ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهش قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران

قیمت مسکن در پاکدشت، ورامین، قرچک، پرند، هشتگرد، فردیس، ملارد و حتی بعضی مناطق اسلامشهر در پنج ماه اخیر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافت.

با وجود رکود بازار مسکن در کلانشهرها، آمارهای اخیر از افزایش چشمگیر قیمت مسکن در شهرهای اطراف پایتخت حکایت دارد. پردیس از جمله شهرهایی است که در سال‌های اخیر بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است.

بازار مسکن در کلانشهرها با رکود، و در شهرهای اطراف تهران با افزایش قیمت مواجه شده است / عکس از آرشیو

با وجود رکود بازار مسکن در کلانشهرها، قیمت مسکن در شهرهای حومه تهران تا پنج برابر افزایش یافته. قیمت مسکن در پردیس کرج در پنج ماه اخیر بیش از سایر شهرهای اطراف تهران رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیمت مسکن در پاکدشت، ورامین، قرچک، پرند، هشتگرد، فردیس، ملارد و حتی بعضی مناطق اسلامشهر در پنج ماه اخیر روند صعودی داشت.  با وجود جهش سنگین قیمت در تهران، لواسان و کرج در اسفند سال گذشته، هنوز امکان خرید خانه با بودجه‌ای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی در برخی مناطق اطراف تهران وجود داشت. اما این امکان نیز دیگر پیش روی خریداران نیست.

وضعیت قیمت‌ها در تهران هنوز روشن نیست. گزارش شده است که در کلانشهر تهران رشد قیمت مسکن از سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۱۵ درصد بوده است. اما افزایش قیمت مسکن در پایتخت در ماه اخیر کاهش داشته و نسبت به ماه گذشته تنها ۰,۴ درصد رشد داشته است. اما این آمار از «رکود» در بازار مسکن حکایت دارد و بنابراین نشان‌دهنده وضعیت واقعی عرضه و تقاضا در بازار نیست.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که قیمت کنونی مسکن در تهران با توجه به افت شدید معاملات مسکن ملاک درستی برای پیش‌بینی و ارزیابی بازار مسکن به دست نمی‌دهد. معاملات مسکن در سال‌های اخیر در تهران به یک سوم رسیده است. به گفته او یکی از دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به امتناع فروشندگان برمی‌گردد. اما کارشناسان علت دیگر کاهش معاملات را کاهش دسترسی مردم به نقدینگی دانسته‌اند که موجب بروز پدیده «رکود تورمی» در کلانشهرها شده است.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن در اطراف تهران

قیمت مسکن در پردیس حدود ۵۰۰ درصد، در پرند، حدود ۲۰۰ درصد، در هشتگرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد نسبت به دوران پیش از آغاز نوسانات مسکن رشد داشته است. رشد قیمت مسکن در برخی از این مناطق از رشد قیمت مسکن در تهران پیشی گرفته است.

ایسنا گزارش داد كه افزایش چشمگیر قیمت مسکن در پردیس، امکان دارد نشان دهنده ایجاد حباب مسکن باشد. با این حال  افزایش چشمگیر قیمت مسکن در این شهر به عوامل متعددی مربوط است، از جمله نزدیکی پردیس به تهران، تکمیل زیرساخت‌های این شهر، و بالا بودن میانگین قیمت مسکن در تهران، که بسیاری از خریداران از عهده آن برنمی‌آیند و در نتیجه نگاه آنها به سمت حاشیه شهرها هدایت می‌شود.

مسکن مهر: آیا دولت برنامه‌ای جایگزین دارد؟

طرح مسکن مهر که برای کمک به اقشار کم‌درآمد ایجاد شد، تحت تاثیر افزایش عمومی قیمت مسکن و همینطور بی‌توجهی دولت به پروژه‌های عمومی، با شکست مواجه شد.

در حال حاضر ۵۵ هزار و ۹۹ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد.

عوامل متعددی در کاهش متقاضیان مسکن مهر وجود دارد، از جمله افزایش قیمت مسکن مهر تحت تاثیر افزایش عمومی قیمت مسکن، کمبود خدمات و زیرساخت‌های شهری در مناطقی که این طرح به اجرا گذاشته شد، و پایین بودن متقاضیان مسکن به علت کاهش هر چه بیشتر توان مالی اقشار کم‌درآمد تحت تاثیر ابرتورم اقتصادی در ایران.

البته در سال ۹۶ بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی وجود داشت. سیاست‌های دولت روحانی نیز به افزایش متقاضیان این واحدها منجر نشد. اواخر سال ۱۳۹۶ تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن در کلانشهرها، متقاضیان خرید مسکن مهر افزایش یافتند. بسیاری از این متقاضیان اقشار با درآمد متوسط بودند که امید خرید خانه در کلانشهر را از دست دادند و به حاشیه روی آورند. تحت تاثیر این عامل تعداد واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر به نصف کاهش یافته است.

دولت حسن روحانی بدون چاره‌اندیشی سیاسی برای تامین مسکن جوانان و اقشار کم‌درآمد دستور داد که طرح مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ص. ا

    پردیس شهری جدید در شمال شرق تهران است و ربطی به کرج ندارد. ----------------------------------------------- با تشکر اصلاح شد . زمانه