ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر بهداشت: انتشار خبر شیوع ایدز از طریق سرنگ آلوده، کار «ضدانقلاب» بود

سعید نمکی گفت ادعای مردم روستای چنار محمودی درباره انتقال ویروس از طبق سرنگ آلوده «علمی نیست.»

وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی درباره شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان گفت که وزارت بهداشت از چند وقت پیش در جریان «این قضایا» بوده است و با «حفظ محرمانگی» روی موضوع کار می‌کرده. سعید نمکی احتمال انتقال ویروس از طریق سرنگ آلوده را رد کرد و انتشار این خبر را به عناصر «ناصواب» و «ضد انقلاب» نسبت داد.

چهارشنبه ۱۰ مهر: اعتراض مردم لردگان به انتقال ویروس ایدز با سرنگ‌های آلوده

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر بهداشت در یک نشست خبری تعداد بیماران اچ‌آی‌وی (ایدز) در ایران را ۴۰ هزار نفر عنوان کرد. این آمار شامل افرادی است که شناسایی شده‌اند، اما به گفته وزیر، اطلاعات مرتبط با پراکندگی جغرافیایی این افراد «محرمانه» بوده و وزارت بهداشت برای حفظ «عزت مردم مناطق مختلف» از اعلام آن خودداری کرده است.

دو هفته پیش در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه در روستای «چنار محمودی» از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، عده‌ای هنگام آزمایش قند خون با سرنگ آلوده به ویروس «اچ آی» مبتلا شده‌اند و بیشتر مبتلایان کودک هستند.

انتشار این اخبار به اعتراضات سنگین مردم روستای چنار محمودی و روستاهای مجاور منجر شد. مردم در این اعتراضات خواستار پاسخگویی مسئولان شدند و به چند ساختمان دولتی از جمله دفتر امام جمعه لردگان حمله کردند.

    ادعای سعید نمکی مبنی بر اطلاع وزارت بهداشت از آمار ابتلا به اچ‌آی‌وی در روستای چنارمحمودی در حالی است که برخی از معترضان گفته‌اند پیشتر از ابتلای خود به ایدز مطلع نبوده‌اند. محرمانه نگه داشتن اطلاعات پزشکی، آن‌طور که وزیر ادعا کرده است، نباید ناقض شفافیت اطلاعات میان پزشک و بیمار باشد.

    شیوه انتقال بیماری

    سعید نمکی همچنین بار دیگر گفت که ادعای مردم لردگان درباره انتقال ویروس از طبق سرنگ آلوده «علمی نیست.»

    سایر مسئولان و مقامات بهداشت در کشور نیز این ادعا را رد کرده‌اند.

    محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز پنج شنبه ۱۱ مهر علت شیوع بیماری در روستای چنار محمودی را معتادان تزریقی و رابطه‌های محافظت نشده جنسی دانسته بود.

    او گفته بود چنار محمودی شهرستان لردگان هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که به علت مشکلات و نبود رونق اقتصادی و فقر، چیزی حدود ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند و از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند.

    سعید نمکی نیز در نامه‌ای به تاریخ دهم مهر ماه که در خصوص جزییات این ماجرا منتشر کرد، کانون آلودگی را «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب» دانست.

    عبارت «روابط نامطلوب» به خشم مردم روستای چنار محمودی دامن زد. وزیر بهداشت این بار در توجیه عبارت به کار برده شده در نامه گفت که منظور او «روابط نامشروع جنسی» نبوده است.

    او گفت:

    «وقتی ما از نامطلوب صحبت می‌کنیم منظورمان یک پروسه اقدامی و اجرایی است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت است. بچه دو ساله یا خانم پاکدامنی با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر دلیل چندین سال قبل آلوده شده، چطور می‌توان گفت که رابطه نامشروع داشته است.»

    وزیر بهداشت توضیح نداد که آیا وزارت‌خانه به مردان یا زنان حامل ویروس ایدز، در عین حفظ «محرمانگی» پرونده پزشکی‌شان، درباره شیوه‌های انتقال این بیماری آموزش و مشاوره داده است و آیا آنها را متوجه خطر ارتباط جنسی بدون پیشگیری کرده یا خیر.

    در نهایت سعید نمکی وعده داده که «حمایت روانی، درمانی و دارویی و حمایت‌های دیگر» از مردم به عمل بیاید و مراکز جامع سلامت برای آزمایش‌های تکمیلی اچ‌آی‌وی بر پا شود، و مردم نیز با این مراکز همکاری کرده‌اند.

    به اقرار وزیر بهداشت، ایدز در ایران به یک معضل تبدیل شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود آموزش درباره چگونگی کنترل این بیماری، در عین رمززدایی از اخبار پیرامونی آن و حمایت از بیماران در قالب برنامه و طرح در سراسر کشور اجرا شود.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • مونا

      تازه جامعه ء دوران امام کاظم چجوری به ایدز آلوده شده بودند وقتیکه به گمان مسئولین جمهوری اسلامی ایدز مال جوامع غربی ه که بی عفتی درشون رواج داره. خود وزیر بازجو و شکنجه گر بهداشت (اگر لاخزعبلات گفتن و شکنجه گری روانی شکنجه نیست من گفته مو پس میگیرم) میگه آلودگی از طریق «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب» دانست. معتادان تز انجام شده در زمان امام کاظم سرنگ که نبوده، روابط نامطلوب بوده پس. در حدی بوده موضوع که ابوابراهیم موسی بن جعفر امام دانشمند ما به فکر راه چاره و درمان افتاده به گفته ایت الله تبریزیان. چجوری جامعه مسلمان و ناغربی به این بیماری دچار شده بوده؟ آقای وزیر بهداشت، هم شما و هم‌ایت الله تبریزیان "عناصر ضد انقلاب" هستید که میخواهید جامعهء مسلمان در عصر باب الحوائج رو به روابط نامطلوب جنسی متهم کنید. شرم بر عناصرخائن ضد انقلابی و ضد اسلامی باد

    • سولماز

      من خواهش میکنم یک متخصص ادبیات و ترم های سیاسی برجسته و شناخته شده رو دعوت کنین تا این موضوع "ضد انقلاب" رو بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، توضیح و تفسیر کنند تا سواستفاده رژیم از پراندن کلمات از سر تقلید و بیسوادی و تبدیل کردن هر موضوع به جرم سیاسی با بهانه "ضد انقلاب" بودن رو کمی روشن کنند. اگر اینکار به دفعات مکرر و در رسانه های پر مخاطب صورت بگیره شاید کاربرد صفت "ضد انقلاب" از دهن گشاد و بیسواد تک‌تک مسولیین جمهوری اسلامی،بجای ایجاد ترس باعث مسخرگی اونها توسط ما مردم بش ه. کاربرد "ضد انقلاب" بعد از گذشت ِ ۴۰ سال از یک انقلابی که انجام شده و رفته پیِ کارش، آیا خودزنی نادان مآبانه نیست؟ چپ‌و راست در هر موضوعی که باب مصلحت ج. ا. نباشه، یه "ضدانقلاب" میجسبونن محض ِ خفگی و به هدف خودشون که ایجاد رعب و وحشت هست هم میرسن. اینجا باید یه کار اساسی بشه بنظرم که اصولا این کاربرد معنی نداره که هیچ،تازه بحران هویت رژیم رو برملا میکنه وزیر بهداشت شده دادستان و جرم سیاسی تعریف میکنه، آخوند دوزاری شده پزشک و داروی ایدز از دستورات موسی کاظم تجویز میکنه.ویروسی که فقط ۳۸ ساله کشف شده!!! از نحوست جمهوری اسلامی هیچ کلمه ای و هیچ شخصی در هر جایگاهی بکار گرفته میشه، بعیر لز جایگاه اصلی خودش