ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد: بازداشت یک متهم به دست‌داشتن در اعدام‌های تابستان ۶۷

حکم بازداشت حمید نوری، با نام مستعار حمید عباسی، یکی از چهره های فعال کشتار ۶۷ در زندان گوهردشت، تمدید شد. دادیار سابق قوه قضائیه هنگام سفر به سوئد بازداشت شده است.

به گزارش تلویزیون سوئد، یک شهروند ایرانی به اتهام نقض قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت آخر هفته گذشته در این کشور دستگیر شده است. اتهام این فرد که نامش حمید نوری گزارش شده، شرکت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است.

مادران و جوانان خاوران

به گفته سخنگوی پلیس سوئد، دستگیری حمید نوری بعد از ظهر شنبه نهم نوامبر در فرودگاه آرلاندا رخ داده. این متهم ۵۸ ساله به محض ورود دستگیر شده است. به نوشته خبرگزاری رسمی سوئد (TT)، هدف نوری از سفر به سوئد دیدار با بستگانش بوده است.

ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر ابتدا خبر دستگیری نوری را منتشر کرد. آقای مصداقی که خود یکی از جان‌به‌دربردگان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ است، با انتشار تصویری از حمید نوری در وب‌سایت «پژواک ایران» درباره این دستگیری نوشت:

«حکم بازداشت حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی یکی از چهره های فعال کشتار ۶۷ در زندان گوهردشت امروز ظهر با حکم قاضی دادگاه برای ۴ هفته‌ی دیگر تمدید شد. به لحاظ قانونی این یک پیروزی بزرگ است.»

تصویری که ایرج مصداقی، نویسنده و ازجان‌به‌دربردگان تابستان ۶۷ از حمید نوری (عباسی) منتشر کرده است

وکیل این فرد، لارس هالتگرن درباره جزئیات پرونده او اظهار نظری نکرده و گفته است: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که این پرونده یک پرونده معمولی نیست». او در دادگاه گفته موکلش اتهامات خود را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های سوئد، او در زندان بسیار مضطرب بوده و با اضطراب به جایگاه حاضران در دادگاه نگاه می‌کرده است.

به نوشته روزنامه آفتون بلادت، کارولینا ویسلاندر دادستان در دادگاه ابتدایی استکهلم گفت که این مرد مظنون به جنایات ضدبشری و قتل در زندان گوهردشت کرج در تابستان ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) است.

شمار زیادی از زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ اعدام شدند. بر سر تعداد اعدام‌شدگان اختلاف نظر وجود دارد، اما بیشترین منابع آن را بین چهار تا پنج‌هزارتن گزارش داده اند.

بر اساس شکایت‌نامه مطرح‌شده در دادگاه، اعدام‌ها در ۳۲ نقطه ایران رخ داد که یکی از آنها کرج بود و زندان این شهر محلی است که حمید نوری به عنوان عضو «هیأت مرگ» در آن در این جنایات دست داشته است.

بر اساس اسناد و مدارک موجود، برای محاکمه زندانیان عقیدتی-سیاسی، کمیسیونی متشکل از نماینده وزیر اطلاعات، قاضی شرع و دادستان تشکیل شده بود و در راس این گروه حسینعلی نیری قرار داشت. آن‌ها دو بار در هفته با هلیکوپتر بین زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) و زندان اوین رفت‌وآمد می‌کردند و به همین دلیل به «کمیسیون هوابرد مرگ» (هیأت مرگ) معروف شدند.

مصطفی پورمحمدی، ابراهیم رییسی، و غلامحسین محسنی اژه‌ای از دیگر اعضای اصلی هیأت مرگ بودند.

«هیات مرگ» در کار روزانه خود از بامداد تا شامگاه، در دوره‌ای دوماهه حق حیات را از زندانیانی گرفت که اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و همچنین اعضای سازمان‌ها و حزب‌های چپ و کمونیستی بودند.

روح‌الله خمینی، بنیانگذار و رهبر وقت جمهوری اسلامی این هیات را مامور کرده بود تا به فتوای او، زندانیان در بند و محکوم‌شده در دادگاه‌ها را در صورت "بر سر موضع بودن" دوباره محاکمه و به اعدام محکوم کند.

پیکر شماری از زندانیان اعدام‌شده تهران در گورهای دسته‌جمعی در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق پایتخت دفن شدند. این اعدام‌ها با دامنه کمتری در شهر‌هایی مانند اهواز، مشهد، شیراز و تبریز نیز صورت گرفت.

سازمان عفو بین‌الملل آذر گذشته گزارشی درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ منتشر کرد و جمهوری اسلامی را به همین دلیل عامل «جنایت ادامه‌دار علیه بشریت» خواند.

مرداد ۹۵، سایت رسمی حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه و قائم مقام روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۶۸، یک فایل صوتی را برای اولین بار منتشر کرد که در آن منتظری با اعتراض تند به اعدام‌ها، خطاب به «هیأت مرگ» گفت: شما جنایتکار هستید.

این فایل صوتی نشان می‌داد که اعدام‌ها در نقاط مختلفی در ایران و با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده است.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • Mahmood

      فراموش نکنید،خانواده پرجمعیت،مفت خور،دزد و مرفه و جنایتکار نوری،درحال تدارک دیدن و فراه کردن مقدمات و شرایط فرار دست جمعی ایشان،به کشورهای دیگر و سرانجام جمع شدن آنها در کشور آلمان بوده که درحال حاضر پسر برادرش در آلمان و با نام و مشخصات جعلی دارد تدارک این کار را باپولهای ملت فقر و بدبخت ایرا،میبیند....روی آلمان و مسئله برادرزاده اش تمرکز و تحقیق کنید.دونفر از بچه محلهای قدیمی آنها که سالهاست مقیم آلمان هستند بنام ایاس و الماس،کمکهای شایانی به آنها کرده و هویتشان را مخفی نگهداشته اند...حمیدنوری احتمال زیاد در همین راستا قصد عزیمت به آلمان و ملاقات با برادرزاه اش درجهت تکمیل پروسه فرارشان را داشته

    • Mahmood

      حمبد نوری فردی بسیار بسیار باهوش،رند،زیرک و خوش فکر بوده،مَنِشی امروزی و تقریباًشیک داشته،با علم و معلومات مکفی در حد خودش دغرد.فردی با نفوذ کلام بسیار و چهره ئی موذمارانه،معمولا همیشه لبخند به لب داشته،نگاه نافذ و عمیقی داشته،از اعتماد به نغس فوق العاده ای برخوردار و بسیار خونسرد است.در یک چشم بهم زدن،دوستش میشوید و بدنبالش راه می افتید.آپ-دیتی،شوخ و بذله گو بوده،بااراده و عزمی قوی،هرآنچه میخواهد به انجام میرساند.از قوه هدایت و رهبری خوبی برخوردار است،و خودرا فردی مردمدار و مشکلد؟؟کارراه انداز و همراه مردم جلوه میدهد.وضع مالی بسیار بسیار خوب و مرفهی داشته،تمام اعضای خانواده پدری اش هم مثل او از کفه فقر،به قله رفاه و تنعم رسیده اند.جملگی آنها،از مرد تا زن و کوچک تا بزرگ،عمیق طرفدار نظام حاکم و در دستگاههای نظامی،امنیتی مشغول چپاول مملکت هستند.برادر کوچک حمید،که صادق نام دارد،اگرچه بک حزباللهی و مومن است،با دوبرادرش بسیار فرق داشته،بدنبال رفاه و مادیات زیاد نبوده،از مردم آزاری گریرلن متنفر است و از قدرت نمایی و زورگویی دوری میکند.آنها پدرشان را سالها پیش،وقتی کودک بودند،از دست داده و مادرشان بد.حمید نوری را باید شش دانگ در نظر گرفت.بسرعت میتواند شما را جذب کرده،خام کند،گول بزند و یا خوب بپزد.قطعا او در بازجوئیها و یا در دادگاه،خود را نمیبازد و میتواند ذهن سوال کننده را منحرف و یا به دروغ،قانع نماید.

    • farid

      کارگرش را مثل اصانلو مورد حمله بیوشیمیایی قرار میدهند ( چندروز پس از مناظره با زیبا کلام )! - متخصص تحصیکرده اش نیز در زندان با آمپول کشته میشود و میگویند خودکشی کرده و یا از ترس به خارج فرار میکند - وبلاگ نویسش مثل ستار بهشتی از سقف اویزانش میکنند و بدنش را با چماق درب و داغان میکنند و نویسنده اش را مثل سعیدی سیرجانی بجرم نوشتن نامه خفه میکنند... - سیاستمدار ازاده مثل فروهرها را با چاقو سلاخی میکنند - وکیلش مثل نسرین ستوده به جرم وکالت دهها سال زندانی محکوم میشود! - قاری آغا(طوسی مشهور)و مرتضوی(دادستان؟ معروف)و رحیمی (معاون احمدی نژاد معروف) و برادر ریس جمهور با وجود محکومیت آزادانه با محافظ مسافرت میکنند! - فقط یک دلیل بیاورید تا مردم شعار ندهند «جمهوری اسلامی ؍ نمیخواهیم نمیخواهیم!

    • همان

      سوال اینه که این جلادان چطور به این راحتی میتونن برن اروپا ؟