ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدی صدر: عبدالمهدی استعفا ندهد، عراق سوریه می‌شود

اعتراضات در عراق از بغداد و نجف و کربلا به شهرهای جنوبی میسان، السماوة، الناصریه و بصره گسترش پیدا کرد. معترضان بندر ام‌القصر را مسدود کردند.

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ و رهبر جریان سائرون در تازه‌ترین بیانیه خود تهدید کرد چنانچه عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری عراق کناره‌گیری نکند، این کشور به سوریه و یمن دیگری تبدیل خواهد شد. در همان حال دامنه اعتراضات در عراق از بغداد و نجف و کربلا به شهرهای جنوبی میسان، السماوة، الناصریه و بصره گسترش پیدا کرد.

مقتدی صدر در کنار علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در تهران (عکس: آرشیو)

چهارشنبه ۳۰ اکتبر/ ۸ آبان مقتدی صدر رهبر جریان سائرون با انتشار بیانیه‌ای یک بار دیگر خواهان استعفای عبدالمهدی از نخست‌وزیری عراق شد.

 غروب سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان این روحانی بانفوذ از یک سفر محرمانه به ایران به نجف بازگشت. تصاویری از او بدون عبا و عمامه در یک خودرو در جمع معترضان عراقی در شبکه‌های اجتماعی و در رسانه‌های خبری منتشر شده بود.

صدر در دومین بیانیه خود تهدید کرد که چنانچه عبدالمهدی استعفا ندهد، بحران عمیق‌تر خواهد شد و ممکن است عراق نیز به سوریه و یمن تبدیل شود.

صدر در این بیانیه گفت قصد ترساندن دیگران را ندارد، بلکه مایل است به کسانی که ابعاد بحران را درک نمی‌کنند هشدار دهد. هشدار او هم در قالب یک پرسش مطرح شد:

«دیروز سوریه و بعد یمن و امروز [نوبت] عراق است؟ دیروز بشار و بعد عبدربه و امروز [نوبت] عادل عبدالمهدی است؟»

صدر دو روز قبل با ارسال نامه‌ای از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق خواست تا ضمن انحلال کابینه، مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند. عبدالمهدی اما روز گذشته پاسخ داد که حل بحران الزاماً در گروی کناره‌گیری دولت نیست، بلکه استعفای او در گروی انحلال ائتلاف‌های پارلمانی است:

«اگر هدف از انتخابات، تغییر دولت است، راه بسیار کوتاه‌تری وجود دارد و آن این که جنابعالی با برادر "هادی العامری" برای تشکیل دولت جدید توافق کنید که در آن صورت نخست وزیر می‌تواند استعفا خود را اعلام کرده و دولت جدید هم مأموریت خود را ظرف چند روز اگر نگوییم چند ساعت پس از این توافق آغاز کند.»

در پی بیانیه نخست‌وزیر، هادی عامری، رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی-سیاسی بدر دعوت مقتدی صدر برای تغییر دولت را اجابت کرد و اعلام کرد با هدف «تحقق مصالح ملت عراق و نجات کشور در چارچوب منافع ملی» آماده همکاری با جریان سائرون است.

ائتلاف سائرون روز گذشته از دولت ائتلافی خارج شد.

تداوم اعتراضات در بغداد و شهرهای جنوبی عراق

در همان حال اعتراضات در بغداد و در چندین شهر دیگر عراق ادامه دارد. قیس المحداوی، فرماندار نظامی بغداد به معترضان هشدار داده که از میدان تحریر به سمت پل جمهوری که این میدان را به منطقه سبز بغداد ملحق می‌کنند وارد نشوند. ده‌ها نفر از معترضان در اثر اصابت گاز اشک‌آور مجروح شدند.

اینفوگرافی ــ بیکاری جوانان، فساد سیاستمداران: زنجیر اتصال اعتراض‌ها در عراق،‌ لبنان، اکوادور، هائیتی و شیلی ــ برای بزرگ‌تر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده ویژه سازمان ملل در میدان تحریر حضور دارد و با معترضان در گفت‌وگوست.

سومریه نیوز نیز گزارش داده که هزاران نفر در کربلا در اعتراضات شرکت دارند. دانشجویان و دانش‌آموزان معترض در سومین روز پیاپی در میدان التربیه و الدیوانیه کربلا گرد آمده‌اند.

اعتراضات به ناکارآمدی دولت در خدمات‌رسانی به شهروندان و فساد اقتصادی به شهرهای جنوبی «میسان»، «السماوة»، «الناصریه» و «بصره» هم سرایت کرده است.

معترضان با مسدود کردن ورودی بندر ام‌ القصر در نزدیکی بصره، این بندر را به تعطیلی کشانده‌اند. عراق بخش عمده غله، شکر و روغن‌نباتی مورد نیاز خود را از طریق این بندر وارد می‌کند. با انسداد بندر، ممکن است قیمت اقلام خوراکی افزایش یابد.

پارلمان عراق مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی برای تحقق مطالبات معترضان را تصویب کرده: تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی ظرف چهار ماه، انحلال شوراهای استانی و شهری و نواحی، لغو امتیازات آوارگان رفحاء، لغو امتیاز رؤسای سه‌گانه (رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس پارلمان، نمایندگان پارلمان، مدیران بلندپایه و لغو قانون دریافت حقوق از چند منبع. اما مقتدی صدر این مصوبات را صوری دانسته و از معترضان خواسته است به اعتراضات خود تا پیگرد مفسدان اقتصادی ادامه دهند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش خود به اعتراضات در عراق و لبنان، مطالبات معترضان را به رسمیت شناخته اما در اصالت اعتراضات تردید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    قاسم سلیمانی حدود یک ماه پیش سفری به عراق داشته و نیمه‌های شب، در جلسه‌ با گرو‌هی از مقامات عالی امنیتی در مقر نخست وزیر عراق، به آنها گفته است: ما چنین اعتراض‌هایی را تجربه کردیم و آن را تحت کنترل درآوردیم!. - روز گذشته پس از استعفای سعد حریری در حالی‌که معترضان نخستین پیروزی خود را در خیابان‌ها جشن گرفته بود نیروهای حزب‌الله به گروهی از معترضان حمله کردند. آنها با حمله به چادرهایی که از سوی معترضان در میدان‌های شهدا و ریاض الصلح در مرکز بیروت برافراشته شده، صندلی‌ها و میزها را شکستند!. -حمله روز سه‌شنبه در میدان آموزش شهر کربلا، فاصله ۱.۲ مایلی حرم امام حسین صورت گرفته است، منطقه‌ای که معترضان آنجا چادر برپا کرده بودند. صدها نفر از معترضان داخل چادرها بودند که ناگهان از داخل خودرویی به آنها شلیک شد! و سپس مردان نقاب‌پوش با لباس‌های سیاه از آن پیاده شدند و شلیک به معترضان را از سرگرفتند!.

  • حقیقتگو

    جناب مقتدی صدر با استخاره کردن با دانه های تسبیح اش به این نتیجه رسید که تنها یک نفر باید استعفا دهد آنهم نسخت وزیر عراق است که انکار ایشان خلاف وارانه بروری جوی روان دلارهای نفتی مانعی ساخته بودند و هرآنپه سهم مردم ایران بوده و به حساب بانکی محترمانشان روان کردند...درحقیقت مولد آنچه که درعراق به چنین بحران وفاجعه ای انجامیده است هجوم امریکا به عراق و تکه وپارشدن عراق و رشد ونمو های گروهای مذهبی و تند رو که ضمیمه آن استفاده ازخروج امریکا ازعراق برای علی خامنه ای و شرکاء دردخالت همه شکل وفرمی آنهم با هزینه مالی عراق است...تصوراینکه اتوبوسی را باچند ده میلیون سرنشین بخواهید بجای استفاده از موتورقدرتنمد به حرکت کردن وادارید بنابه به افکار هزاروچند ساله پیش بخواهید با جمعی شتر ها و اسب ها و قاطر ها ردیف کرده که رانندگانش هم آخوندها و مذهبیان باشن اچنین اتوبوسی را به حرکت درآورید و هرمسافری اوهرمسافری دراین اتوبوس سربه انتقاد کند با شقاوت تمام دردهانش بکوبید ...مدتی نخواهد گذشت که بسیاری ازاین توهمات و تصورات بی شعورانه سر به فغان برخوهند داشت...اقتصاد و و رفاه و خواسته مردمان این کشورها همخوانی دقیقی با مردمان کشورهای پیشرفته و مدرن جهان اول دارد که شغل ورفاه ودپیشرفت و تولیدات و یگرامور لازمه زندگیشان را می خواهند که درحقیقت محض ازعهده افکارو اعمال قرون وسطی حکومت گران مذهبی تمام وکمال خارج بوده ومی باشد و حکومتگران گماشته و وابسته به اربابان خارجی که که غرق درچپاول و شهوت ثروت اندوزی بوده وهستند تنها با ایجاد رعب ووحشت و کشتار درصدد خفه کردن انقلاب مردم بر می آیند...ممینی و علی خامنه ای و آخوندها که انکار توهم خدا بودن داشته ودارند تصورمی کنند که مردمان آفریده های آنها هستند و به هر زجری وفقرو شکنجه ای که آنها برمردمان لازم بدانند باید بپذیرند...دیگر دوران خلافت دینی هزاروچند سال پیش درتصاحب حکومت مردم برمردم آنهم درقرن بیست ویکم گذشته است..حالا که مردم عراق که به اعتراض وتظارهرات رو آورده اند مقتدی صدر برای جلوگیری ازخداحافظی کردن مردم عراق از قشون مذهبیان چاره ای برای ابرازوجود کردن ندارند...فقط گناه کار نخست وزیر عراق است که چنین وچنان نکرده است..

  • اصغر

    اگر یک عراقی از یک ایرانی بپرسد نیت حقیقی مقتدی صدر چیست؟ پاسخ عمده ایرانیان این خواهد بود: مقتدی صدر گزینه الترناتیو و پلان ب جمهوری اسلامیست. همگام و همرنگ جماع شدن برای رسیدن به نیات پنهان و خواسته ها از بنیانهای تفکر روحانیت شیعه یعنی صاحبان کنونی قدرت در ایران ، تحت عنوان تقیه است. مهم حفظ موقعیتشان است.تحت هر نام و عنوان و فردی سالهاست با این سیاست همگام شدن مقطعی با مردم ایران عنان حرکت توده این مردم به نفع خود مصادره کرده اند. پس اگر ایران از مقتدی صدر بد گفت یا مقتدی صدر از حاکمین کنونی عراق یا ایران بد گفت بشنوید اما باور نکنید و تنها نکته مهم این داستان پوشش خبری این شخصیت است که با درصدر قرا ر گرفتن نامش گویا قرار است مثل ایت الله خمینی جایگاهی در این انقلاب کسب کند. چه وابسته باشد چه مستفل در حال درس پس دادن به برادران ساکن ابران خویش می باشد