ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشی از نطق ترامپ در سازمان ملل به ایران اختصاص دارد

همزمان سران سه قدرت اروپایی با انتشار بیانیه مشترکی ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دانستند.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد بخشی از نطق خود در سازمان ملل را به ایران اختصاص داده است. همزمان سران سه قدرت اروپایی با انتشار بیانیه مشترکی ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دانستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد ایران یکی از موضوعاتی است که در نطق‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه ۲ مهر ۲۴ سپتامبر درباره آن سخن خواهد گفت. ترامپ گفت:

«در حال حاضر فشار زیادی بر آن‌ها اعمال می‌کنیم. بیشتر از هر وقت دیگری.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود:

«در رابطه با ایران اتفاقات زیادی می‌افتد که شما از آن‌ها اطلاع ندارید.  [اتفاقاتی] بیشتر از آنچه که رسانه‌ها [آز آن] اطلاع دارند.»

همزمان با این تحولات، فرانسه، بریتانیا و آلمان با انتشار بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی با ایران است. تروئیکای اروپایی در این بیانیه نوشته‌اند:

«وقت آن فرارسیده که ایران مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد.»

این بیانیه بعد از دیدار و گفت‌وگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه صادر شد. هدف از این دیدار هماهنگی سیاست‌های راهبردی سه قدرت اروپایی در قبال ایران اعلام شده بود.

در بیانیه مشترک این سه کشور گفته شده:

«مشخص است که ایران مسئول حمله به عربستان سعودی است. توضیح دیگری برای این حمله وجود ندارد.»

ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله ۲۳ شهریور به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد جده شده بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت حمله به تأسیسات نفتی عربستان «یک اقدام جنگی» و کار ایران است. او بعداً در توییتر نوشت رفتار «تهدیدآمیز» حکومت ایران تحمل نخواهد شد.

به درخواست پادشاهی سعودی، کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره عامل و منشأ حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص راهی عربستان سعودی شدند. نتیجه این تحقیقات هنوز منتشر نشده است.

ایران با طرح «ابتکار صلح هرمز» و یک پیشنهاد قدیمی به نیویورک می‌رود: لغو تحریم‌ها در ازای نظارت دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران. گفت‌وگو با همسایگان برای تأمین امنیت خلیج فارس. ترامپ در پاسخ گفته است: گفت‌وگویی در کار نیست. اما برای شنیدن پیشنهادها آماده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هنگام خروج از سازمان ملل برای شرکت در مراسم استقبال از رییس جمهوری اسلامی در فرودگاه نیویورک در پاسخ به خبرنگار ای بی سی گفت دیدار روحانی و ترامپ را محتمل نمی‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    در حالیکه تمام دنیا حتی جان کری حکومت اسلامی را مسول حمله موشکی به عربستان میدانند٫ خانم خبرنگار انگلیسی ایرانی سی ان ان مصاحبه با ظریف دروغگو برگزار میکند. بی سی فارسی تلاش میکند عربستان را عامل تحریک بداند!! و سعی میکنند وانمود کنند ترامپ با روی باز و شرمنده از تحریمها و با توجه به توان موشکی حکومت تهران?! و دلالی مکرون ٫ به دیدارسرهنگ روحانی خواهد رفت تا هواپیمای پر پول به تهران بفرستد!!