ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم ۱۳ آبان: تکرار شعارهای ضدآمریکایی و ضددولت روحانی

در چهلمین سال اشغال سفارت آمریکا، به‌رسم هر سال پرچم آمریکا آتش زده شد و شعارهای جناح تندروی حکومت ایران از جمله درباره لوایح پولشویی تکرار شد. مسئولان نظامی از «زوال آمریکا» سخن گفتند.

مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا با بسیج گروه‌هایی از مردم توسط نهادهای حکومتی برگزار شد. به‌رسم هر سال پرچم‌های آمریکا زیر پا رفت و آتش زده شد و شعارهایی به دفاع از نظرات جناح تندروی حکومت ایران سر داده شد. مسئولان حرف تازه‌ای نزدند و از «زوال آمریکا» سخن گفتند.

مراسم ۱۳ آبان، سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران ـ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ـ عکس از مهدی بلوریان ـ خبرگزاری فارس

۴۰ سال پس از اشغال سفارت آمریکا مراسم حکومتی در این‌باره دوشنبه ۱۳ آبان همچون سال‌های گذشته در تهران و برخی از شهرهای ایران برگزار شد.

در این مراسم که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان را در آن شرکت داده بودند، پرچم‌های آمریکا آتش زده شد، شعارهایی علیه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین در مورد مسائل روز سیاسی ایران سر داده شد.

گروهی از شرکت‌کنندگان در مراسم ۱۳ آبان در برابر سفارت سابق آمریکا در تهران علیه لوایح پولشویی مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پلاکاردهایی برداشتند و آن را «برجام ۲» خواندند.

ایران از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دو لایحه را تصویب کرده و دو لایحه دیگر، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و سی‌اف‌تی، کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است. گروه ویژه اقدام مالی تا بهمن‌ماه به ایران مهلت داد تا دو لایحه باقی‌مانده درباره پولشویی را تصویب کند. این موضوع در روزهای اخیر بار دیگر به یکی از محورهای اختلافات موجود در میان مسئولان جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

«اطاعت از رهبری» و دفاع از اشغال سفارت آمریکا و همچنین تأکید بر «زوال و فروپاشی آمریکا» از دیگر مضامین این راهپیمایی بود.

در قطعنامه مراسم روز ۱۳ آبان به اعتراضات روزهای اخیر در عراق نیز اشاره شد و گفته شد که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از مطالبات مردمی «سوءاستفاده» می‌کنند و در عراق دست به «توطئه» می‌زنند. قطعنامه همچنین از شیعیان حوثی در یمن پشتیبانی کرد.

در این مراسم چند تن از مسئولان نظامی جمهوری اسلامی نیز سخنرانی کردند و همه از «زوال» و «احتضار» آمریکا سخن گفتند.

سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت «استکبار در بستر احتضار و در مسیر افول قرار دارد» و سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز گفت: «شیطان رانده شده از منطقه، طعم تلخ شکست و سرخوردگی را چشیده و جایگاه خود را از دست داده و در مسیر افول با سردرمداری ترامپ با سرعت بیشتری به سقوط نزدیک می‌شود».

آن‌ها همچنین هرگونه مذاکره با آمریکا را به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رد کردند.

اشغال سفارت آمریکا توسط گروهی از دانشجویان موسوم به خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (۴ نوامبر ۱۹۷۹) انجام شد و ۴۴۴ روز به درازا کشید. در این اقدام ۶۶ دیپلمات آمریکایی به گروگان گرفته شدند که این گروگان‌گیری  ۳۰ دی ۱۳۵۹ (برابر با ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱) با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا پایان یافت.

اشغال سفارت آمریکا به یکی از عمده‌ترین بحران‌های بین‌المللی تبدیل شد و همچنان نقش مهمی در ادامه دشمنی‌های دو طرف نسبت به یکدیگر ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • !Karma is a Byyyatch

    در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا, کنسولگری جمهوری جهنمی اسلامی در کربلا به آتش کشیده شد. به قول فرنگیان: !Karma is a Byyyatch به قول خودمون: نوش جان. باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است