ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۷۰۰ لوح هخامنشی به ایران بازگشت

از الواح هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود. پروفسور کریستوفر وودز  رئیس موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شخصا به تهران سفر کرده است.

از الواح هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود. پروفسور کریستوفر وودز  رئیس موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شخصا به تهران سفر کرده است.

نخستین تصاویر الواح هخامنشی بازگردانده شده از آمریکا به ایران

مدیر کل موزه ملی ایران  شامگاه ۸ مهر اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا ۱۷۸۳ لوح هخامنشی را بعد از هشت دهه به ایران تحویل داد. جبرئیل نوکنده گفت:

«گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید پس از ۸۴ سال به کشور برگردانده شد و با همراهی اسکورت ویژه به سلامت وارد موزه ملی ایران شد.»

به گفته نوکنده از الواح هخامنشی چهارشنبه ۱۰ مهر در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود.

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران از بازگردانده شدن بیش از ۱۷۰۰ لوح تخت جمشید به ایران خبر داده بود. سید عباس موسوی در توییتر خود نوشته بود:

«به همت وزارتخانه های میراث فرهنگی، امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بیش از ۱۷۰۰ لوح تخت جمشید به کشور باز گردانده شدند.»

این الواح از مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی خمینی وارد تهران شدند و  پروفسور کریستوفر وودز  رئیس موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، شخصاً به تهران سفر کرد تا این آثار میراث فرهنگی را به موزه ملی ایران تحویل دهد.

خانواده قربانیان چند عملیات بمب‌گذاری، خواهان توقیف و مصادره الواح هخامنشی برای پرداخت غرامت شده‌ بودند. آن‌ها ایران را متهم کرده‌اند که در انفجار مرکز تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ که منجر به کشته شدن ۲۴۱ نفر شد و همچنین انفجارهایی انتحاری توسط حماس در فروشگاهی در اورشلیم در سال ۱۹۹۷ که طی آن پنج شهروند یهودی جان خود را از دست دادند، دست داشته است. ایران همواره این اتهامات را رد کرده است. ایران طی چند مرحله در جلسات دادگاه‌هایی که در این زمینه برگزار شد، حاضر شد و ثابت کرد که الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.

این کتیبه‌های کوچک در سال ۱۹۳۳ در پارسه یا تخت جمشید کشف شدند و سپس در سال ۱۹۳۶ برای مطالعه به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو برای پژوهش و مستندسازی به امانت سپرده شدند.

الواح هخامنشی که از پارسه به دست آمده‌اند اسنادی اداری از یک دوره ۲۰ ساله در طول پادشاهی داریوش یکم هستند که روی آنها به خط میخی و زبان عیلامی درباره حقوق و دستمزد، جیره غذا و سایر آمار و اطلاعات حکومتی مطالبی درج شده است.

از میان هزاران لوح هخامنشی که به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ودیعه سپرده شده‌، در سال ۱۳۲۷ تعداد ۱۷۹ لوح، در سال ۱۳۵۰ تعداد ۳۷ هزار و ۷۴ خرده الواح به ایران بازگردانده شد. در سال ۱۳۸۳ هم تعداد ۳۰۰ لوح دیگر به موزه ملی ایران ارسال شد.

این کتیبه‌ها که تعدادی از آنها در موزه تخت جمشید نگهداری می‌شوند نشان می‌دهند در دوران هخامنشی نظام حسابرسی در دوران هخامنشی وجود داشته و پرداخت‌ها بر اساس اسناد مالی مکتوب انجام می‌شده و موضوعاتی مانند ضامن نیز در آن دوران متداول بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.