ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار ماس به ایران: تحریم‌های سازمان ملل می‌توانند بازگردند

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل از جمله درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت‌وگو خواهند کرد. وزیر خارجه آلمان می‌گوید اروپایی‌ها از عملکرد تهران «بسیار نگران» هستند.

وزیر امور خارجه آلمان در آستانه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نسبت به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران ابراز نگرانی کرد و ایران را تهدید کرد که با ادامه این اعمال روند حل‌وفصل اختلاف‌ها را تغییر خواهد داد و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره برقرارخواهند شد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان ـ عکس از آرشیو

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، دوشنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نسبت به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران هشدار داد و جمهوری اسلامی را تهدید کرد که با این روند «مکانیسم حل‌وفصل اختلاف‌ها را تغییر خواهد داد».

ماس گفت: «اروپایی‌ها از عملکرد تهران بسیار نگران هستند. عدم دستیابی به توافق با ایران، سرانجام می‌تواند به اعمال تحریم‌های مجدد سازمان ملل منجر شود.»

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه از جمله درباره تنش‌های موجود در خلیج فارس و همچنین گام‌های جدید ایران در کاهش تعهدات برجامی‌، برگزار خواهد شد.

ایران صبح چهارشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر گام چهارم کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را برداشت و به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو گازدهی کرد. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر در بیانیه‌ای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی را تأیید کرد و گفت این اقدام مقدمات قبل از عملیات غنی‌سازی است.

از سوی دیگر، روز گذشته، یکشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر، سازمان انرژی اتمی ایران بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای بوشهر متعلق به واحد دو این نیروگاه اتمی را با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس این سازمان آغاز کرد. کار ساخت این راکتور باید تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.

رسانه‌های خارجی نوشته‌اند که این راکتور به اورانیوم غنی‌شده نیاز دارد که خود ایران نیز آن را تولید می‌کند. در این صورت ایران توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ را نقض خواهد کرد.

هایکو ماس اعلام كرد كه پس از نشست بروکسل به پاریس سفر خواهد كرد تا با همكاران فرانسوی و بریتانیایی خود «درباره آن‌چه باید [در مورد ایران] انجام داد»، صحبت كند. آلمان ، فرانسه و بریتانیا طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای با ایران هستند. ماس تأکید کرد که هدف باید حفظ برجام باشد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم. برای این کار، ایران باید به توافق پایبند باشد. در غیر این صورت، ما تمام تمهیداتی را که در توافق وجود دارد در اختیار خواهیم داشت.»

علی‌اکبر صالحی امروز (دوشنبه) به آسوشیتدپرس اعلام کرد که تولید روزانه اورانیوم با غنای پایین در ایران، پس از شروع مجدد غنی‌سازی در فردو افزایش یافته است. صالحی گفت ایران اکنون روزانه دست‌کم ۵,۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین تولید می‌کند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که بازگشت قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت «خط قرمز» ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.