ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت‌ گسترده‌ بهائيان در ايران

<p>فعالان حقوق بشر از بازداشت گروهی از بهائيان در چند شهر ايران خبر دادند.</p> <!--break--> <p><br /> جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه اعلام کرد بيش از ۱۰ شهروند بهائی در مدت ۲۴ ساعت در شهر&zwnj;های اصفهان، شاهين&zwnj;شهر، ويلا&zwnj;شهر و يزد بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> اين جمعيت اسامی دستگيرشدگان را ساسان حقيری، شهرام اشراقی، آذر پورخرسند، عنايت&zwnj;الله نقی&zwnj;پور و صبا گلشن در شهر اصفهان؛ طاهره رضايی در شاهين&zwnj;شهر؛ خسرو دهقانی، ويدا پروينی و نغمه فارابی در ويلا&zwnj;شهر اصفهان و فريبرز باغی، فريدا اشتری، ناطق نعيمی، فرحناز رستمی و ايمان رشيدی در يزد عنوان کرده است.</p> <p><br /> جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی همچنين گفته است در شهر اراک نيز چند نفر بازداشت شده&zwnj;اند که اسامی آن&zwnj;ها هنوز به&zwnj;دست نيامده است.</p> <p><br /> هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران نيز خبر بازداشت پنج شهروند بهائی ساکن اصفهان را تأييد کرده و نوشته است آن&zwnj;ها ظهر روز سه شنبه ۱۰ مردادماه با يورش هماهنگ مأموران اطلاعات اصفهان به منازلشان بازداشت گرديده وبه مکان نامعلومی انتقال داده شده&zwnj;اند.</p> <blockquote> <p>در طول سه هفته&zwnj; اخير نيز نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده&zwnj;اند</p> </blockquote> <p>بنا به اين گزارش مأموران ضمن تفتيش کامل خانه&zwnj;های نامبردگان کليه کتاب&zwnj;ها، کامپيوتر و سی&zwnj;دی&zwnj;ها و ساير لوازم شخصی آن&zwnj;ها از جمله اتومبيل يکی از افراد را نيز به همراه خود برده&zwnj;اند.</p> <p><br /> در طول سه هفته&zwnj; اخير نيز نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> همچنين بسيمه کامجو، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان روز شنبه ششم خردادماه سال جاری در قشم توسط مأموران حکومتی بازداشت شد.</p> <p><br /> مأموران حکومتی به منزل وی در قشم مراجعه کرده و پس از توقيف وسايل وی از قبيل کامپيو&zwnj;تر شخصی، لپ&zwnj;تاپ، کتاب، سی&zwnj;دی، دوربين عکاسی و... او را با خود بردند.</p> <p><br /> در روز ۲۷ ارديبهشت&zwnj;ماه نيز سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان در کرمان به نام&zwnj;های سامان استوار، نهاله شهيدی و سحر بيرم&zwnj;آبادی هر کدام به دوسال حبس تعزيری و يک سال حبس تعليقی محکوم شدند.</p> <p><br /> جرم اين سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله&zwnj;زده شهرستان بم بود که &quot;تبليغ آئين بهائی تحت اقدامات انسان&zwnj;دوستانه&quot; عنوان شد.</p> <p><br /> در قانون اساسی ايران بهائيان به عنوان اقليت مذهبی به رسميت شناخته نشده&zwnj;اند و در طول ۳۰ سال اخير مورد تبعيض&zwnj;های سياسی، &zwnj;اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده&zwnj;اند.</p> <p><br /> بنا بر آمار کمپين بين&zwnj;المللی حقوق بشر در ايران، ۲۰۰ نفر از بهائيان از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون اعدام شده&zwnj;اند. <br /> بهائيان پس از انقلاب ايران از حق تحصيل در دانشگاه&zwnj;ها و مشاغل دولتی محروم بوده&zwnj;، مجامع آن&zwnj;ها غيرقانونی اعلام شده و قبرستان&zwnj;های آنان در مناطق مختلف تخريب شده است. <br /> &nbsp;</p>

فعالان حقوق بشر از بازداشت گروهی از بهائيان در چند شهر ايران خبر دادند.

جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه اعلام کرد بيش از ۱۰ شهروند بهائی در مدت ۲۴ ساعت در شهر‌های اصفهان، شاهين‌شهر، ويلا‌شهر و يزد بازداشت شده‌اند.

اين جمعيت اسامی دستگيرشدگان را ساسان حقيری، شهرام اشراقی، آذر پورخرسند، عنايت‌الله نقی‌پور و صبا گلشن در شهر اصفهان؛ طاهره رضايی در شاهين‌شهر؛ خسرو دهقانی، ويدا پروينی و نغمه فارابی در ويلا‌شهر اصفهان و فريبرز باغی، فريدا اشتری، ناطق نعيمی، فرحناز رستمی و ايمان رشيدی در يزد عنوان کرده است.

جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی همچنين گفته است در شهر اراک نيز چند نفر بازداشت شده‌اند که اسامی آن‌ها هنوز به‌دست نيامده است.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران نيز خبر بازداشت پنج شهروند بهائی ساکن اصفهان را تأييد کرده و نوشته است آن‌ها ظهر روز سه شنبه ۱۰ مردادماه با يورش هماهنگ مأموران اطلاعات اصفهان به منازلشان بازداشت گرديده وبه مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

در طول سه هفته‌ اخير نيز نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده‌اند

بنا به اين گزارش مأموران ضمن تفتيش کامل خانه‌های نامبردگان کليه کتاب‌ها، کامپيوتر و سی‌دی‌ها و ساير لوازم شخصی آن‌ها از جمله اتومبيل يکی از افراد را نيز به همراه خود برده‌اند.

در طول سه هفته‌ اخير نيز نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده‌اند.

همچنين بسيمه کامجو، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان روز شنبه ششم خردادماه سال جاری در قشم توسط مأموران حکومتی بازداشت شد.

مأموران حکومتی به منزل وی در قشم مراجعه کرده و پس از توقيف وسايل وی از قبيل کامپيو‌تر شخصی، لپ‌تاپ، کتاب، سی‌دی، دوربين عکاسی و... او را با خود بردند.

در روز ۲۷ ارديبهشت‌ماه نيز سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان در کرمان به نام‌های سامان استوار، نهاله شهيدی و سحر بيرم‌آبادی هر کدام به دوسال حبس تعزيری و يک سال حبس تعليقی محکوم شدند.

جرم اين سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله‌زده شهرستان بم بود که "تبليغ آئين بهائی تحت اقدامات انسان‌دوستانه" عنوان شد.

در قانون اساسی ايران بهائيان به عنوان اقليت مذهبی به رسميت شناخته نشده‌اند و در طول ۳۰ سال اخير مورد تبعيض‌های سياسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند.

بنا بر آمار کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، ۲۰۰ نفر از بهائيان از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون اعدام شده‌اند.
بهائيان پس از انقلاب ايران از حق تحصيل در دانشگاه‌ها و مشاغل دولتی محروم بوده‌، مجامع آن‌ها غيرقانونی اعلام شده و قبرستان‌های آنان در مناطق مختلف تخريب شده است.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    دوست گرامی ظاهرا خبر فوق را درست متوجه نشده اید افراد دستگیر شده برای اعتقادشان دستگیر شده اند نه بخاطر جرمشان ( یقینا بین بهاییان هم مجرم پیدا می شود ولی این مجرمین توسط پلیس دستگیر می شوند نه اداره اطلاعات )

  • کاربر مهمان

    من مطمئنم تعداد بهائیان دستگیر شده به نسبت جمعیت شان از تعداد مسلمانهای دستگیر شده به نسبت جمعیت به مراتب کمتر است.اینکه از یک جمعیت 300 هزار نفری ده نفر مجرم پیدا شده و دستگیر شوند چیز غریبی نیست. مگر ادعا کنید که بهایی ها معصوم هستند و خلاف نمی کنند.

  • کاربر مهمان

    <p>حتی اگر یک نفر را نیز یک دقیقه به سبب عقیده اش گرفتارسازند، جای تأسف بسیار دارد. در عین حال، باید ایران و رقابت دو مذهب را که جز جنبه ی انسانی اش به دیگران مربوط نیست شناخت. به نظر می رسد بهاییان روز به روز به تقویت روابط عمومی خودشان در بیرون از ایران می پردازند. نقطه ی اصلی، مظلومیت است. چون برای دوره ی شاه و محبوب بودنشان در آن دستگاه حرفی ندارند، مرتب از خراب کردن معبدشان در تهران بعد از کودتای 28 مرداد صحبت می کنند؛ ولی آن بازی دستگاه حاکمه برای سرگرمی مردم پس از کودتا و بگیر وببند مخالفان بود. همان موقع، بهاییان مقامهای برجسته یی رسمی و غیر رسمی در اختیار داشتند. ****</p>

  • کاربر مهمان

    دکتر سلیمان برجیس در کاشان ، مهندس عباس شهیدزاده در مازندران ، سه نفر در شاهرود و چندین نفر دیگر دردوران محمد رضا شاه پهلوی در ایران کشته شدند و لی دستگاه قضایی و انتظامی ان دوره هیچ نوع حمایت و بررسی انجام نداد این یعنی محبوبیت ! روابط بین المللی کشورها را به هم نزدیک کرده ( دهکده جهانی ) به همین دلیل اگر در جایی گروهی مورد فشار قرار گیرند همه دنیا به ان کشور میتازد لیبی ، تونس و مصر را فراموش کرده اید قطعنامه های سازمان ملل علیه کشتار مردم سوریه را نادیده می گیرید کشتار چند سال پیش مردم غزه توسط ایران اگر با دخالت کشورهای جهان نبود این کشتار معلوم نبود به کجا منتهی می شد احتمالا شاه سابق به این روابط و اعتبارش در جهان بیش از حکومت فعلی ایران اهمیت می داد لذا با زیرکی و در پوشش های دیگر به این کار می پرداخت در مورد وضعیت بهاییان در دوران پهلوی به تازگی دو کتاب توسط نشر باران به نویسندگی تورج امینی منتشر شده که می توان به انها مراجعه کرد

  • کاربر مهمان

    اگر بنا باشد بهایئیان را به خاطر اعتقادشان دستگیر کنند چرا همه 300 هزار بهایی را دستگیر نمی کنند؟ مگر 300 هزار یا شاید بیشتر بهایی درایران نداریم؟ اگر به خاطر عقیده باشد باشد قاعدتاً همه را دستگیر کنند نه فقط 10 نفر را.

  • سیما

    اگر امکان دارد 300 هزار نفر را دستگیر کرد و بعد اعلام کرد ما به بهاییان کاری نداریم و از حقوق شهروندی برخوردارند !ولی روشهای دیگری وجود دارد که از زندان بدتر است جلوگیری ار کسب و کار و پلمپ مغازه یا ممانعت از تحصیلات دانشگاهی ، چلوگیری از پیشرفت در زمینه های هنری ، علمی و ورزشی و... روشهای بهتری از زندان کردن می باشد به این روشها همه 300 هزار نفر بهایی هم شامل می شود ( در ضمن تعداد زیادی از بهاییان از اول انقلاب تاکنون طعم زندان را چشیده اند که آن هم تعداد کمی نیست )