ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هند وعده داد محدودیت‌ها در کشمیر را لغو می‌کند

دادگاه عالی هند فرصت بیشتری در اختیار دولت برای اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه در کشمیر قرار داد. مهم‌ترین روزنامه کشمیر به دادگاه عالی هند شکایت کرده بود.

دولت هند به دادگاه عالی این کشور اطمینان داد که «وضعیت» کشمیر را هر روز بررسی می‌کند و محدودیت‌های بی‌سابقه مدنی در ایالت کشمیر را در روزهای آینده لغو می‌کند.

حکومت نظامی در کشمیر زندگی هفت میلیون نفر را مختل کرده است (عکس: آرشیو)

لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) هفته گذشته خودمختاری منطقه «جامو و کشمیر» را لغو کرد. ارتش هند از آن زمان تاکنون با محاصره این منطقه، قطع راه‌های ارتباطی تلفنی و اینترنتی و بازداشت صدها تن از فعالان و سیاستمداران محلی، اداره امور را به دست گرفته است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سخنانی که روز پنجشنبه به مناسبت سالروز استقلال هند ایراد کرد، ادعا کرد که خودمختاری کشمیر سبب فساد و تضییع حقوق زنان و کودکان و تبعیض اجتماعی شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سردبیر روزنامه «کشمیر تایمز» با رجوع به دادگاه عالی هند از قطع خطوط تلفن و اینترنت در کشمیر شکایت کرد. دادگاه عالی هند برای بررسی این شکایت جمعه ۲۵ مرداد/ ۱۶ اوت تشکیل جلسه داد. توشار مهتا وکیل دولت هند در جلسه دادگاه عالی اطمینان داد محدودیت‌های اعمال شده در کشمیر تا چند روز آینده برداشته خواهد شد.

بنا به ادعای دولت هند این احتمال وجود دارد که «گروه‌های تروریستی» از شبکه تلفن‌های همراه سوءاستفاده کنند، به همین سبب محدودیت‌ها در این زمینه بلافاصله لغو نمی‌شود.

۱۲روز از قطع اینترنت و خطوط تلفن و حضور شمار زیادی از نظامیان در جامو و کشمیر می‌گذرد. با وجود آنکه زندگی اجتماعی ساکنان این مناطق مختل شده، دادگاه عالی هند در پایان جلسه جمعه ۲۵ مرداد/ ۱۶ اوت خود تصمیم گرفت برای اعمال این محدودیت‌ها وقت بیشتری در اختیار دولت هند بگذارد. قرار است امکان تماس تلفنی بین ساکنان کشمیر (و نه خارج از این منطقه) از شامگاه جمعه مجدداً برقرار شود. دولت هند وعده داد که مدارس را هم از دوشنبه هفته آینده باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز نیروهای امنیتی، به جز مساجد در همه نقاط سرینگر، پایتخت تابستانی کشمیر مستقرند. ون‌های پلیس به طور مداوم در خیابان‌ها در رفت و آمدند و با بلندگو به ساکنان کشمیر هشدار می‌دهند که از خانه‌ها بیرون نیایند. بر اساس گزارش رویترز در برخی از نقاط شهر پلاکاردهایی نصب شده که مردم را به مقاومت و اعتراض فرامی‌خواند. در کشمیر و جامو هند هفت میلیون نفر زندگی می‌کنند.

یک مقام دولت هند که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که شبکه «ان دی تی وی» هند از دوشنبه هفته آینده پخش برنامه‌هایش در کشمیر را از سر می‌گیرد.

پس از لغو خودمختاری کشمیر و جاو صدها تن از رهبران و فعالان سیاسی کشمیر بازداشت شده‌اند. برخی از آنان به زندان‌هایی خارج از ایالت کشمیر منتقل شده‌اند. همزمان با لغو خودمختاری، هفته گذشته یک همایش ملی هم با شرکت ۵۲ سیاستمدار کشمیری در حال برگزاری بود. همه شرکت‌کنندگان در این همایش بازداشت شده‌اند. این سیاستمداران ملی‌گرا در همان هتل محل برگزاری همایش زندانی‌اند. یک مقام دولت هند به خبرگزاری رویترز گفته است که آن‌ها می‌توانند برای ناهار و شام اتاق‌هایشان را ترک کنند.

پاکستان و جمهوری خلق چین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند برای بررسی لغو خودمختاری کشمیر جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل دهد. روز گذشته خبرگزاری‌ها از تبادل اتش بین هند و پاکستان در مرز کشمیر خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.