ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شد

رئیس جمهوری اسلامی قبل از سفرش به ارمنستان اعلام کرد که در جلسه وزیران خارجه کشورهای متعهد به برجام گام مهمی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برداشته شد.

رئیس جمهوری اسلامی قبل از سفرش به ارمنستان اعلام کرد که در جلسه وزیران خارجه کشورهای متعهد به برجام در نیویورک گام مهمی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برداشته شد. روحانی اعلام جزئیات این تحول تازه را به چهارشنبه ۱۰ مهر موکول کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهری اسلامی در کنار علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل قبل از سفر به ارمنستان (عکس: پاد)

حسن روحانی، رپیس جمهوری اسلامی عصر دوشنبه ۸ مهر پیش از ترک تهران به مقصد ایروان، به دعوت رسمی رئیس جمهوری ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در جمع خبرنگاران احتمال داد که ایالات متحده آمریکا به برجام بازگردد. روحانی گفت:

 «وزرا در سطح گروه ۱+۴ مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست  ۱+۵ به وجود آمده بود که چارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.»

چهارشنبه هفته گذشته وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، به استثنای وزیر خارجه بریتانیا که به دلیل تحولات برگزیت در لندن بود و نماینده او در جلسه حضور داشت) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل جلسه دادند. در پایان این جلسه به ریاست فدریکا موگرینی، وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: برجام که به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده، یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته‌ای و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است. شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر اهمیت اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای با ایران توسط همه طرف‌ها تاکید کردند و اعلام کردند برای حفظ این توافق تلاش می‌‌کنند.

روحانی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران قبل از ترک ایران با اشاره به نشست کشورهای ۱+۴  در نیویورک گفت:

«چارچوب آن نشست مورد توافق هفت کشور بود و به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که البته در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت بیشتر توضیح خواهم داد و این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می‌توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی تنها سه روز بعد از حمله به تأسیسات هسته‌ای عربستان و یک هفته قبل از سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای مذاکره با آمریکا شرط تعیین کرد: بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای. خامنه‌ای در سخنان ۲۶ شهریور خود گفته بود:

«چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.»

اشاره روحانی به تشویق «دیگران به توبه» ناظر به سخنان ۲۶ شهریور خامنه‌ای است. روحانی پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و چهارمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمعه ۵ مهر در یک نشست خبری که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد گفت آمریکا پیشنهاد لغو تحریم‌ها و مذاکره را داده بود اما ایران نپذیرفت. ساعتی بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد با مذاکره به شرط رفع تحریم‌های ایران مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تسلیت به بشریت و تبریک به صلح طلب نمایان حامی جانیان...

    تسلیت عرض میکنم به بشریت، در ظاهر نظام ظلم و جنایت و فساد و تبعیض و تحقیر ملل و اتنیکها داخل ایران و خارج و طبقات کارگری و نظامی که 40 سال عامل شرارت داخل و خارج شده و مسئول مرگ و قتل و ترور صدهاهزار نفر بوده برای چند دهه فرصت کند نسل سوزی کند. صلح طلب نمایان که ترسیدن تعدادیایگاه اهریمنی پس مانده های آرزومند امپراتوریخواهان ایران پرشیایی (با نام جدید ج.ا. ایران) میخواهند با سخت افزار شیعه، برنامه ضد بشری امپراتوری سلاسانی دوباره نه تنها بر خاورمیانه و بلکه بر همه جهان برپا کنند و در خرافات مهدیات (شوشیانتی مزدایی سترون) جهان را در ظلمت خرافات و بیعدالتی و عقب ماندگی فرهنگی و فکری نگه دارند. که بریا خوردن شراب و داشتن دوست دختر مردم شلاق بزنند و بریا دله دزد فقیر قطع دست (برای غارتگر چند هزار میلیاردی امنیت!) و تغییر دهنده آیین و عقیده ئحکم مرگ (ارتداد) و برایفعال سیاسی منتقد و مخالف زندان و برای استقلال طلب یک ملیت در بند حکم اعدام (جرم براندازی و تجزیه طلبی) تسلیت به بشریت.

  • حقیقتگو

    شتردرخواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه...انکارمسابقه والیبالی برقراراست که دریک طرف عمناصرآخوندی و حامیان اروپائی شان و درطرف دیگر هم ترامپ ووزارت خزانه داری امریکا...چقدروتاچه نهایتی عوام فریبی های و دورغگوئی ها عبابردوش وارانه آخوند و آخوندها درجهت بستن چشم و گوش ودهان مردم به ستوه آمده هرروزه و هرساعته فرم وشکل دیگری به خود می گیرد..اروپائی ها با تبانی ها و هندوانه زیربغل دادن ها و قاقالی های آنچنانی به سران قبایل کشورهای افریقائی توانسته بودند بدرون قاره افریقا رخنه کنند و تمامی منابع و معادن را درجهت خودشان چپاول کنند و با حمایت سران قبایل گماشته اروپائی هم بود که اروپائی ها توانسته چه بطورعلنی وچه غیرعلنی مردمان افریقا را همچون برده گان مورد شکنجه و کشتار وحتی برای نوکری و کلفتی و کارهای شاق به اروپا و امریکا ببرند...اروپائی ها با همین فن و تکنیک هم راهی امریکا شدند ولی با دفاع سرسختانه سرخپوستان درحفظ سرزمین شان وبیرون رادن اروپائی ها مواجه شدند ولی درهم شکستن مبارزه سرخپوستان آنهم با دادن قاقالی های آنچنانی به سران قبایل سرخپوستان میسر شد...بله اروپائی برای بار سوم برای دستیابی به منابع و معادن کشورها و هی وحاضر ایران با زهم با قاقالی های آنچنانی به آخوندها و حمایت ازآنها دردرهم کوفتن جامعه ایران ودرحصربرده وارانه مردم ایران بوده وهستند که ضمیمه آن چپاول منابع و ثروت ملی مردم ایران می باشد...موگیرینی و دیگرعناصراروپائی تابحال لیستی از چپاولگران آخوندسانانی و آقازاده ها که اندوخته کلان میلیاردها یوروئی دربانک ها اروپا دارند منتشر نکرده اند و دلیلش هم روشن است..هرحکومتی و هرتعداد عناصرحکومتی جهان سومی هرآنچه ازمردمانشان وثروت ملی کشورهایشان بدزدند و به اروپا بیاورند قدمشان به روی چشم موگیرینی ها و شرکاء