ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان انرژی اتمی: از ورود بازرس آژانس به نظنز جلوگیری کردیم

دیپلمات‌هایی ادعا کرده بودند که ایران برای نخستین بار یکی از بازرسان آژانس را توقیف کرده است. نماینده ایران در شورای حکام توصیح می‌دهد.

سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای تأیید کرد که از ورود یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات نظنز جلوگیری کرده است. شورای حکام در جلسه‌ فوق‌العاده‌ای که در طی روز جاری برای رایزنی درباره چهارمین مرحله کاهش تعهدات ایران در برجام پشت درهای بسته در وین برگزار می‌شود، این موضوع را هم به بحث می‌گذارد.

ورودی تأسیسات هسته‌ای نظنز. ظاهراً از ورود بازرس آژانس به این مکان جلوگیری شد

عملیات گازدهی به بیش از ۹۰۰ سانتریفیوژ از ۱۴۰۰ سانتریفوژ تأسیسات هسته‌ای نظنز از چهارشنبه ۶ نوامبر/ ۱۵ آبان آغاز شده و تا شنبه هفته‌ آینده در این مرکز هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم به ۴.۵ درصد می‌رسد. این اقدام بر اساس دستور رئیس جمهوری و مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران در چهارمین گام کاهش تعهدات ایران در برجام انجام شده است.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد شورای حکام پنجشنبه ۷ نوامبر/۱۶ آبان برای گفت‌وگو و رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین پشت درهای بسته تشکیل جلسه می‌دهد. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها را اعلام نکرده از بازداشت کوتاه‌مدت و توقیف گذرنامه یکی از بازرسان آژانس خبر داد. سازمان انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«به طور معمول وسائل همراه تمام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد. در ظاهر هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام شد که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.»

در ادامه این گزارش سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ایران خواهان همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات درباره این موضوع شده و آژانس هم پذیرفته است.

بر اساس اطلاعیه سازمان انرژی اتمی بازرس آژانس مأموریت خود را ناتمام گذاشته و به وین بازگشته است. بر همین مبنا نماینده ایران در نشست فوق‌العاده شورای حکام در وین گزارشی در این‌باره ارائه می‌دهد.

لارنس نورمن، خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» با انتشار پیامی در توییتر ادعا کرده است که در نشست شورای حکام قرار است گزارش آژانس از بازرسی تورقوزآباد به بحث گذاشته شود. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود ایران یک مرکز هسته‌ای مخفی در تورقوزآباد دارد. بازرسان آژانس از این مرکز نمونه‌برداری کرده‌اند.

روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به گام چهارم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام گفته بود ایران برجام را به گور می‌سپرد.

سایت فردو با ظرفیت حدود سه هزار سانتریفیوژ  در سال  ۱۳۸۷ به عنوان مکمل سایت نطنز ساخته شد. قرار بود ایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای ۱۵ سال، فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، از جمله تحقیق و توسعه تحت نظارت پادمانی خود را صرفاً در تاسیسات غنی‌سازی نطنز انجام دهد و در سایت فردو از هرگونه غنی‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم و از نگهداری هرگونه مواد شکافت‌پذیر خودداری کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.