ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناآرامی‌های عراق: زائران ایرانی بیشتر از یک‌ شب در کربلا نمی‌مانند

در پی ادامه اعتراضات مردمی در عراق و کشته شدن ۱۸ نفر، مرزهای چذابه و خسروی بسته شدند. مسئول دفتر اعزام زائران رهبر جمهوری اسلامی از زائران ایرانی خواست مشکلات عراقی‌ها را در نظر بگیرند.

با ادامه اعتراضات مردمی در عراق شمار کشته‌شدگان به ۱۹ نفر رسید. در چند شهر عراق قانون منع عبور و مرور برقرار است. این ناآرامی‌ها بر مراودات ایران و عراق نیز تأثیر گذاشته است. دو مرزبانی بسته شدند و مسئول دفتر اعزام زائران رهبر جمهوری اسلامی از زائران خواست بیشتر از یک‌ شب در کربلا نمانند.

بیشتر معترضان عراقی را جوانان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که با مشکل بیکاری مواجه‌اند.

حجت‌الاسلام‌ نجف نجفی، مسئول دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در امور زائران در عراق، پنج‌شنبه ۱۱ مهر از زائران ایرانی خواست بیشتر از یک‌ شب در کربلا نمانند. او اما دلیل این امر را «کثرت جمعیت» دانست.

نجفی گفت: «در اربعین باید رعایت حال مردم عراق هم بشود و بیش از یک‌ شب در خانه‌های آن‌ها اقامت نکنند و مشکلات آن‌ها را هم در نظر بگیرند.»

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی ناآرامی‌های عراق و به دلیل مسائل امنیتی مرزهای خسروی و چذابه از شب گذشته بسته شدند.

رضایی گفت پس از برقراری امنیت این دو مرز بازگشایی و به زائران کربلا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعتراضات چند روز اخیر در چند شهر عراق علیه بیکاری، فساد دولتی، ضعف خدمات عمومی و قطعی مکرر برق است. بیشتر معترضان را جوانان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که با مشکل بیکاری مواجه‌اند.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ مهر / ۲ اکتبر دامنه اعتراضات معیشتی در عراق گسترش یافت و از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد. همچنین مقررات منع رفت و آمد در بغداد و شهرهای ناصریه، عماره و حله اعلام شد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز [پنج‌شنبه] کاملاً ممنوع است.» بر اساس بیانیه نخست‌وزیر عراق، تردد مسافران به فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولت در بیمارستان‌ها، سازمان‌های برق و آب و زائران مشمول این مقررات نمی‌شوند.

روز گذشته، در دومین روز اعتراضات، در درگیری با مأموران امنیتی دست‌کم ۱۱۵ نفر مجروح شدند. رویترز شمار کشته‌شدگان را تاکنون ۱۹ نفر گزارش کرده است.  خبرگزاری فرانسه نیز گفته است کشته‌شدگان ۱۵ نفر از جمله ۱۴ معترض و یک نیروی پلیس هستند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، صبح پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر  پلیس در واکنش به تجمع معترضانی که از شب گذشته در میدان تحریر بغداد جمع شده بودند که تا صبح اعتراضات را ادامه دهند، شلیک هوایی کرده است.

صبح پنج‌شنبه همچنین سخنگوی ائتلاف آمریکا در عراق وقوع چند انفجار در محله سبز بغداد را تأیید کرد. به‌گفته این مقام نظامی، نیروهای مسلح عراق در حال بررسی منشأ انفجارها هستند. سخنگوی ائتلاف آمریکا گفت: «نیروهای ائتلاف حق دفاع را برای خود محفوظ می‌دانند.»

سفارت آمریکا در عراق و همچنین سازمان ملل خواهان مدارای دولت عبدالمهدی با معترضان شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جليل

    ميبينم سوختن يك مشت فراري خارج نشين كه عقده و حسرت إيران به دلشان مونده از داشتن دين و اعتقاد مردم در حال سوختن هستند مردم إيران مثل شما ها نيستند براي خارج رفتن دين فروشي كنند

  • شهروند درجه سه

    چرا ؟ حیف نیست که فرصت شهادت در عتبات عالیات از دست برود؟ با این همه سرمایه ایران که در آنجاها هزینه میشود ،با این همه ساخت و ساز و آباد کردن شهرها و قبرستانها در عراق، چرا باید فرصت شهادت عاشقان عتبات از دست برود ؟ ما از مقام معظم ولی امر مسلمین جهان خواهشمندیم ساخت و ساز و دیگر هزینه ها در عراق را ادامه دهند. باید دشمن و امریکایی ها و رژیم صهیونیستی بفهمند که با این خطرها ما از ساخت و ساز و هزینه در عراق و سوریه و غزه و دیگر جاها دست بردار نیستیم ! ایران و ایرانی فدای قبرهای کسانی که به ایران حمله کردند و به زن و بچه مردم هم رحم نکردند ! ما مکتب داریم !