ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حمایت از زندانیان سیاسی جنبه‌های گوناگونی دارد»

«چگونه می‌توان به شکلی موثر از زندانیان سیاسی حمایت کرد و شیوه‌های حمایت از آنها را ارتقا داد؟» پاسخ #شیوا_نظرآهاری، فعال حقوق بشر به پرسش «زمانه»

«چگونه می‌توان به شکلی موثر از زندانیان سیاسی حمایت کرد و شیوه‌های حمایت از آنها را ارتقا داد؟» پاسخ شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر به پرسش «زمانه» را در ادامه بخوانید.

▪️ حمایت از زندانیان سیاسی باید از جنبه های گوناگونی مورد توجه قرار بگیرد. راه‎اندازی کمپین‎های مختلف در فضای حقیقی و مجازی اگرچه خوب است اما کافی نیست. زندانی و خانواده‏‌اش در زمان دستگیری علاوه بر آنکه نیاز دارند تا نزد افکار عمومی فراموش نشوند، در سایر امورشان تنها هستند. در امور مالی در صورتی که زندانی کمک خرج یا سرپرست خانواده بوده باشد، بعد از زندانی شدن‌اش، هم خود و هم خانواده‌اش تحت فشار قرار می‌گیرند. راحت‌کردن خیال زندانیان از این لحاظ (که البته کاری پرریسک و پر حرف و پرحدیث است) می تواند زندانی را از یک دلمشغولی بزرگ نجات دهد.

از طرف دیگر، حمایت‌های معنوی از زندانیان، اطلاع‌رسانی‌های مستمر، همراهی با خانواده، ارسال اقلام کوچک مانند کارت پستال و ... ، حمایت‌های روانشناسی از زندانی و خانواده اش، تأثیر بسزایی در موقعیت زندانی و تحمل شرایط زندان دارد. چنین حمایت هایی البته در مواقعی مثل جنبش سبز به خوبی انجام می شد و زندانیان سیاسی از طرف تمام لایه های جامعه مورد حمایت قرار می گرفتند. این همراهی جامعه باعث می‌شد تا زندانی هم چه در شرایط بازجویی و چه در هنگام تحمل کیفر، آسیب های روحی کمتری را تحمل کند.

متاسفانه پس از آن گرایش‌های سیاسی باعث شد تا موضوعی واحد به نام حمایت از زندانیان سیاسی، دچار دعواهای جناحی شود، برخی بیشتر در صدر اخبار قرار بگیرند و بسیاری دیده نشوند. با اینحال همچنان رسانه ها می توانند با حفظ بی طرفی و صداقت خبری، نقش مهمی را در حمایت از زندانیان سیاسی ایفا کنند. این درصورتی است که خود رسانه ها هم تحت تاثیر شبکه های اجتماعی برخی از زندانیان را مهم تر از دیگران قلمداد نکنند.

از طرف دیگر منتشر شدن جزوه ای از خاطرات سایر زندانیان می تواند به انتقال تجربه هر نسل به نسل دیگر کمک کند. خواندن تجربیات دیگران از گذراندن بازجویی، انفرادی، ترس‎ها و مقاومت ها و تجربه همزیستی مشترک در زندان می تواند کسان دیگری را که احتمالا در آینده با تجربه زندان مواجه می شوند، کمک کند تا بدانند در موقعیت های مختلف با چه مسائلی مواجه هستند و چطور پیش از آنها، دیگران توانسته اند آن را از سر بگذرانند.

در همین زمینه

«بسیج از پایین، نه جلب حمایت از بالا» ــ کمیته عمل سازمانده کارگری

«مدافعین زندانیان در هر شهری کمیته‌های محلی ایجاد کنند» ــ کمپین حمایت از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه

«ضرورت هم‌افزایی در برابر چهاردهه تجربه و دانش سرکوب» ــ ک. م.، فعال سیاسی و مدنی در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.