ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات بولیوی به خشونت کشیده شد

ناآرامی‌های آمریکای جنوبی رو به گسترش است. اعتراضات در لاپاز، پایتخت بولیوی به خشونت کشیده شد. مأموران با معترضان بولیوایی در حوالی کاخ ریاست جمهوری درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان مأموران امنیتی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری با معترضان بولیوایی درگیر شدند. معترضان می‌گویند اوا مورالس، رئیس جمهوری کنونی با تقلب مانع از برگزاری دور دوم انتخابات شده است.

— Ruptly (@Ruptly) November 1, 2019

بر اساس این گزارش معترضان نقاب‌دار موانعی را که پلیس در خیابان‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری در لاپاز ایجاد کرده بود آتش زدند. پلیس هم با پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان پاسخ داد.

۲۰ اکتبر سال جاری در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اوا مورالس اعلام پیروزی کرد. اپوزیسیون مورالس را به تقلب متهم کرده اما مورالس این اتهام را نپذیرفته و متقابلاً اپوزیسیون را به کودتا متهم کرده است.

چهارشنبه گذشته در درگیری پلیس با معترضان در سانتا کروز دو نفر کشته شدند.

اوو مورالس رهبر حزب «جنبش سوسیالیسم» بولیوی اعلام کرد که با کسب بیش از ۴۶ درصد از آرا از کارلوس مسا رهبر اپوزیسیون جلو افتاده و به این ترتیب پیروز انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره متوالی است. مزا می‌گوید اگر کمتر از یک درصد بیشتر رأی می‌آورد، انتخابات وارد مرحله دوم می‌شد.

روز جمعه هیأتی از دولت‌های آمریکای جنوبی برای بررسی نتیجه انتخابات وارد بولیوی شد. شمارش مجدد آرا بین ۱۰ تا ۱۲ روز به درازا می‌کشد.

مورالس که با تکیه بر نفت اقتصاد بولیوی را از رکود خارج کرده قصد داشت در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک همه‌پرسی قانون اساسی را تغییر دهد و راه را برای ریاست جمهوری مادام‌العمر خود هموار سازد اما شکست خورد.

وزارت خارجه ایران دو هفته قبل پیروزی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری را به او تبریک گفت. از سال ۲۰۰۷ تاکنون روابط ایران و بولیوی تعمیق یافته است. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران برای توسعه میدان‌های نفتی این کشور جای آمریکا را گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.