ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ربیعی: علت انفجار در سکوی پرتاب ماهواره فنی بود

سخنگوی دولت با تأیید انفجار در سکوی پرتاب ماهواره در پایگاه فضایی خمینی در جنوب سمنان احتمال جاسوسی و خرابکاری را رد کرد.

سخنگوی دولت انفجار در سکوی پرتاب ماهواره در پایگاه فضایی خمینی در جنوب سمنان را تأیید کرد. علی رییعی گفت: یک جریان خبری درصدد القای این بود که قادر هستند در مؤسسات ما جاسوسی و خرابکاری کنند که کارشناسان ما آن را تأیید نمی‌کنند.

یکی از تصاویر ماهواره‌های دیجیتال گلوب از مرکز موشکی سپاه در سمنان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پی گزارش رادیو ملی آمریکا (NPR) مبنی بر تغییر رنگ سکوی پرتاب موشک در «پایگاه فضایی خمینی» در جنوب سمنان، با انتشار پیامی در توییتر، گفته بود «ایالات متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که در جریان مرحله نهایی آماده شدن برای سکوی پرتاب سفیر (Safir SLV) در پایگاه سمنان ۱ در ایران روی داد، دخالت نداشته است». ترامپ نوشته بود:

«بهترین آرزوها را برای ایران دارم و (برای این کشور) در خصوص مشخص کردن آنچه که در این سایت اتفاق افتاده، آرزوی موفقیت می‌کنم.»

همزمان با پیام رئیس جمهوری آمریکا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران جمعه ۸ شهریور در توئیتر نوشت:

«ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. راستش ناهید ۱ حالش خوب است، الان هم در آزمایشگاه مستقر است، برای شفاف‌سازی خبرنگاران می‌توانند بازدید کنند.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی دوشنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری با تأیید حادثه انفجار در سکوی پرتاب ماهواره گفت:

«آنچه که در دولت مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد این بود که انفجار در سکو بوده و هنوز ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بود و در محل تست بوده و نه عملیات پرتاب.»

ربیعی در ادامه سخنانش تلاش کرد حادثه انفجار را یک رویداد معمولی جلوه دهد:

 «در دنیا حوادثی شبیه به این زیاد رخ می‌دهد. حتی در کشورهای پیشرفته هم انفجارهای متعدد و مهیبی داشته‌ایم. خوشبختانه در این اتفاق از نظر جانی مشکلی نداشتیم کسی کشته نشده است».

 سخنگوی دولت گفت «علت این انفجار خطای فنی بوده»  و کارشناسان هم در این موضوع اتفاق نظر دارند. ربیعی رسانه‌های خبری آمریکا را متهم کرد که درصدد القای این معنا بودند که ایالات متحده می‌تواند در تأسیسات موشکی ایران خرابکاری کند. ربیعی با اشاره به پیام رئیس جمهوری آمریکا در توییتر گفت:

«ما نمی‌دانیم چطور رئیس جمهوری آمریکا عکس می‌گذارد و توییت می‌زند و عکس ماهواره منتشر می‌کند و با ذوق‌زدگی با موضوع برخورد می‌کند. این هم قابل فهم نیست.»

۲۵ دی سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد یک موشک حامل ماهواره «پیام» به فضا پرتاب شده، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره آن هم نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد. ۱۷ بهمن هم اعلام شد که ایران خواسته ماهواره‌ای به فضا بفرستد اما این پرتاب هم موفق نبوده است. چندی بعد در بهمن سال گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، ادعا کرد که کاخ سفید برنامه محرمانه‌ای برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد. محمد جواد ظریف،  وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی گفته بود علت پرتاب ناموفق ماهواره بررسی نشده اما در همان حال احتمال داده بود که دو پرتاب ناموفق ماهواره ممکن است به تلاش‌ها برای خرابکاری آمریکا در برنامه موشکی جمهوری اسلامی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.