیامبر با معضلات یا ابهاماتی همراه بوده است، چرا که خداوند برای کمک به پیامبرچنین آیه&zwnj;ای را نازل کرده است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">با توجه به موارد بالا می&zwnj;توان گفت:</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">یکم- در نکاح مردان به سراغ زنان می&zwnj;رفته اند، به طوری که در آن جامعه می&zwnj;توان در نکاح مرد را اصل و زن را فرع دانست.</div> <div dir="RTL">دوم- توانایی مالی مردان، در اختیار کردن تعداد زیادتر زن نکاحی و همچنین تعداد زیادتر کنیز نقش تعیین کننده داشته است.</div> <div dir="RTL">سوم- خطاب اغلب آیه&zwnj;های خانوادگی به مرد است؛ آیات در رابطه با نکاح و طلاق و ارث و چگونگی رفتار با زنان.</div> <div dir="RTL">چهارم- در راستای اصل برقراری عدالت بین همسران، به فرض آن که مردی آن قدر منصف بوده است که خودش قبول کند که نمی&zwnj;تواند بین چند زن عدالت برقرار کند و در نتیجه به یک زن اکتفا می&zwnj;کرد، می&zwnj;توانست علاوه بر زن خود از کنیز یا کنیزانی که می&zwnj;خرد بهره بری جنسی داشته باشد. که البته مستلزم داشتن پول برای خرید کنیز است. تنگدستان حتی برای نکاح یک کنیز مشکل داشته اند</div> <div dir="RTL">ششم- می&zwnj;توان دستورات در جهت تغییر در روابط و مناسبات جاهلی و گذار تدریجی از چند زنی به &laquo;زوجیت&raquo; را در لابلای آیات دید.</div> <div dir="RTL">هفتم- همچنین می&zwnj;توان سفارشات به مردان برای عدم ستم به زنان و نخوردن مهریه آن&zwnj;ها و توصیه&zwnj;هایی برای رفاه و بهبود وضع زنان را در لابلای آیات دید.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">بنابراین شاید بتوان گفت بیشتر آیات خطاب به مردان، درباره &laquo;نساء&raquo; شامل &laquo;رجالی&raquo; می&zwnj;شده است که دارای توانایی مالی بوده&zwnj;اند و در رابطه با نکاح و طلاق زنان قدرت مانور بیشتری داشته&zwnj;اند. تنگدستان یا در حال صبر و انتظار بوده&zwnj;اند یا می&zwnj;بایست به حداقل و منجمله نکاح با یک کنیز قانع باشند. در نتیجه در سبد معضلات و اختلافات ناشی از روابط مردان با زنان سهم زیادی نداشته&zwnj;اند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">&laquo;نکاح&raquo; مورد نظر قرآن نکاح محصنانه بین مرد و زن &laquo;محصن&raquo; است. با عقد نکاح که مستلزم پرداخت مهریه به زن می&zwnj;باشد، زن و شوهر به یکدیگر متعهد می&zwnj;شوند. اما همچنان در آن جامعه انواع دیگر نکاح رواج داشته است. روسپیگری زنا محسوب نمی&zwnj;شده است. زنا همبستر شدن با مرد یا زن محصن متعهد در نکاح است. همخوابگی با &laquo;کنیز&raquo;، برای مرد محصن زن دار آزاد بوده است و نزد زن یا زنان مرد قباحتی نداشته است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">&nbsp;برای این که تصویری داشته باشیم از نکاج رایج قبل از بعثت و سال&zwnj;هایی بعد ار بعثت که هنوز نکاح جاهلی دست نخورده باقی مانده بوده است، به آیات نساء:۲۲ تا ۲۸ نگاهی می&zwnj;افکنیم. می&zwnj;توان تصویری از &laquo;وضعیت موجود&raquo; مردان ثروتمند زیاده خواه را در رابطه با زنان آن جامعه به روشنی دید. هیچ مرزی برای این زیادت خواهی وجود نداشته است. مثلا وقتی نساء:۲۲ و ۲۳ مردان را از نکاح با محارم و زنان شوهر دار و موارد دیگر منع می&zwnj;کند، می&zwnj;توان گمانه زنی کرد که در جاهلیت حد و مرزی در نکاح و هم بستر شدن وجود نداشته است. اما در آیه نساء:۲۳ گفته شده است غیر از این موارد منع شده هر کسی را که می&zwnj;خواهید با مال خود طلب کنید. در آیات نساء:۲۶ و ۲۷ و ۲۸ نیز تاکید می&zwnj;گردد که این راهی که گذشتکان شما در <b>&laquo;شهوات&raquo;</b> می&zwnj;رفته&zwnj;اند درست نبوده و خدا می&zwnj;خواهد شما را ببخشد. در این آیات به راحتی می&zwnj;توان &laquo;مخاطب&raquo; و &laquo;وضعیت موجود&raquo; و راهکار مرحله&zwnj;ای ارائه شده برای آن جامعه را به روشنی تشخیص داد. خلاصه آیات در زیر آمده است:</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۲ - می&zwnj;گوید با زنانی که پدرانتان نکاح کرده&zwnj;اند نکاح نکنید مگر آن چه در گذشته انجام شده است، زیرا که این کار فحشا و منفور و بد راهی بوده است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء۲۳ &ndash; در این آیه فهرستی از محارم مردان مانند مادر و خواهر و عمه و خاله و خواهر رضاعی و ... دیگران ارائه شده است که مردان نباید با آن&zwnj;ها نکاح داشته باشند. نکاح با دو خواهر همزمان، همچنین نکاح با دختر همسر بعد از همبستری با همسر نیز نهی شده است. اما اگر مرد با مادر دختر همبستر نشده باشد، نکاح با دختر او منعی ندارد. در این مورد برای همبستری از واژه &laquo;دخول&raquo; استفاده شده است: &laquo;فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ <b>دَخَلْتُم</b>&raquo;. یعنی برخورداری از زن به &laquo;دخول&raquo; محدود شده است که می&zwnj;تواند نشانه&zwnj;ای باشد از نوعی از &laquo;نکاح&raquo; جاهلی رایج.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۴ &ndash; در دنباله دو آیه بالا، نکاح با زنان شوهردار نیز منع شده است مگر آن&zwnj;هایی که ملک یمینی&zwnj;اند. بعد به مردان می&zwnj;گوید ورای این موارد هر که را خواستید می&zwnj;توانید با <b>&laquo;مال خود&raquo;</b> به دست آورید (مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن <b>تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم</b>). سپس تاکید شده است که پس از نکاح و همبستری با زنان، پرداخت مهریه یا &laquo;اجور&raquo; بر مرد فریضه و قابل پرداخت می&zwnj;شود. اما پس از فریضه شدن مهریه، با توافق و رضایت طرفین می&zwnj;توانند مقدار آن را کم یا زیاد کنند. از این آیه و آیات دیگر نکاح برداشت می&zwnj;شود که نکاح مورد نظر قرآن تعهدی آشکار است بین مرد &laquo;محصن&raquo; و زن &laquo;محصن&raquo;. آن&zwnj;ها را از نکاح مسافحانه و دوست گیری پنهانی (اخدان) رایج نهی کرده است. اما نکاح مسافحانه و اخدان تحریم نشده است. پیرامون این آیه در بخش &laquo;صیغه&raquo; مطالب بیشتری ارائه می&zwnj;شود.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۵ &ndash; در این آیه به کسانی که توانایی مالی ندارند سفارش شده است که با کنیزک جوان (فتاة) و با اجازه صاحب کنیز (باذن اهلهن) نکاح کنند. سفارش شده است که اجور (مهریه) آن&zwnj;ها را مطابق عرف بدهید. همچین گفته شده است اگر می&zwnj;توانید صبر کنید تا یک زن آزاد بگیرید بهتر است با کنیزان نکاح نکنید. کنیزان پس از نکاح &laquo;محصن&raquo; می&zwnj;شوند. اما پس از نکاح اگر مرتکب فحشا شوند مجازات آن&zwnj;ها نصف زنان آزاد است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۶ &ndash; تاکید بر این است که خدا می&zwnj;خواهد برای شما توضیح دهد و راه و رسم گذشتگان شما را برای شما بنماید و این که اگر گناهی مرتک شده&zwnj;اند بر آن&zwnj;ها ببخشاید (مثلا در مواردی که در آیات ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ در فهرست ممنوعه نکاح قرار گرفت اما قبلا نکاح با آن&zwnj;ها رایج بوده است).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۷ &ndash; توضیح بیشتر می&zwnj;دهد که خدا می&zwnj;خواهد شما را ببخشد. اما کسانی که در شهوت رانی زیاده روی می&zwnj;کنند، می&zwnj;خواهند شما را به کجروی&zwnj;ها یا انحراف&zwnj;های بزرگ وادارند. به نظر می&zwnj;رسد که با اعلام بخشش موارد پیشین در نکاح با محارم و غیره، آنان را به تغییر رویه در نکاح&zwnj;های رایج (شهوترانی) به نکاح محصنانه تشویق می&zwnj;کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نساء:۲۸ &ndash; ادامه می&zwnj;دهد که خدا می&zwnj;خواهد بر شما آسان گیرد چون انسان ضعیف خلق شده است. به نظر می&zwnj;رسد اینجا هم برای کم کردن مقاومت آن&zwnj;ها در دست برداشتن از سنت&zwnj;های رایج جاهلی در نکاح، گفته شده است که خدا نمی&zwnj;خواهد برشما سخت بگیرید و به نفع شماست.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">سوره نساء در مدینه نازل شده است. یعنی پس از سال&zwnj;ها که از بعثت پیامبر گذشته است، هنوز نکاح با محارم و موارد دیگری که اینجا در آیات ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ منع شد، رواج داشته است. مثلا اگر فرض را بر این بگذاریم که سوره نساء در سال پنجم هجری نازل شده است، تا ۱۸ سال بعد ار بعثت پیامبر هنوز ازدواج با محارم حرام اعلام نشده بوده است. بعد از معرفی تغییرات در سوره نساء، هنوز مردان متمول حق دارند هر تعداد زن را به نکاح خود درآوردند. دختران جوان کنیز که &laquo;مال&raquo; آن&zwnj;ها می&zwnj;باشند، طبق روال گذشته همچنان در دسترس بهره وری جنسی صاحبان خود باقی می&zwnj;مانند. یعنی حتی پس از معرفی تغییرات اگر فرد تنگدستی بخواهد یک کنیز را به نکاح درآورد، باید کنیزی باشد که مالکش او را نخواهد و برای نکاح با او مجوز صادر کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">به روشنی می&zwnj;بینیم که مبنای نکاح رایج برطرف کردن نیاز جنسی مرد بوده است. تعداد و تنوع زنان به اضافه کنیزان را پول تعیین می&zwnj;کرده است: از صفر زن تا یک کنیز برای افراد تنگدست، تا &laquo;چندزن+ چندکنیز&raquo; برای ثروتمندان! البته طبق برداشت رایج از آیات، در مرحله&zwnj;ای حداکثر تعداد &laquo;زن&raquo; از نامحدود به چهار &laquo;زن&raquo; محدود می&zwnj;شود به شرط عدالت بین زنان. اما تعداد کنیز همان نامحدود باقی ماند. اگر چه در این نوشتار بحث خواهد شد که محدودیت چهار زن، در مورد ویژه و برای محدود کردن نکاح مردان با دختران یتیم تحت سرپرستی شان بوده است. همچنین در سوره نساء به مردان تاکید شده است هر چقدر هم بخواهید نمی&zwnj;توانید عدالت را بین زنان خود برقرار کنید.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">بنابراین با توجه به بخش یک و بخش ۲ این نوشتار، وقتی به سراغ آیات در رابطه با زنان (&laquo;نساء&raquo;) می&zwnj;رویم، می&zwnj;بایست در نظر داشته باشیم که &laquo;وضعیت موجود&raquo; در آن جامعه چه بوده است. حتی اگر تغییرات معرفی شده توسط قرآن بلافاصله به اجرا گذاشته شده باشد، وضعیت رایج جاهلی در بسیاری از موارد تا سال&zwnj;ها بعد از بعثت ادامه داشته است. مستقل از معضل و لزوم فرهنگ سازی، بیشتر آیات برای اصلاح و تغییر در روابط و مناسبات جاهلی نکاح از سال هجدهم بعثت به بعد نازل شده است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در سنت جاهلی نابرابری بین متمولین و تنگدستان و بردگان و همچنین مردان و زنان وجود داشته است. اما برای نمونه اگر به آیات نور:۳۲ و ۳۳ دقت کنیم، می&zwnj;توان روح برابری طلب آیات قرآن حتی بین بردگان و سایرین را دید. همانی که هدف است و آموزه&zwnj;ها در جهت رسیدن به این اهداف می&zwnj;باشد. اما به نظر می&zwnj;رسد از آنجا که پیامبر داری قدرت اجتماعی نیست و نمی&zwnj;تواند حریف سران و متمولین قریش باشد، تغییرات رادیکال معرفی نمی&zwnj;شود.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><u>نور:۳۲</u></b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ</div> <div dir="RTL">إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ</div> <div dir="RTL">و زنان و مردان بی همسر خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد،</div> <div dir="RTL">اگر تنگدست باشند، خداوند آنها را به فضل خويش بى&rlm;نياز خواهد كرد، و خدا گشايشگر داناست</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><u>نور:۳۳</u></b></div> <div dir="RTL">وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ</div> <div dir="RTL">&nbsp;وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ</div> <div dir="RTL">&nbsp;وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاء إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِّتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَن يُكْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِيمٌ</div> <div dir="RTL">و تنگدستانی كه امکان نکاح ندارند، خدا آنان را از فضل خويش بى&rlm;نياز می&zwnj;گرداند.</div> <div dir="RTL">و هر کدام از غلامان و کنیزان شما خواهان بازخرید و آزادی خود باشند، اگر در آنان خيرى مى&rlm;يابيد، قرار بازخريد آنها را بنويسيد، و از آن مالى كه خدا به شما داده است به ايشان بدهيد،</div> <div dir="RTL">و كنيزان نوجوان خود را كه تمايل به پاكدامنى دارند براى مال دنيا به روسپیگری وادار نكنيد، و هر كس آنان را مجبور کند خداوند برای آنان که به اکراه وادار شده&zwnj;اند آمرزنده و مهربان است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">مشاهده می&zwnj;کنیم که آیات بالا برای بهبود زندگی تنگدستان و فرودستان است. اما عملا این فرادستان هستند که قادرند این آیات را اجرایی کنند. آنان هستند که امکان کمک به نکاح تنگدستان و بردگان را دارند. آیات آن&zwnj;ها را ترغیب و تشویق به آزاد کردن تدریجی برده&zwnj;ها می&zwnj;کند. بدون این که اجباری درکار باشد. همچنین توصیه شده است که کنیزان نوجوان (فتیات) را برای کسب درآمد به روسپیگری وادار نکنند. توجه شود که روسپیگری (بغاء) ممنوع اعلام نشده است، بلکه توصیه کرده است که این کار را نکنند. اما با تن فروشی اجباری کنیزان برای کس

آرش سلیم − در قسمت نخست این مقاله، آیه "نساء:۳۴" واکاویده شد. این آیه‌ای است که بیش از هر آیه دیگری پیرامون آن، به ویژه در دنیای مجازی، در سرتاسر جهان بحث شده است و می‌شود. [۱]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    این چه "آموزه" قرانی بر تک همسری است که پیامبرش از همه مسلمین بیشتر زن گرفته؟ من قبول دارم که نمی شد سنتهای مردم رو عوض کرد، ولی خود پیامبر رو چه کسی مجبور کرده بود به این همه ازدواج؟ چه کسی مجبورش کرده بود به کنیز داشتن؟ چطور پیامبر می تونست به سنت بت پرستی تن نده، اونرو به شدید ترین وجهی محکوم کنه، حتی به خاطرش بجنگنه اما نمی تونست کنیز نگیره و بگه کنیز نگیرید؟ تمام این تحلیلها و توضیحات یعنی اینکه اسلام، آیات قران، احکام و ... در شرایط "صدر اسلام" و در جامعه عرب اون موقع "معنا" دار هستند و در خارج از این شرایط زمانی و مکانی، قابل فهم و درک نیستند و با معیارهای اخلاقی و ارزشی امروزی ناسازگار.

  • میثم ساندیس پور

    یک مطلب از مسلمات تاریخ دین اسلام است: آنچه که "فرهنگ و تمدن اسلامی" نامیده شده است از هنگام تسلط اعراب بر ایران و بیزانس آغاز و تدریجا اشکال جدیدی به خود گرفته است و این فرهنگ در بستر زمان، دگردیسی بسیاری یافته است، که مهمترین تظاهر آنرا میتوان در پیدایی و فربه شده فقه دید. حتی خود قرآن، بعنوان پایه ای ترین عنصر این فرهنگ، بین سالهای 750 میلادی یا حدودا 120 پس از رحلت پیامبر اسلام، شکل و شمایل کنونی خود را یافته است. حضورنیرومند عناصر قوی فولکلوریک و داستانهای فرقه های یهودی مدینه و نیز باورهای مسیحی در شعبه هائی محجور در حجاز آنروزگار همچون داستان ملکه سبا و سلیمان، برج بابل، هاروت و ماروت، تثلیث آنگونه که در قرآن به مسیجیت منتصب شده، در آتش شدن ابراهیم و سایر مایه هایی که اثبات میکند قرآن، حدیث و سایر منابع فقهی چگونه متدرجا از یهودیت و مسیحیت حجازو میانرودان و البته ایران،تاثیر پذیرفته است. نمازی که مسلمانان هر روز پنج بار میخوانند، بر اساس پژوهش آکادمیک و کلاسیک پروفسور جاستین هینس Justin Heinz از دانشگاه میسوری کلمبیا که براساس بیش از 130 منبع اسلامی، ایرانی، ارمنی،مصری،یونانی و سایر منابع تاریخی قرار گرفته، نشان میدهد که چگونه ملغمه ای از عناصر یهود،مسیحی،زرتشتی،بومیان شمال آفریقا ومیانرودان و نیز اعراب جزیره العرب پدید آمده و شکل غریب و ناموزون فعلی را یافته است. (همچون نحوه وضوء،رو بسوی جهت جغرافیائی خاص،حرکات جسمی رکوع و سجود، ....) نام این مقاله ارزشمند : The Origins Of Muslims Prayer که با یاری دکتر رابرت باوم و دانشجویان فوق لیسانس و تعدادی از دانشوران عرب صورت پذیرفته است. شاید این پژوهش سنگین، در نوع خود یگانه و نیز راهگشا باشد برای درک ژرفتر و گسترده تر سیستمی از باورها و مناسک که اینچنین بر اذهان و تخیل میلیونها انسان، سایه افکنده است.

  • کاربر مهمان

    <p>اقایان چی؟ میتوانند در این سایت عضویت داشته باشند؟ مذهب و دین مسئله ئیست خصوصی و فردی .چرا مشرق زمین که گهواره تمدن است در چنین منجلابی گیر نموده است؟ دین اسلام ناب محمدی.و غربیان چه جشنی ست که سالهای سال است بر پا داشته اند و میچاپند شرق را و یک مشت مردم نا اگاه و زود باور و امامزاده پرست و مرده پرست را غارت کرده و چنین فربه گشته اند. در هیچ زمانی اسلام هدف نبوده است...از بدو پیدایش این مذهب اسلام وسیله ئی بوده است برای رسیدن به دولت و مال و قدرت ...برای حاکمان ........خرافه پرستی و موهوم پرستی مردم نا اگاه بزرگترین و گرانبها ترین سرمایه بشمار میرود برای همین است که محمد وقتی شمشیر را از غلاف بیرون کشید اعراب بادیه نشین مسلمان شدند و در ایران هم در سال 57 یک مشت لات قهوه خونه نشین مثل محسن رضائی و رفیق دوست...عرب زاده های ایرانی ..لاریجانی ها....شاهرودی ...فلاحیان و مشتی اخوند بیست ریالی سی و اندی سال است که ایران را غارت میکنند. کشور ما ...وطن عزیز ما اشغال شده اشغال عربها و طالبان های 1400 سال عقب افتاده.اما در قیام بعدی ایرانیان برای همیشه تکلیف خود را با اعراب و ائین اعراب و اخوند های دزد و روباه صفت روشن خواهند کرد.این تکامل تاریخ است..جبر تاریخی ست.اما ..***</p>

  • آذر از تبریز

    <p>بیست و نه ساله ام و من نیز به نهضه برهنگی می پیوندم! من آذر تبریزی حاضرم در برابر یکی از مساجد شاید کبود &laquo;گوی&raquo; و یا جامع تبریز لخت مادر زاد شوم.****شرم باد بر زنان ایرانی که بت هفت هزار سال سابقه تمدنی بزور مسلمان شدند و این زور را بر می تابند و مسلمان می مانند. دوستان برای من این لینک را فرستادند شما نیز برای دوستانتان بفرستید و به نهضت برهنگی بپیوندید.</p>

  • زنی هستم نوه ی یک آیت الله بنیانگ

    <p>در مذهبی که پیامبرش در شصت سالگی به یک دختر بچه ی پنج ساله دست درازی می کند و در هشت سالگی بقول خود &laquo;علما&raquo; بر او دخول می کند بصورتی جنون آمیز در پی چادر کردن بر سر این ننگ است با چادر سر زنان کردن. باید زنان و دختران ایران بر اینهمه ننگ بر خود بلرزند به خیابان آیند و به اعتراض در خیابان عریان شوند. من در این سایت اعلام می کند که به عنوان زن بر سرتاپای چنین دین و مذهب و پیامبر و امام و روحانیتی و خصوصا قرآنی ****می بارم. چه کسانی به نهضت برهنگی من خواهند پیوست؟؟؟ در همین سایت و در همین صفحه پاسخم دهید. زنی هستم نوه ی یک آیت الله بنیانگذار نهضت برهنگی</p>

  • اعلام همبستگی! نسرین از اصفهان

    <p>خانم محترم بنده به عنوان یک مسلمان پیشین و با افتخار از درآوردن این لباس نجس به شما اعلام می کنم که من به عنوان یک زن سی و سه ساله به نهضت برهنگی شما می پیوندم. حاضرم در چهارراه ولی عصر سابق لخت مادرزاد شوم و برائت خودم را بر این همه تل انباری **** اعلام دارم. این دین نیست این ماشین ضدیت با زن و ضدیت با فرهنگ و تمدن است. بر زنان و دختران ایرانی ست که به این نهضت بپیوندند. نسرین از اصفهان</p>

  • کاربر مهمان

    کسی گفته است که پیغمبر در پنج سالگی به عایشه دخول کرده است. این دروغ محض است. پیغمبر در شش سالگی به عایشه دخول کرده است و اینهم سندی که غیر قابل انکار است و از سوی یک عالم بزرگ عرب. http://www.youtube.com/watch?v=A2XXoR5Ki74&feature=related لطفا بروید و نگاه کنید و بشنوید و تهمت نزنید یک سال هم یک سال است.

  • کاربر مهمان

    زنده باد جنبش لختی ها. این نهضتی مبارک است.