ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کشته و شماری مجروح در دومین روز اعتراضات بغداد

کانون اعتراضات در شمال بغداد قرار داشت. سازمان ملل متحد از دولت عبدالمهدی خواست در مقابله با معترضان مدارا پیشه کند.

نیروهای امنیتی در دومین روز متوالی اعتراضات معیشتی در بغداد با پرتاب گاز اشک‌آور و با شلیک گلوله با معترضان درگیر شدند. دراین درگیری‌ها دست‌کم یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. بسیاری از معترضان جوانان فارغ‌التحصیل جویای کارند. آن‌ها دولت را به بی‌کفایتی و فرقه‌گرایی متهم می‌کنند.

دومین روز اعترضات در بغداد

صبح چهارشنبه ۱۰ مهر/ ۲ اکتبر حدود معترضان مجدداً به خیابان‌‌ها آمدند. آن‌ها در شمال بغداد در محله الشعب، بزرگراهی را که مرکز بغداد را به شمال شهر مرتبط می‌کند مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. در این درگیری‌ها دست‌کم یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند.

از صبح چهارشنبه نیروهای امنیتی راه‌های ورود به محله سبز بغداد را که در آنجا وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها قرار دارد مسدود کرده بودند.  یک مقام امنیتی که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفت که دولت عبدالمهدی دستور داده بود که حتی یک نفر از معترضان هم نباید وارد محله سبز بغداد شود. به سبب همین تدابیر امنیتی، کانون دومین روز اعتراضات در شمال بغداد قرار داشت.

روز گذشته حدود سه هزار نفر از معترضان قصد داشتند خود را به منطقه سبز بغداد برسانند که نیروهای امنیتی به طرف معترضان شلیک کردند. در این درگیری‌ها دست‌کم دو نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق پس از رویدادهای خونین روز گذشته در بغداد در بیانیه‌ای که بامداد چهارشنبه منتشر شد، به شهروندان عراقی اطمینان داد که در نظر دولت او بین تظاهرات‌کنندگانی که در چارچوب حقوق قانونی خودشان در حال اعتراض هستند و نیروهای امنیتی عراق که به وظایف خود برای حفظ امنیت تظاهرات‌کنندگان و تأمین امنیت و ثبات کشور فعالیت می‌کنند، تفاوتی وجود ندارد. عبدالمهدی در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کرد «اخلال در نظم عمومی، آسیب زدن عمدی به تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی» جرم است و طبق قانون، قابل مجازات است.

از سال گذشته اعتراضات در بصره و بغداد و چند شهر دیگر عراق ادامه دارد. معترضان به ناکارآمدی دولت در ایجاد اشتغال و در تأمین آب آشامیدنی کافی و برق و همچنین به دخالت گروه‌های شبه‌نظامی در امور دولت، فرقه‌گرایی و فساد اقتصادی معترض‌اند. یکی از معترضان روز گذشته در بغداد به خبرنگار رویترز گفته بود:

 «این دولت نیست. اجتماعی است از چند حزب و گروه‌های شبه‌نظامی که عراق را با دست خود ویران می‌کنند.»

سازمان ملل متحد چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از بالا گرفتن خشونت‌ها در بغداد و سرکوب معترضان اعلام کرد و از دولت عراق خواست مدارا پیشه کند و آرامش را به کشور بازگرداند. جنین هنیس پلاسچارت، نماینده ویزه دبیرکل سازمان ملل در عراق در این بیانیه نوشت:

«از دولت عراق می‌خواهیم در برخورد با معترضان مدارا پیشه کند و جان و امنیت معترضان را که برای دستیابی به حقوق قانونی خود به خیابان‌ها می‌آیند و از اعمال خشونت خودداری می‌کنند به خطر نیندازد و همچنین از جان سایر شهروندان و از اموال آن‌ها حفاظت کند.»

بخش عمده‌ای از معترضان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌‌دهند که موفق نشده‌اند در بازار کار به فراخور تحصیلاتشان کار پیدا کنند. عبدالمهدی روز گذشته در سخنانی وعده داد که برای ایجاد اشتغال تلاش بیشتری می‌کند و بلافاصله با صدور بخشنامه‌ای از وزارت نفت و از سایر وزارتخانه‌ها خواست که در انعقاد قرارداد با شرکت‌های نفتی خارجی سهمیه پنجاه درصدی برای نیروی کار داخلی تعیین کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.