ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات آذرآب: هشدار نسبت به پرونده‌سازی برای کارگران بازداشتی

کارگران آذرآب نوشته‌اند: «امروز جواب چشمان پر اشک خانواده‌های ما را دادید! امروز خشم ما را دو چندان کردید! حق ندارید برادرانمان را بازداشت کنید. ما این خیابان‌ها را کنار هم طی کردیم و کنار هم می‌مانیم.»

در پی هجوم پلیس به اعتراض کارگران آذرآب تعدادی از کارگران مجروح و شماری نیز دستگیر شدند. «جمعی از کارگران اعتصابی آذرآب» هشدار داده‌اند که دستگاه‌های امنیتی با لیدر خطاب کردن کارگران دستگیرشده، قصد پرونده‌سازی برای آنان را دارند.

کارگران آذر آب باردیگر مسیر ریلی شمال به جنوب را مسدود کردند. عکس: آرشیو

روز یکشنبه ۲۸ مهر پلیس و نیروهای انتظامی به کارگران اعتصابی کارخانه آذرآب که در پی بی‌اعتنایی مسئولان به خواست‌هایشان در مسیر ریلی شمال‌‌ـ‌جنوب تجمع کرده بودند، حمله کرد.

بر اساس گفته‌های کارگران و بنا بر تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، پلیس در تعقیب کارگران به داخل کارخانه رفت و شیشه‌ها، دوربین‌های مداربسته و اتومبیل‌های داخل پارکینگ را تخریب کرد.

تعدادی از کارگران دستگیر شدند. شماری از کارگران مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند، پلیس به بیمارستان هم یورش برد. براساس گزارشات منتشره درشبکه‌های اجتماعی تعدادی از کارگران بستری به ناگزیر بیمارستان را ترک کردند.

«جمعی از کارگران اعتصابی آذرآب» در بیانیه‌ای پس از حمله پلیس نوشتند:

«شبی را می‌گذرانیم که همسران و فرزندانمان با چشمانی پر از اشک سپری می‌کنند؛ از پدری که نیامد و پدری که با سر و دست خونین و شکسته آمد. ما ۱۷۰۰ نفر نیستیم؛ ما امشب ۷۰۰۰ چشم مضطربیم که فقط چون حقمان را خواستیم گرفتار شدیم. چون گفتیم که آذرآب باید به دولت واگذار شود و این خواسته ما کاملاً منطبق بر قانون است، اما تخلف شما سالها ادامه دارد؛ از بد ماجرا کسی با شما با زبان باتوم حرف نمی‌زند. آیا روا بود که با سرکوب وحشیانه نیروی انتظامی جواب بگیریم، درحالیکه نه حقی را خورده‌ایم، نه دزدی کرده‌ایم و فقط شرمنده خانواده‌ایم؟»

کارگران در انتقاد به اخباری که در برخی رسانه‌های دولتی درباره اعتصاب آذرآب منتشر شده و کارگران دستگیر شده را «لیدر» اعتصاب کارگری خوانده‌اند آن را پرونده سازی برای کارگران دستگیر شده خوانده‌ و افزوده‌اند راه‌اندازی اعتصاب نتیجه اراده جمعی کارگران بوده است.

«در اخبار آمده که برادرانمان را که از لیدرهای شرکت بوده‌اند، دستگیر کرده‌اند. کدام لیدر؟ همه کارگران با هم هستند. از همینجا به ماموران اخطار می‌دهیم که حق ندارد نام لیدر بر کارگران گذاشته و آنان را به این عنوان تحت فشار قرار دهد. همه کارگران با هم هستند».

در پایان بیانیه تاکید شده است:

«امروز جواب چشمان پر اشک خانواده‌های ما را دادید! امروز خشم ما را دو چندان کردید! حق ندارید برادرانمان را بازداشت کنید. ما این خیابان‌ها را کنار هم طی کردیم و کنار هم می‌مانیم.»

دور جدید اعتصاب کارگران آذرآب از ۱۴ مهر با خواست تعیین تکلیف شرکت و خلع ید از سهامدار آن آغاز شده است.

علی آقازاده استاندار مرکزی خواستار آن شده که وزیر کار نماینده‌ای ویژه برای مشکلات هپکو و آذرآب تعیین کند.

صنایع آذرآب اراک یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی و ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانجات است. مشکلات این شرکت بزرگ همراه با شرکت هپکو، دیگر شرکت بزرگ پیمانکاری اراک از میانه دهه ۱۳۸۰ و با خصوصی‌سازی آن آغاز شد. به طور خاص، کارخانه آذرآب از دو سال پیش همانند هپکو با بحران حاد نقدینگی و تولید روبرو شده است.

قرار است محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز دوشنبه ۲۹ مهر برای رسیدگی به وضعیت آذرآب به استان مرکزی سفر کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.