ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت نوشت‌افزار ۳۰۰ درصد افزایش یافت

دولت برای تنظیم بازار دفتر مشق با نرخ دولتی توزیع کرده، اما سهمیه برخی مناطق آنقدر دیر رسید که حالا فروشندگان پول خرید دفتر با نرخ دولتی را ندارند.

در آستانه بازگشایی مدارس بازار نوشت‌افزار راکد است. افزایش قیمت‌ها و جیب خالی خانواده‌ها موجب کاهش فروش شده است. خبرگزاری مهر صبح یکشنبه ۱۷ شهریوربه نقل از فروشندگان لوازم تحریر از کاهش ۶۰ درصدی فروش نوشت‌افزار در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد.

قیمت گران دفترچه‌ مشق و نوشت‌افزارهای عادی در بازار: فرصتی برای کاسبان تحریم
قیمت نوشت افزار در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش یافته است.

مهدی شربتی یکی از فروشندگان نوشت افزار به این خبرگزاری گفت: در مقایسه با سال گذشته قیمت‌ها سه برابر افزایش یافته اما تنها معادل ۴۰ درصد یکسال قبل فروش داشته است.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران سال گذشته دانش‌آموزان با ۱۰۰ هزار تومان امکان خرید لوازم تحریر مورد نیاز خود را داشتند اما امسال خانواده‌ها برای همان وسایل باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

فعالان بازار نوشت افزار افزایش قیمت کاغذ را عامل اصلی گرانی می‌دانند. دولت هم برای آنچه که «تنظیم بازار» می‌نامد، دفتر به نرخ دولتی توزیع کرده است.

توزیع دفتر یادداشت با نرخ دولتی اما دیر و نامنظم صورت گرفته است. به گونه‌ای که برخی از مناطق هنوز چشم‌انتظار دفترهای دولتی هستند و برخی مناطق هم «بیش از نیازشان» دریافت کرده‌اند.

عباسعلی غفاری، رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار در این رابطه گفته است: قیمت کاغذ از ۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دولت هم دفترمشق با نرخ دولتی را در برخی استان‌ها دیر توزیع کرد و فروشندگان از بازار آزاد اقلام مورد نیاز را توزیع کردند و حالا پول ندارند تا دفتر مشق با نرخ دولتی بخرند.

به گفته او، همین مسئله موجب شده تا مردم نتوانند نوشت‌افزار بخرند.

مردمی که در این سال‌ها جیب‌هایشان بیش از گذشته خالی شده است و برای جبران کسری بودجه، بر اساس گزارش مرکز آمار، از هزینه آموزش و تفریح کاسته‌اند. در آخرین گزارش مرکز آمار سهم آموزش از سبد هزینه خانوار به کمتر از دو درصد تنزل یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجید

    دفتر به اصطلاح دولتی فقط ۱۵ میلیون تامین شده.