ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کشمیر: پاکستان آخرین راه حمل‌ونقل عمومی را با هند بست

حرکت «اتوبوس دوستی» میان هند و پاکستان متوقف شد. همزمان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دو کشور را از «تصمیم عجولانه» در مورد کشمیر بر حذر داشت.

پاکستان اعلام کرد برنامه حرکت یک اتوبوس مسافربری میان لاهور و دهلی نو را لغو کرده است. این آخرین مسیر حمل‌ونقل عمومی میان دو کشور همسایه بود. تنش میان پاکستان و هند بر سر منطقه کشمیر بالا گرفته است. همزمان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در گفت‌وگو با فرمانده ارتش پاکستان تحولات کشمیر را برای ایران و کشورهای اسلامی نگران‌کننده دانست.

مأموران امنیتی هند در سریناجار، پایتخت ایالت کشمیر

لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) هفته گذشته با طرح دولت ناسیونالیست هندو، نارندرا مودی، با لغو خودمختاری منطقه «جامو و کشمیر» موافقت کرد. از آن پس ارتش با محاصره این منطقه، قطع راه‌های ارتباطی تلفنی و اینترنتی و بازداشت صدها تن از فعالان و سیاستمداران محلی، اداره امور را به دست گرفت.

جامو و کشمیر، تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان، اکنون به دو منطقه مجزا تقسیم شده است. پاکستان و هند سال‌هاست بر سر حاکمیت این مناطق با یکدیگر اختلاف دارند. از این رو واکنش پاکستان به لغو خودمختاری کشمیر خشمگینانه بوده است. اسلام‌آباد این اقدام را غیرقانونی خوانده؛ اتهامی که دهلی نو آن را رد کرده است.

در واکنش به لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند، پاکستان در هفته اخیر دو قطار ارتباطی میان دو کشور را متوقف، تجارت دو جانبه را لغو و سفیر هند را اخراج کرد: بخشی از یک تلاش دیپلماتیک گسترده برای متوقف کردن تصمیم هند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقری، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران روز شنبه ۱۹ مرداد/ ۱۰ اوت، در گفت‌وگوی تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان هر دو کشور پاکستان و هند را از «تصمیم عجولانه» و «بدون توجه به خواست مردم» در مورد سرنوشت کشمیر بر حذر داشت.

باقری همزمان ابراز امیدواری کرد که «حقوق واقعی مردم مسلمان منطقه تامین شود و  از جریحه‌دار شدن احساسات ملت‌های مسلمان پرهیز گردد.»

وزارت خارجه هند اما در بیانیه پنج‌شنبه گذشته خود لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» را یک موضوع کاملا داخلی دانست و در واکنش به اخراج سفیرش از پاکستان خواست کانال‌های عادی ارتباطات دیپلماتیک را باز بگذارد.

علاوه بر پاکستان، چین نیز به اقدام دولت هند مبنی بر لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر معترض است.

دولت پاکستان قصد دارد برای عقب ‌راندن هند از کشمیر فشارهای بین‌المللی را بر این کشور افزایش دهد. به‌ همین منظور روز گذشته وزیر خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی، به چین سفر کرد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان پیش از این درباره اوضاع جامو و کشمیر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرده است. همچنین شاه محمود قریشی نیز برای به‌دست آوردن حمایت‌های دیپلماتیک چند تماس تلفنی با رهبران کشور‌های اروپایی و همسایه برقرار کرده است.

«اتوبوس دوستی» نام کانال حمل و نقل عمومی‌ای است که از سوی پاکستان متوقف شده. این کانال از سال ۱۹۹۹ به عنوان وسیله حمل‌ونقل سمبولیک میان دو کشور برقرار بوده است. اتوبوس‌های دوستی از آن زمان تقریباً به صورت مداوم در رفت‌وآمد بوده‌اند و حتی در بحران‌ فوریه گذشته میان دو کشور، برنامه حرکت‌ این اتوبوس‌ها تغییر نکرد و متوقف نشد.

مسافرانی که خواستار عبور از مرز هستند اما هنوز می‌توانند به صورت پیاده و از طریق عبور از ایست مرزی موفق به انجام این کار شوند که به علت تدابیر شدید امنیتی چندین ساعت به طول می‌انجامد.

مقامات مرزی دو کشور به رویترز گفته‌اند که روزانه تنها حدود ۲۰۰ نفر از مرز عبور می‌کنند. همچنین با بسته بودن راه‌های مستقیم هوایی، تنها مسیر میان دو کشور از طریق خاورمیانه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.