ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منابع حوثی: ائتلاف عربی در حمله به یک زندان جان دست‌کم ۶۰ نفر را گرفت

ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای این حملات را تایید کرد اما هدف حملات را «اهداف نظامی در ذمار» و یک انبار پهپاد و موشک عنوان کرد.

مقامات حوثی ائتلاف نظامی به‌ رهبری عربستان و امارات را به کشتن زندانیان یک زندان در غرب یمن متهم کردند. به گفته حوثی‌ها در حملات جنگنده‌های ائتلاف ده‌ها اسیر جنگی کشته و زخمی شده‌اند و تعداد زیادی همچنان زیر آوارها مانده‌اند.

تصاویر منتشر شده در خبرگزاری فرانسه از زندان ذمار در یمن

به گزارش خبرگزاری الجزیره، منابع خبری نزدیک به شورشیان حوثی از کشته‌شدن ده‌ها نفر در حمله هوایی ائتلاف عربی به زندانی در غرب یمن خبر دادند.

یوسف الحیدری، سخنگوی وزارت بهداشت حوثی‌ها اعلام کرد دست‌کم ۶۰ نفر در حمله هوایی یکشنبه ۱ سپتامبر/۱۰ شهریور به مجتمعی در شمال شهر ذهار که از آن به عنوان بازداشتگاه و زندان استفاده می‌شده، کشته شده‌اند. او به شبکه تلویزیونی المسیره که که توسط شورشیان حوثی اداره می‌شود گفت پنجاه نفر نیز به‌دنبال این حملات زخمی شده‌اند. به گفته او ۱۸۵ اسیر جنگی در این مجتمع نگهداری می‌شدند.

مقامات حوثی ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان و امارات را مسئول این حملات خوانده‌اند اما در مورد این‌که آیا جنگنده‌های ائتلاف نقاط دیگری را نیز بمباران کرده‌اند، اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند.

براساس گفته‌های یکی از زندانیان زخمی‌شده این مرکز که با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه کرده‌ است، زندان ذمار نیمه‌شب یکشنبه تا شش بار مورد حمله قرار گرفته است:

«هدف‌شان حمله به زندان بود. دقیقا نمی‌دانم چند بار حمله کردند. ۱۰۰ نفر از ما روی زمین بودیم و حدود ۱۵۰ نفر طبقه بالا بودند.»

ساکنان ذمار نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند حملات شبانه و انفجارها بسیار سنگین بودند و صدای آمبولانس‌ها تا صبح شنیده می‌شده.

سرنوشت نامشخص زندانیان

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها پیشتر در توئیتر شمار کشته‌شدگان را ۵۰ نفر و زخمی‌ها را ۱۰۰ نفر اعلام کرده بود. یکی دیگر از سخنگویان حوثی‌ها نیز به الجزیره گفت زندانیان این زندان منتظر آزادیشان براساس تبادل اسرا با دولت منصور هادی بوده‌اند اما حالا «سرنوشت بسیاری از این زندانیان مشخص نیست و گروه‌های امدادی به دلیل انباشت آوار نمی‌توانند به بخش‌هایی از این زندان دسترسی داشته باشند».

 محل این زندان از سوی سازمان صلیب سرخ جهانی و همچنین ائتلاف عربی به‌رسمیت شناخته شده بود. صلیب سرخ در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تیمی را برای رسیدگی به زخمی‌ها و اجساد به محل اعزام کرده است.

از سوی مقابل ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، این حملات را تایید کرد اما هدف حملات را «اهداف نظامی در ذمار» عنوان کرد و به زندان ذمار اشاره‌ نکرد. براساس این بیانیه «یک پایگاه انبار پهپاد و موشک» در حمله ائتلاف نابود شده است. ائتلاف همچنین در این بیانیه ادعا کرد در این حمله ابزارهایی را برای حفاظت از غیرنظامیان در ذمار به‌کار گرفته و قوانین بین‌المللی را رعایت کرده است.

گروه‌های حقوق بشری از ائتلاف عربی به‌دلیل حملات هوایی به مراکز غیرنظامی و کشتار شهروندان به شدت انتقاد می‌کنند.

جنگ یمن که تاکنون جان ده‌ها هزارنفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را دچار آوارگی و قحطی و بیماری کرده، وارد پنجمین سال خود شده است. ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و امارات که از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار است، از مارس ۲۰۱۵ علیه شورشیان حوثی که جمهوری اسلامی از آن‌ها حمایت می‌کند و برای پشتیبانی از دولت یمن وارد درگیری نظامی شدند. جنگنده‌های ائتلاف تاکنون بیش از ۱۸ هزاربار به مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی حمله کرده‌اند. سازمان ملل جنگ داخلی یمن را بدترین بحران انسانی جهان خوانده است.

یمن در هفته‌های اخیر همچنین صحنه درگیری میان نیروهای رسمی دولتی و جدایی‌طلبان جنوب بوده که هر دو گروه توسط امارات آموزش دیده و تجهیز شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.