ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان آزمایش موشک بالستیک انجام داد

در حالی‌که تنش بین هند و پاکستان در منطقه کشمیر افزایش یافته است، اسلام‌آباد دست به آزمایش یک موشک با قابلیت حمل کلاهک معمولی و هسته‌ای زد.

همزمان با گسترش تنش‌ها بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو، ارتش پاکستان اعلام کرد که یک موشک با قابلیت حمل کلاهک معمولی و هسته‌ای را آزمایش کرده است.

آزمایش موشک بالستیک «غزنوی» در پاکستان

ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان پنج‌شنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت در توئیتر اعلام کرد که این کشور موشک بالستیک کوتاه‌بردی به نام «غزنوی» را مورد آزمایش قرار داده است.

به‌گفته او، «غزنوی» یک موشک زمین به زمین «با قابلیت حمل کلاهک معمولی و هسته‌ای» است که شب گذشته با موفقیت آزمایش شده است. این موشک تا ۲۹۰ کیلومتر برد دارد.

او همچنین اعلام کرد که عارف علوی، رئیس جمهوری و عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان این آزمایش را تحسین کرده و به مردم این کشور تبریک گفته‌اند.

آزمایش موشک بالستیک پاکستان در حالی انجام می‌شود که اختلافات این کشور با هند بر سر منطقه جامو و کشمیر شدت گرفته است. جامو و کشمیر، تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان، اکنون به دو منطقه مجزا تقسیم شده است. هند امیدوار است که با لغو وضعیت ویژه کشمیر، همچون حقوق انحصاری مردم این ایالت بر زمین، مشاغل دولتی و پذیرش دانشگاهی، و گشودن این امکانات به روی سایر مردم هند موفق شود که این منطقه را با موفقیت در نظام سیاسی خود ادغام کند.

کشمیری‌ها نگران‌اند که شرایط جدید به قصد تغییر فرهنگ و ترکیب جمعیتی منطقه تحمیل شده است.

پاکستان نیز که به خاطر اکثریت مسلمان کشمیر این منطقه را بخشی از خاک خود می‌داند، تصمیم هند برای تغییر وضعیت ویژه جامو و کشمیر را محکوم کرده است. هم هند و هم پاکستان مدعی کنترل منطقه هیمالیا هستند که بین این دو رقیب مسلح به سلاح هسته‌ای تقسیم شده است. تصمیم دولت هندوی هند، تنش‌های این کشور با پاکستان را افزایش داده و باعث خشم مردم منطقه تحت کنترل هند شده است.

مقامات هند برای تصرف کشمیر نیروی پلیس و شبه‌نظامی بیشتری را به منطقه فراخواندند، تجمع‌های عمومی را لغو کردند، تلفن همراه و خطوط اینترنتی را از کار انداختند تا جلوی اعتراضات گسترده علیه لغو خودمختاری کشمیر را بگیرند. از روز ۱۴ مرداد / ۵ اوت مبادی ورود و خروج شهر بسته شده است.

با این حال اعتراضات در این منطقه همچنان ادامه دارد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز برای نخستین بار پس از چند دهه به درخواست چین و پاکستان بر سر مسئله جامو و کشمیر تشکیل جلسه داد اما در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد تصمیمی گرفته نشد.

پاکستان در اواخر ماه مه (خرداد) نیز، موشک «شاهین ۲» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد. برد این موشکِ بالستیک زمین به زمین یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر بود. «شاهین ۲» نیز پس از یک دور تنش با هند مورد آزمایش قرار گرفت.

پاکستان سال گذشته و در ماه‌های آغازین سال جاری میلادی نیز چند موشک دور برد و میان‌برد را آزمایش کرده بود.

این کشور در زمینه تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پیشرفت‌های زیادی کرده است. اسلام‌آباد انواع موشک کروز «بابر» را در اختیار دارد که از زمین و دریا به سمت هدف شلیک می‌شوند و به‌تازگی پیشرفته‌ترین مدل موشک کروز تحت عنوان موشک کروز «رعد» نیز در اختیار ارتش پاکستان قرار گرفته است که قابلیت شلیک از جنگنده به سمت هدف را دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.