ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر جهاد کشاورزی از مجلس کارت زرد گرفت

وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال نماینده بندرعباس گفت: مجوز ۱۶ کشتی چینی که با پرچم ایران صیادی می‌کردند، باطل شده است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای دومین‌بار درباره «صید ترال» کشتی‌های چینی در خلیج‌فارس و دریای عمان از مجلس کارت زرد گرفت.

تصویری از کشتی صیادان چینی- عکس از عابد قاسمی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی روز سه‌شنبه ۱۴ آبان درباره «اعطای مجوز صید صنعتی در خلیج فارس و دریای عمان به کشتی‌های چینی» برای دومین بار از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی  محمود حجتی سه‌شنبه در مجلس به سوال احمد مرادی، نماینده بندرعباس در این‌باره پاسخ داد اما پاسخ او نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند و از ۱۹۴ نماینده حاضر ۴۰ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع گرفت. وزیر کشاورزی پیشتر در سال ۹۷ نیز درباره مسئله مشابه از مجلس کارت زرد گرفته بود.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، نماینده بندرعباس درباره نحوه صدور مجوز برای کشتی‌های چینی، بدون این‌که دراین‌باره قراردادی بین ایران و چین و حتی بین شرکت‌های خصوصی دو کشور وجود داشته باشد، تخلفات صورت گرفته در این حوزه و صید غیراصولی «فانوس‌ماهی» از وزیر کشاورزی سوال کرد. فانوس‌ماهی جایگاه ویژه‌ای در زنجیره غذایی آبزیان در دریاها دارد و از لحاظ اقتصادی بسیار پرارزش شمرده می‌شود.

براساس اظهارات احمد مرادی از مجموع کشتی های صیادی ۳۵ فروند با مالکیت چینی و در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت های ایرانی بوده‌اند که برخی مدیران بازنشسته شیلات این شرکت ها را در اختیار دارند.  او صید کشتی‌های چینی در آبهای ایران را تخلف خواند و گفت: تعداد این کشتی‌ها از دو فروند در سال ۸۸ به حدود ۱۲۰ فروند در حال حاضر رسیده‌، به طوری که تعداد این کشتی‌ها از سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. مرادی گفت: کشتی‌های چینی از روش صیادی ترال استفاده می‌کنند که در آن میزان صید ۸۰ برابر روش‌های صیادی معمول است اما مخرب ترین روش صیادی به‌شمار می‌رود و به ذخایر جانبی در دریا خسارات زیاد و جبران ناپذیری وارد کرده است.

محمود حجتی در پاسخ سوالات نماینده بندرعباس گفت:

«طبق قراردادی که دوستان ما در شیلات داشتند فقط کشتی هایی می توانند مجوز صید دریافت کنند که پرچم ایران راداشته باشند. در این فرآیند مشخص شد که حدود ۱۰ الی ۱۶کشتی با مالکیت چین که پرچم ایران را داشتند موفق به اخذ مجوز صید فانوس‌ماهی شده‌اند. این موضوع در کارگروه شورای امنیت کشور مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد کشتی‌هایی اجازه حق نصب پرچم ایران را دارند که مالکیت شان از آن ایران باشد و یا اجاره به شرط تملیک باشند. در این فرایند ۱۶ کشتی چینی چنین خصوصیتی نداشتند لذا  داشتن حق پرچم لغو شد و مجوز  کشتی های چینی باطل شد و در حال حاضر بحث کشتی چینی وجود ندارد».

وزیر کشاورزی درباره صیادی ترال و صید فانوس‌ماهی نیز گفت:

«در خلیج فارس مجوزی برای صید فانوس‌‌ماهی داده نشده است چراکه ما در خلیج فارس فانوس‌ماهی نداریم و این مجوز برای دریای عمان است. این نوع ماهی میان‌زی است و در وسط دریا زندگی می کند و صید آن باید با کشتی های مخصوص و با مهارت خاص انجام شود، در حال حاضر حدود ۱۲۰کشتی مجوز برای صید این نوع ماهی گرفته اند که به دلیل  پیچیدگی صید و مهارت خاص در این زمینه در بعضی از این کشتی ها در گذشته ۴  الی ۵ خدمه خارجی نیز وجود داشت که در مجموع حدود ۵۰۰ خدمه خارجی در مجموع  کشتی ها بودند و در حال حاضر این تعداد تقلیل یافته و به ۱۰۰ خدمه رسیده  است. طبق قراردادها عمده ماهی که صید می‌شود هم از لحاظ کنترل، هم  نوع صید و هم فاصله از ساحل که به صیادان آسیب نرسد، ملاحظه شده است و ۸۰  درصد صید این کشتی‌ها صید فانوس ماهی است و ۲۰ درصد آن صید ضمنی بوده که طبیعی است».

مسئله صید ترال توسط کشتی‌های چینی در سال‌های گذشته نیز بارها در رسانه‌ها عنوان شده و توسط مقامات سازمان شیلات تکذیب شده بود. مجلس و سپاه پاسداران صیادان چینی را «مافیا» می‌خوانند و دولت را مسئول «صید غیرمجاز» کشتی‌های چینی در خلیج فارس و دریایی عمان می‌دانند. برخی از مسئولان سپاه مقامات دولتی را به عدم شفافیت و اهمال در این مورد متهم کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.