ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امارات: ایران باید برای تنش‌زدایی به میز مذاکره با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای برگردد

وزیر دولت امارات در امور خارجه برجام را «توافق معیوب» و انتخاب بین جنگ و برجام را «اشتباه» خواند.

به‌دنبال اعلام گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، یک مقام ارشد اماراتی خواهان مذاکره با ایران برای یک توافق جدید شد. او برجام را توافقی «معیوب» خواند و گفت مذاکرات این‌بار باید با حضور کشورهای منطقه انجام شود و علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «برنامه موشکی و مداخله‌های منطقه‌ای ایران» را نیز دربر بگیرد.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امورخارجه (عکس از KARIM SAHIB / AFP)

به گزارش خبرگزاری رویترز انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجه روز یکشنبه ۱۰ نوامبر/۱۹ آبان در نشست سالانه گفتگوی استراتژیک در ابوظبی اعلام کرد ایران باید برای حصول توافق جدیدی در جهت کاهش تنش در منطقه و احیای اقتصاد خود، به میز مذاکره با قدرت‌های جهانی و کشورهای خلیج باز گردد.

انور قرقاش در سخنرانی‌اش در این نشست گفت:

«بالاگرفتن تنش‌ها در این مرحله به نفع هیچ‌کس نیست و ما قویا معتقدیم جایی برای موفقیت دیپلماسی جمعی وجود دارد».

پس از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعمال سیاست «فشار حداکثری» و تحریم‌های سنگین علیه ایران، جمهوری اسلامی اعلام کرد تعهدات خود را به برجام به صورت گام به گام کاهش خواهد داد. حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۴ آبان/ ۵ نوامبر چهارمین گام ایران را اعلام کرد و گفت تهران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت سال جاری، قصد دارد سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو را گازدهی کند. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود.

قرقاش در مورد «انتخاب اشتباه» بین جنگ و توافق هسته‌ای «معیوب» هشدار داد و گفت:

«مذاکرات جدید باید علاوه بر مسائل هسته‌ای، نگرانی‌ها در مورد برنامه موشکی ایران و مداخله‌های منطقه‌ای از طریق گروه‌های شبه‌نظامی را نیز پوشش دهد و طرح این موضوعات به این معنی خواهد بود که کشورهای منطقه نیز باید در این گفتگوها حضور داشته باشند».

کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون از «فشار حداکثری» ایالات متحده علیه ایران حمایت کرده‌اند. با این‌حال به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی روابط خود را (از جمله درباره حضور در خلیج فارس) با این کشورها نزدیک‌تر کرده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت بین ایران و امارات تفاهم بیشتری وجود دارد و این «دست‌های پنهان»‌اند که به اختلافات ایران و کشورهای عربی دامن می‌زنند.

وزیر دولت امارات در امور خارجه در ادامه سخنانش مسیر مذاکره با ایران را «طولانی» و «مستلزم صبر و جرات» خواند و گفت بسیار مهم است که جامعه جهانی خصوصا ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و همین‌طور دولت‌های منطقه برای قدم گذاشتن در این مسیر توافق و آمادگی داشته باشند.

در ایران اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۲ آبان بار دیگر مقامات ایران را از مذاکره با ایالات متحده آمریکا منع کرد. حسن‌ روحانی اما در واکنش به صحبت‌های او گفت: مذاکره با مقاومت منافاتی ندارد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.