ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران سیاسی در لبنان عمیق‌تر می‌شود

همزمان با جدال بین حریری و حزب‌الله بر سر دولت بعدی،‌ معترضان به «میدان شهدای» بیروت آمدند و یک پلاکارد به شکل مشتی بزرگ را برافراشتند که بر آن به عربی نوشته شده بود: «انقلاب»

اعتراض‌های گسترده در لبنان، سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور را وادار به استعفا کرد، اما به گزارش خبرگزاری «رویترز»، جریان‌های سیاسی لبنان هنوز بر سر تشکیل یک دولت جدید به توافق نرسیده اند. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که تن به عقب‌نشینی نخواهد داد. همزمان معترضان لبنانی در یک تظاهرات گسترده بار دیگر به خیابان‌های بیروت، پایتخت کشور آمدند.

معترضان لبنانی در «میدان شهدای» بیروت با یک پلاکارد به شکل مشتی بزرگ که بر آن به عربی نوشته شده: «انقلاب»؛ یکشنبه ۱۹ آبان ــ عکس:‌ AFP

سه مقام ارشد لبنانی یکشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر به خبرگزاری رویترز گفتند که نشست روز شنبه بین سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی با مسئولان حزب‌الله و حزب شیعی جنبش امل برای دستیابی به توافق شکست خورده است.

این منابع گفته اند که «بحران [سیاسی] در حال عمیق‌تر شدن است» و «مسیر پیش رو کاملاً مسدود است».

سعد حریری ۲۹ اکتبر در مواجهه با اعتراض‌های گسترده شهروندان لبنانی و در عین مخالفت حزب‌الله کناره‌گیری کرد.

بن‌بست سیاسی لبنان اوضاع این کشور درگیر با بحران اقتصادی را پیچیده‌تر کرده است. بانک‌های بازرگانی لبنان هفته گذشته پس از تعطیلی بازگشایی شدند اما با مسدودکردن انتقال‌های مالی به خارج در تلاش برای کاهش خروج ارز از کشور هستند.

لبنان اکنون با کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش ارزش پول ملی، ناتوانی از خدمات‌رسانی اولیه دولتی همچون برق و نرخ بالای بیکاری رویاروست.

معترضان ضد دولت از ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر علیه فساد و سوء مدیریت گسترده طبقه سیاسی که سه دهه بر کشور حاکم است، تظاهرات خود را آغاز کردند.

آنها یکشنبه ۱۹ آبان بار دیگر به «میدان شهدای» بیروت آمدند و یک پلاکارد به شکل مشتی بزرگ را برافراشتند که بر آن به عربی نوشته شده بود: «انقلاب» (ثوره).

اختلاف بر سر چیست؟

حریری اعلام کرده که خواهان یک دولت تکنوکرات و غیرسیاسی برای حل مشکلات لبنان است، اما حزب‌الله،‌ امل و «جنبش میهنی آزاد» ــ متحد مسیحی حزب‌الله و حزب رئیس‌جمهوری این کشور ــ خواهان دولتی مرکب از تکنوکرات‌ها و چهره‌های سیاسی هستند.

نمایندگان امل و حزب‌الله در نشست مشترک با حریری گفته‌اند که خواهان بازگشت او به عنوان نخست‌وزیر دولت جدید «تکنو‌کرات‌ـ‌سیاسی» هستند. نخست‌وزیر مستعفی اما شرط بازگشت را تشکیل یک دولت کاملاً تکنوکرات قرار داده است.

به کزارش رویترز، حریری گفته است که تشکیل دولت تکنوکرات برای تضمین دریافت کمک‌های خارجی ضروری است و دولت مرکب از تکنوکرات‌ها و چهره‌های سیاسی و بازگشت کسانی همچون جبران باسیل،‌ وزیر خارجه پیشین و داماد میشل عون، رئیس‌جمهوری، معترضان خواستار تغییر را خشمگین‌تر خواهد کرد.

یکی از منابع رویترز می‌گوید که حریری «عملاً به دنبال تشکیل دولتی بدون حضور حزب‌الله است».

اما محمد رعد،‌ یک نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در بیانیه‌ای ظاهراً در اشاره به شکست مذاکرات با حریری اعلام کرد که حزب‌الله از موضع خود کناره نخواهد گرفت و پیگیری «اهداف شهدا» را ادامه خواهد داد.

بانک جهانی چهارشنبه گذشته ۱۵ آبان / ششم نوامبر اعلام کرد که آماده است تا از دولت جدید لبنان حمایت کند و هشدار داد که این کشور نباید زمان را برای مقابله با بحران نوظهور اقتصادی که روزبه‌روز بدتر می‌شود، هدر دهد.

به‌گفته بانک جهانی، در صورت بدتر شدن شرایط، ممکن است شمار کسانی که در لبنان در فقر زندگی می‌کنند از حدود یک سوم در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد افزایش یابد. بیکاری نیز که در حال حاضر برای افراد زیر ۳۵ سال سن ۳۷ درصد است، می‌تواند به شدت افزایش یابد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که پنج‌شنبه ۱۶ آبان منتشر شد گفته که تحقیقات و بررسی‌های این نهاد اثبات می‌کند که شماری از معترضان عراقی بر اثر اصابت گلوله‌های گاز اشک‌آور و دودزای ساخت جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند. بررسی‌های همکارانش نشان داده که پوکه گلوله‌های گاز اشک‌آور ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی تا ده برابر بزرگ‌تر از نمونه‌های رایج است!! و می‌تواند عامل آسیب شدید جسمی و مرگ افراد شود. عفو بین‌الملل خواستار جلوگیری از استفاده از این گلوله‌ها توسط نیروهای امنیتی عراق شده است. در روزهای گذشته واکنش‌های انتقادی و انزجارآمیز برخی کاربران عراقی شبکه‌های مجازی علیه جمهوری اسلامی نیز افزایش یافته و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، موسوم به حشد شعبی متهم می‌شوند که در تیراندازی و کشتار هدفمند معترضان نقش داشته‌اند!.