ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله طالبان به شهر فراه افغانستان و مقابله نیروهای دولتی

یک روز پس از استعفای رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، طالبان از چند نقطه به شهر فراه در غرب افغانستان حمله کردند. نبردها میان طالبان و نیروهای امنیتی در این شهر ادامه دارد.

به‌فاصله یک روز از استعفای معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، نیروهای طالبان همزمان از چند نقطه به شهر فراه حمله کردند، طالبان می‌گویند بخش‌هایی از شهر از جمله فرماندهی جلب و جذب ارتش ملی را تصرف کرده‌اند. مقامات امنیتی می‌گویند طالبان در حال عقب‌نشینی است و نبردها ادامه دارد.

نیروهای امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

منابع امنیتی در ولایت فراه اعلام کردند که گروه طالبان حوالی ساعت ۶ بامداد جمعه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر از چند نقطه به شهر فراه، مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان و در همسایگی ایران حمله کردند.

روزنامه ۸صبح افغانستان گزارش داده که مقام‌های محلی فراه حمله طالبان به مرکز این ولایت را تأیید کرده‌اند. محمدشعیب ثابت، والی فراه، از ادامه درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان در چندین نقطه‌ شهر فراه خبر داد و گفت نیروهای امنیتی در تلاش‌اند تا مانع از پیش‌روی طالبان شوند. به گفته والی فراه، درگیری در نزدیکی فرماندهی جلب و جذب ارتش ملی در ناحیه چهارم شهر فراه در جریان است.

طالبان با انتشار ویدویی مدعی شده‌اند که فرماندهی جلب و جذب ارتش ملی در فراه را تصرف کرده‌اند. در این فیلم بخشی از جنگ‌افزارهای ارتش ملی که به دست طالبان افتاده است، نشان داده می‌شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز این خبر را تأیید کرده است. طالبان همچنین گفته‌اند که در این حمله به نیروهای دولتی تلفات وارد کرده‌اند و کمربندی مرکز فراه را نیز قطع کرده‌اند.

با این حال وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی، مرکز جلب‌وجذب ارتش ملی را از دست طالبان خارج کرده است. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور، گفته است که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان برای تصرف این مرکز، ۱۰ عضو گروه طالبان کشته شده‌اند. به‌گفته رحیمی،  مولوی نوراحمد چکانی، معاون بخش اطلاعاتی گروه طالبان در ولایت فراه نیز در جریان این حمله کشته شده است. او همچنین گفت طالبان در چندین نقطه از شهر فراه تلفات سنگین را متحمل شده‌اند و به زودی نیروهای امنیتی فراه را از وجود طالبان تصیفه می‌کنند.

محب‌الله محب، سخنگوی فرماندهی پلیس فراه نیز به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است با رسیدن نیروهای کمکی، نیروهای طالبان مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. محب اعلام کرد که وضعیت فراه تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

به‌گفته سخنگوی فرماندهی پلیس فراه، درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان در مناطق باغ پل، ریگی، قلعه زمان خان و چهارباغ در حومه‌ شهر فراه جریان دارد.

محب‌الله محب در مورد شمار تلفات نیروهای امنیتی و طالبان چیزی نگفت.

ولایت فراه در غرب کشور یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است که گروه طالبان در بخش‌هایی آن حضور و فعالیت گسترده‌‌ای دارد.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ شهریور / ۵ سپتامبر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با استعفای معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی موافقت کرد. دلیل این موضوع افزایش تلفات غیرنظامیان عنوان شد.

در اطلاعیه‌ای که ارگ ریاست جمهوری در این‌باره منتشر کرد، گفته شد که پس از وارد شدن تلفات به افراد غیرنظامی در ولایت ننگرهار، استعفای استانکزی پذیرفته شد.

اشرف غنی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «به‌عنوان یک حکومت مسئول، برای ما تلفات غیرنظامیان غیرقابل پذیرش است. متأسفانه من استعفای معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی را پذیرفتم.»

رئیس جمهوری افغانستان با بیان این‌که درباره جان باختن چهار برادر در عملیات نیروهای امنیت ملی در ننگرهار، نشستی با مسئولان امنیتی و نهادهای قضایی برگزار کرده و رویداد جلال‌آباد، با وجود تدابیر گرفته شده رخ داده است.

نیروهای امنیت ملی، در ساعات پایانی چهارشنبه ۱۳ شهریور / ۴ سپتامبر در منطقه چهارم امنیتی شهر جلال‌آباد در ولایت ننگرهار دست به عملیاتی زدند که در جریان آن چهار برادر به نام‌های قاضی قادر صدیقی، مشاور حقوقی مجلس سنا، بهادر زاخیلوال، وکیل مدافع، جهان‌ زیب زاخیلوال و صبور زاخیلوال، صرافان در شهرجلال‌آباد کشته شدند. در این عملیات ۵ تن از افراد گروه «دولت اسلامی» (داعش) نیز کشته شدند.

اشرف غنی تلفات غیرنظامیان را غیرقابل قبول دانسته و دستور رسیدگی به این رویداد را داده است.

معصوم استانکزی از خردادماه سال ۱۳۹۵ تاکنون به‌عنوان رئیس امنیت ملی کار می‌کرد. او پیش از آن‌که از مجلس نمایندگان رأی اعتماد بگیرد، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی بود.

حمله به شهر فراه در چند روز اخیر چندمین حمله طالبان به مناطق مختلف افغانستان محسوب می‌شود.

نیمه‌شب دوشنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر بر اثر انفجار در ساختمان گرین ولیج در حوزه‌ نهم امنیتی کابل دست‌کم ۱۶ غیرنظامی از جمله کارکنان این ساختمان کشته و ۱۱۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. صبح پنج‌شنبه ۱۴ شهریور / ۵ سپتامبر نیز بر اثر وقوع یک انفجار در منطقه شش درک کابل، دست‌کم ۱۰ نفر، از جمله ۸ غیرنظامی و دو نظامی، کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این دو حمله را طالبان برعهده گرفتند.

حملات طالبان در حالی در افغانستان ادامه دارد که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان روز دوشنبه پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایالات متحده و طالبان را به رئیس‌جمهوری و رئیس اجرایی دولت افغانستان ارائه داد. بر این اساس در مرحله اول حدود پنج هزار سرباز آمریکایی در ۱۳۵ روز از پنج پایگاه ایالات متحده خارج می‌شوند. بازگشت امارات اسلامی خط قرمز آمریکاست. به‌گفته زلمی خلیل‌زاد رئیس چمهوری آمریکا درباره این‌که این توافق کجا و در کدام سطح به امضای طرفین برسد تصمیم می‌گیرد.

شبکه طلوع‌نیوز افغانستان به‌نقل از منابع آگاه گفته است که اشرف غنی روز شنبه با یک هیئت ۱۳ نفری به واشنگتن می‌رود و روز دوشنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.