ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپین نه به حجاب اجباری

تحمیل حجاب اسلامی به شکل عملی از نخستین و چشمگیر ترین تلاش‌های حکومت برای اجرایی کردن فقه شیعه در جامعه ایران بود که طی مراحلی در نهایت درسال ۱۳۶۳ به شکل قانون به تصویب مجلس رژیم رسید، اما حتی پیش از تصویب قانون نیز یعنی از سال ۱۳۵۷و براساس دستور آیت‌الله خمینی جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب به ادار‌ه های دولتی آغاز شد.

عبدالرضا احمدی – کمپین “نه به حجاب اجباری” با شعار “حجاب اختیاری، حق زن ایرانی” از بیستم تیرماه توسط “گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران” در فیس‌بوک آغاز به کار کرده است.

سی و سه سال از تلاش حکومت برای تحمیل حجاب اجباری می گذرد. تحمیل حجاب اسلامی به شکل عملی از نخستین و چشمگیر ترین تلاش‌های حکومت برای اجرایی کردن فقه شیعه در جامعه ایران بود که طی مراحلی در نهایت درسال ۱۳۶۳ به شکل قانون به تصویب مجلس رژیم رسید، اما حتی پیش از تصویب قانون نیز یعنی از سال ۱۳۵۷و براساس دستور آیت‌الله خمینی جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب به ادار‌ه های دولتی آغاز شد. این در حالی بود که در میان مسلمانان و مذهبیون افرادی بودند که با تصمیم خمینی مخالف بودند. مثلا افرادی چون آیت‌الله طالقانی در همان روزهای آغازین تصویب حجاب اجباری با آن به مخالفت پرداختند.

وی در مصاحبه‌ای که در روزنامه اطلاعات ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ منتشر شد نظرش را چنین شرح داد: «حجاب اجباری حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست. چه برسد به اقلیت های مذهبی، چه اجباری؟ مگر در دهات ما از صدر اسلام تاکنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می پوشیدند؟… کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.»

آیت‌الله محمود طالقانی: «حجاب اجباری حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست. چه برسد به اقلیت های مذهبی، چه اجباری؟ مگر در دهات ما از صدر اسلام تاکنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می پوشیدند؟… کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.» (روزنامه اطلاعات ۲۰ اسفند ۱۳۵۷)
این مخالفت اما راه به جایی نبرد و هر ساله حکومت دایره نظارتی خود را بر زنان و دختران تنگ‌تر کرد. به طوری که در سال‌های اخیر با ایجاد گشت‌های ارشاد در شروع فصل گرم شاهد برخوردهای شدید و قهرآلود با زنان و دختران هستیم؛ برخوردهایی که موجب اعتراض فعالان سیاسی و مدنی و برخی فعالان دینی شده است. به طور نمونه می‌توان به موضعگیری روزهای اخیر محمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه که از سوى چند تن از مراجع بزرگ حوزه علمیه قم اجازه اجتهاد و استنباط احکام دارد، اشاره کرد. وی معتقد است: حجاب «یک امر شرعی شخصی» است و حکومت می‌تواند مردم را به حجاب تشویق کند، اما حق برخورد ندارد.

کمپین نه به حجاب اجباری، نخستین کمپینی است که با حمایت فعالان سیاسی و مدنی مختلف چون سعید قاسمی‌نژاد، مهرانگیز کار، نیره توحیدی، بهزاد مهرانی و مهدی خلجی و بسیاری دیگر از فعالان مدنی و فعالان زنان با شعار مشخص “نه به حجاب اجباری” آغاز به کار کرده است.

در اعلامیه اعلام موجودیت و آغاز فعالیت کمپین “نه به حجاب اجباری” با شعار “حجاب اختیاری، حق زن ایرانی” آمده است: “جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی‌اش، اندک اندک گستره‌ سیطره‌ خود را بر تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعی شهروندان ایرانی اعمال کرده است. حق انتخاب سبک زندگی و از جمله انتخاب آزادانه‌ نوع و شکل پوشش هیچگاه از این سلطه مصون نمانده است؛ و در این میان زنان و دختران متحمل ظلمی مضاعف شده‌اند.

حجاب اجباری و اعمال آن توسط حاکمیت، زنان را از حقوق حقه‌ خود محروم ساخت. حکومت با صرف هزینه‌های مادی و معنوی بسیار و نشاندن داروغه‌های سیار بر کوی و برزن راه بر زن بست و با بزن و ببند تلاش کرد تا آن‌ها یا خود را بر اساس موازین و معیارهای تنگ و کور نظام هماهنگ کنند و یا طعم تلخ محرومیت و آزار را بچشند. در این میان هر چند حکومت همواره با پایداری و نافرمانی زنان ایران مواجه بوده است اما تجربه نیاندوخته است و هرساله با آغاز فصل گرما بیش از پیش بر سختگیری‌های بی‌منطق خود افزوده است.”

تحمیل حجاب هویت حکومت اسلامی است

سحر رضازاده، سخنگوی کمپین نه به حجاب اجباری، در گفت‌وگویی با رادیو زمانه هدف این کمپین را “در درجه اول معطوف کردن نگاه مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی به مطالبات اجتماعی جوانان” عنوان کرد و ادامه داد: “مطالبات اجتماعی جوانان از جمله اولویت‌هایی است که امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ مطالباتی مثل حق آزادی پوشش، آزادی سبک زندگی که نمونه‌های مهمی از مطالبات جوانان امروز است.”

خانم رضازاده در خصوص شکل‌گیری ایده این کمپین گفت: “ایده این کمپین توسط گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران مطرح شد و بعد از آن در پی مشورت‌هایی که با دیگر صاحب‌نظران و فعالان سیاسی و فعالان زنان انجام شد، شمار قابل توجه‌ای از مردم و هم فعالان سیاسی و اجتماعی حمایت خود را از این جریان با ارسال عکس‌های خود و انجام گفت‌وگو با این کمپین ابراز داشتند.”

سحر رضازاده، سخنگوی کمپین نه به حجاب اجباری، در خصوص پافشاری جمهوری اسلامی در خصوص حجاب اجباری که حتی در شریعت بر آن اصراری نیست می‌گوید: “جمهوری اسلامی خط قرمزهای ایدئولوژیکی دارد که این خط قرمزهای ایدئولوژیک هویت حکومت اسلامی را می‌سازند که یکی از آنان اجباری بودن حجاب است.”
این فعال اجتماعی، در خصوص پافشاری جمهوری اسلامی در خصوص حجاب اجباری که حتی در شریعت بر آن اصراری نیست گفت: “جمهوری اسلامی خط قرمزهای ایدئولوژیکی دارد که این خط قرمزهای ایدئولوژیک هویت حکومت اسلامی را می‌سازند که یکی از آنان اجباری بودن حجاب است.”

وی در خصوص طیفی زنانی که از کمپین حمایت کرده‌اند گفت: “یکی از نکات جالب حمایت زنان محجبه از کمپین است.” وی با اشاره به متن پیامی از یکی از حامیان کمپین به نام زهرا شریعتی گفت: “وی در پیام خود گفته است در نظرات کمپین می‌خواندم که چرا تقریباً همه عکس ها بدون حجاب فرستاده شده‌اند، به این معنا که کسی از افراد محجبه همراه و هم عقیده با این حرکت نیست؟ در اینکه در بین افرادی که به حجاب اعتقاد کامل دارند، کم نیستند افرادی که به حجاب اجباری در ایران عزیز اعتراض دارند شکی ندارم، اما این هدف کاری بیش از اعتراض می‌طلبد. اتفاقا شاید از سمت من و شمایی که به حجاب اجباری نه می‌گوییم. خواهش اولم از افرادی است که به حجاب اعتقاد دارند: تاثیر گذاری افراد محجبه در این بین قطعاً (و شاید به نادرست) بیشتر است. عرصه اعتراض فراهم است و اتفاقا هزینه زیادی برای امثال ما ندارد. از اصلاح دید خودمان گرفته تا باز کردن باب گفتگو با عوامل گشت‌های ارشاد و کمک به زیستن با مسالمت در کنار هم وطنانی که حجاب داشتن/ نداشتن هیچ یک نباید ملاک برتری یکی بر دیگری واقع شود. خواهش دومم همراهی همه کسانی است که به ناحق در این سی سال به واسطه عدم اعتقاد به حجاب مورد آزار واقع شدند. حالا همه کنار هم هستیم و انتقامجویی تنها مسیری ست که ما را به هدف ذکر شده در این کمپین نمی‌رساند.”

سحر رضازاده معتقد است: “حق حجاب اختیاری امروز باید توسط همه زنان مطالبه شود و نه فقط از سوی زنان لائیک. در چنین شرایطی است که امکان تغییر جدی خواهد شد.”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مشهد

    این اقایان از موضع قدرت حرف میزنند مثلا یک سرباز صفر چون لباس نظام دربر تن دارد به خودس اجازه میدهد هر رفتاری را انجام دهد به خداوندی خدا قسم اگر قیامتی باشد که همه به ان شک کرداه اند تک تک این اقایان که در دینشان افراط و تندروی کردع اند باید سلاخه کشیده شوند وقاحت تا به کجا دستور توقیف پلاک خودرو یک متهم و یا مجرم را قاضی دادگاه پس از بررسی دلایل و کافی بودن صادر میکند حال جامعه ما به جایی رسیده است که خودروی برادرم را بخاطر اینکه یک لحظه روسری از سر همسرش تا نیمه سرش پایین رفته توقیف کردند خانواده برادرم کاملا مقید هستند به اندازه این اشخاص اینچنینی که نه قاضی هستند نه کارشناس و نه باسواد از روی غرض ورزی افراطی بودنشان دو ماه خودروی برادرم را به پارکینگ بردن گفتند ۲۱ روز منتها به قدری بی مسیولیت بودند پرونده هم را گم کردتد حدود دو میلیون تومان حق الناس را به زور گرفتند و واریز کردند به خزانه بنده شخصی نه میانه رو بودم منتها هیچگونه دیدگاه منفی به هر پوششی ندارم عقاید دیکرلن محترم هست از این اتفاق به بعد و از زمانی که یک شخص کودن و مفسد اقتصادی اظهار کرده زنانی که روسری ندارند روسپی هستند به کل تغییر عقیده داده ام اکثر خانمهایی که به اصطلاح تطاهر به مقید بودن میکنید و با دیدن یک خانم با هر پوششی سواد نم کشیده اتان را به رخ میکشید شماها که جویای بهشت هستید در جنت برویتان باز است به شما چه مربوط که یک خانم چه پوششی دارد نکند شما هم تصور کردید نماینده خدا هستید ننگ بر اینگونه عقاید جاهلی و کوته بینانه مخکوم به مرگ است این عقاید انسانهای بیسواد و نادان مدعی داشتن علم را دارند جهل و خرافه ۳۰۰ سال بعد ما را به حال و روز انسانخای غار نشین بر میگرداند در روزگاری که نان شب داشتن رویای شبانه شده احمقانی بدنبال تکه پارچه ای بر سر دیگراننر خوشحالم از اینکه مردمم اگاهند همین کافیست والسلام

  • زهرا

    اگه تاثیری نداشته به جای این که این همه پول و هزینه صرف آن کنند روی جلوگیری از اختلاص های میلیاردی و دستگیری آن ها سرمایه گذاری کنند. فقط زورتون به مردم بیچاره رسیده. کل دنیا حتی افغانستان به زنان آزادی در پوشش داده اند آنوقت حکومت اسلامی استبدادی ایران همچنان روی این دستور زورگویانه اش پافشاری می کند. فکر می کنید 7 میلیارد مردم دنیا دارن اشتباه می کنند و شما 70 میلیون دارید درست می گید. تا کی شاهد خدشه دار شدن عزت خانم های ایرانی توسط پلیس های منکراتی باشیم. این کجا با دستورات اسلام همخوانی داره. چرا شیوه خودتون رو به اسلام می چسبونید. کجای قرآن حالت دستوری داره. همه جا توصیه به نیکی شده . جایی از قرآن را سراغ دارید که نوشته باشد اگر شراب خوردید باید مجازات شوید؟؟؟؟ دوما اگر هدف تون انجام فرایض دینی هست. نماز افضل عبادات است. پس هر روز موتوری به خیابان ها بفرستید و مردم رو به زور به نماز خوندن وادار کنید.

  • زهرا

    این هایی که حجاب رو اجباری کردند و مدعی اند بدحجابی باعث بی بندوباری و بی عفتی می شود یه کم به خودشان زحمت بدهند ببیند طبق تحقیقات آماری و نظرسنجی ها این کارشان در جلوگیری از بی بندوباری و بی عفتی تاثیری داشته یا نه.

  • اریا

    حجاب فقط یک راه فشار وایجاد اختناق ازطرف حکومت ملاهاست برای راندن زنان ایران به خانه ها جهت جلوگیری احتمالی اعتراض و شرکت در فعالیتهای سیاسی است

  • کاربر مهمان

    کسانی که این کمپین ها راه اندازی میکنند خودشان تو ایران زندگی نمی کنند . از خطراتی که برای زنان بخصوص در شهرهای کوچک وجود دارد یا اطلاع ندارن یا به آن فکر نمی کنند یا این که اصلا آنها را آدم حساب نمی کنند.!!!

  • کاربر مهمان

    <p>*** بر این دین کتاب و دستک و دفترش بر پیغمبر و امام و روحانی و اصلاحطلب و اصولگرایش. *** بر این دین چه حجابش اجباری باشد و چه اختیاری. خدا لعنت کند رفتگان بر پشت روحانیت و والدینشان را و همشان را. خدا لعنت کند .</p>

  • کاربر مهمان

    مسئله روسری الحمدورالله جهانی شده. در اروپا هر وقتی سیاسیون وعده و وعید یا سوژه کم میاورند یا در مورد وضع اقتصادی نمی توانند کاری کنند. میروند سراغ حجاب(ممنوعیت حجاب اختیاری.) ارزان ترین و دمدستی ترین سوژه روز. در ایران هم موضوع حجاب را ٣٣ سال است به مردم میفروشند.چطوری؟ ساده است. قبل از هر انتخاباتی بحث و سوژه سهل گیری و اختیاری بودنش در انتخاب نوع، رنگ، ماهیت بودن ونبودنش، بالا و بالاتر رفتش، بحث داغ روزمیشود. وعده تساهل و تسامح ان که فروخته شد. دو سالی هم آزادی داده میشود. بعد دوباره سختگیری ها شروع میگردد. و آزادی ها گرفته میشود. تا دوباه سوژه روسری و آزای آن در دوره انتخابات بعدی فروش کند. موضوع حجاب کالایی است که در اصل موضوع نیست.ولی موضوعش میکنند. و این سخت گیری ها در موردش، برای فروش دوباره آزادی نصف و نیمه اش است.هیچگاه کامل نمی فروشندش. دوباره سختگیری ها شروع میشود. (که نه به خاطر اسلام است و نه به خاطر ناموس .بلکه برای فروش دوباره و صد باره است. که بدین گونه احساس تغییر و تحول کنید. ولی در عالم واقع چیزی رخ نداده فقط احساسش القا شده) بیخود علافش نشوید.

  • کاربر مهمان

    در پاريس خيلي حرفهاي خوب زدند که آب از لب و لوچه مردم آويزان شده بود. به محض ورود، ورقها برگشت و اعدام و تيرباران و جنگ و...يا روسري يا توسري و حزب فقط حزب الله و حمله به دکه هاي روزنامه فروشي و بستن روزنامه ها و اخراج خانمها از ادارات و... و.....وروز به روز بدتر و بدتر.. و حالا بعضي ها دوباره بي خيال زندانهاي پراز زندانيهاي سياسي هوس گرفتن سهميه از دلارهاي نفتي وپست و مقام و رياست جمهوری شده اند؟!...

  • reza

    خب مگه دین اجباریه؟ پس حجاب هم نباید اجباری باشه.مرسی

  • کاربر مهمان

    نه به اسلام و جمهوریش،نه به اصلاح طلب، فزیبکار که فقط در هنگامه انتخابات شعارهای پوپولیستی میدهد. نه به مرغ هشت هزارتومانی. نه به فریب و عوام فریبی و دروغ.نه به نان به نرخ روز خور دمکرات نما. نه به دلال سیاسی شارلاتان همدست حکومتی. نه به کلاهبرداران سیاسی. نه به گرسنگی و شکم خالی.

  • کاربر مهمان فرهاد - فریاد

    حجاب یکی از ضروریات دین است و نفی آن یعنی ارتداد به دین و در صورت اثبات هر کس که ضروریات دین را نفی کرده و یا به سخره بگیرد مهدورالدم خواهد بود . پس دوستان اگر تصور می کنند تفاسیر مختلفی وجود دارد اشتباه می کنند زیرا حاکم شرع بخصوص مرحوم جواهر که حمینی و گیلانی هم از او متاثر هستند صریحا حکم به ارتداد داده اند . اما از لحاظ دموکراتیک پوشش بخشی از حقوق دموکراتیک بوده و در واقع حق فردی ست . و هیچکس نمی تواند در پوشش و یا عدم پوشش کسی را به اجبار وادار نماید .