ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: کشور‌های دوست ما را فراموش نکرده‌اند‎

حسن روحانی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «جنایت ضد بشری» خواند و گفت کشورهای دوست ایران در حرف به آمریکا احترام می‌گذارند، اما در عمل با ما کار می‌کنند.

حسن روحانی در سخنان تازه‌ای ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران از کشورهای دوست جمهوری اسلامی قدردانی کرد و گفت «آن‌ها به زبان به آمریکا احترام می‌کنند، اما در عمل با ما کار می‌کنند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۲۳ مهر در اجلاس وزیران بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۲۳ مهر در اجلاس وزیران بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت سخنرانی کرد و گفت دولت ‌آمریکا با تحریم‌های خود علیه ایران «مرتکب جنایت ضدبشری» و «تروریسم اقتصادی» شده است.

او اما ضمن ارائه تصویری کاملاً مثبت از وضعیت کنونی ایران در زمینه‌های مختلف، از جمله اقتصاد و بهداشت اعلام کرد که تحریم‌ها مردم را «به زانو در نیاورده است».

روحانی با بیان این‌که آمریکا «مواد غذایی و دارویی هم جزو اقلام تحریمی» قرار داده است، افزود در حال حاضر «بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود».

رئیس جمهوری ایران افزود: «البته دوستان ما هم ما را فراموش نکردند. کشورهای دوست ما در منطقه در دوران تحریم ما را فراموش نکردند، آن‌ها به زبان به آمریکا احترام می‌کنند، اما در عمل با ما کار می‌کنند. از دوستان و کشورهای همسایه و کشورهای بزرگی که در این شرایط در کنار ما بودند اگر چه با زبان گرم و به‌خاطر ترس از تحریم شرکت‌های خود توسط کاخ سفید، سپاسگزاریم.»

روحانی نامی از این «کشورهای دوست» نبرد.

اروپا قرار بود با راه‌اندازی سازوکار مالی تجاری با ایران (اینستکس) در مرحله اول مواد غذایی و دارو به ایران ارسال کند اما اجرای اینستکس همچنان مورد مناقشه ایران و اروپاست و جمهوری اسلامی خواهان اقدامات بیشتر از جمله واریز مبالغ فروش نفت به این سازوکار مالی است.

در ماه‌های اخیر نیز ایران تنش‌های متعددی با کشورهای منطقه داشته است و اکنون در پی آن است که روابط خود با این کشورها را بهبود بخشد.

در ماه‌های گذشته و با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، دسترسی بیماران خاص و سرطانی به داروهای مورد نیاز در ایران با مشکل جدی مواجه شده است. با این حال مقامات آمریکایی همواره گفته‌اند که مواد غذایی و دارو شامل تحریم‌های سنگین این کشور علیه جمهوری اسلامی نمی‌شوند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ۲ مرداد / ۲۴ ژوئیه سال جاری در صفحه توئیتر وزارت امورخارجه، «ادعا»ی تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را «دروغ» خوانده و گفته بود: «ایالات متحده همه خدمات پزشکی و دارویی را از فهرست تحریم‌های ایران حذف کرده است.»

شرایط حاکم بر وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی ایران تنها متأثر از تحریم‌های آمریکا نیست و فساد گسترده در وزارت بهداشت نیز بار تحریم‌ها را سنگین‌تر کرده است. به‌گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت نظام پزشکی ایران با فساد ۵۰ هزار میلیاردتومانی و موارد متعدد تخلف ارزی در واردات تجهیزات پزشکی و همچنین تخلف در ثبت و ضبط داروها و واردات داروهای فاسد روبه‌روست.

تحریم‌ها و فساد داخلی وضعیت خطرناکی را به بیماران و خصوصا بیماران خاص تحمیل کرده‌اند. عدم دسترسی، کمبود و گران شدن داروهای حیاتی در تهران و بیش از آن در شهرستان‌ها و نقاط محروم زندگی بیماران را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.