ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات عراق: درگیری‌ها به میدان خلانی بغداد کشید

دست‌کم دو نفر کشته و بین ۲۵ تا ۴۰ نفر مجروح شدند. آیت‌الله علی سیستانی خواهان اصلاح قانون انتخابات عراق شد، بخشی از بسته پیشنهادی ایران.

در درگیری مأموران امنیتی با معترضان عراقی در میدان خلانی در نزدیکی میدان التحریر بغداد دست‌کم دو نفر کشته و بین ۲۵ تا ۴۰ نفر مجروح شدند. ساعتی پیش از این درگیری‌ها، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق با حمایت از اعتراضات، خواهان اصلاح قانون انتخابات شد. ریاست جمهوری عراق اعلام کرده است که پیش‌نویس قانون انتخابات با همکاری گروهی از کارشناسان و نمایندگان سازمان ملل تکمیل شده است.

جمعه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان: میدان خلانی بغداد (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان شماری از معترضان قصد داشتند با عبور از موانع سیمانی در میدان خلانی وارد منطقه سبز بغداد شوند. نیروهای امنیتی با شلیک گازاشک‌آور و با شلیک گلوله‌های جنگی در صدد مقابله با معترضان برآمدند. در این درگیری‌ها بین ۲۵ تا ۴۰ نفر مجروح شدند.

در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و وضع اشتغال و در اعتراض به خدمات دولتی ناکافی آغاز شده دست‌کم ۳۲۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

ویدیو: جمعه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان: درگیری مأموران امنیتی با معترضان در میدان خلانی بغداد  

به مناسبت پیروزی دو بر یک تیم ملی عراق با تیم ملی ایران تجمع در میدان خلانی بغداد ابتدا حال و هوای جشن و شادی را داشت. اما به تدریج جنبه اعتراضی برجسته‌تر شد. عفو بین‌الملل روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق با شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به میان جمعیت سبب کشته شدن و مجروح شدن عده‌ای از معترضان شده‌اند. وزیر دفاع عراق پنجشنبه ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان در یک نشست خبری در پاریس گفت بررسی‌ها مشخص کرده که کپسول‌های گاز اشک‌آوری که در مقابله با معترضان به کار گرفته شده، جزو اقلامی نیست که دولت عراق خریداری کرده است. نجاح الشمری گفت طرف سومی در حال کشتن معترضان در این کشور است.

الشمری گفت سلاح سازمانی نیروهای امنیتی عراق می‌تواند افراد را از فاصله ۷۵ تا ۱۰۰ متری مورد هدف قرار دهد در حالی‌که در میان معترضانی که در درگیری‌ها کشته شده‌اند، افرادی هستند که از فاصله ۳۰۰ متری هدف قرار گرفته‌اند.

سیستانی: قانون انتخابات تغییر کند

ساعتی قبل از آغاز درگیری‌ها در بغداد، احمد الصافی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی پیام مرجع شیعیان عراق را در نماز جمعه کربلا قرائت کرد. سیستانی در این بیانیه خواهان اصلاح قانون انتخابات عراق شد:

«اهمیت دارد هر چه سریع‌تر قانون عادلانه‌ای برای انتخابات تصویب شود که اعتماد شهروندان به انتخابات را مجدداً جلب کند و جانب احزاب و جریان‌های سیاسی را نگیرد و فرصتی واقعی برای تغییر نیروهایی را فراهم کند که طی سال‌های گذشته بر کشور حکومت کرده‌اند.»

سیستانی در ادامه این بیانیه یادآوری کرد:

«شهروندان به این شکل بی‌سابقه برای اصلاح امور دست به تظاهرات زدند به این دلیل  که راهی جز این برای خلاص شدن از فسادی که روز به روز بدتر می‌شود و در همه سطوح و طی توافقی میان احزاب حاکم از همه گروه‌ها رخنه کرده است وجود ندارد. احزابی که کشور را غنایمی دیده و بین خود تقسیم کرده‌اند و برخی هم از فساد برخی دیگر چشم‌پوشی می‌کنند چنانکه اوضاع غیر قابل تحمل می‌شود.»

اوایل هفته جاری یک مقام مسئول در ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که «ریاست جمهوری با همکاری گروهی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات» را تکمیل کرده است. به موجب این قانون جدید، کمیساریایی متشکل از مسئولان قضائی و کارشناسانی تشکیل خواهد شد که به دور از سهم‌خواهی حزبی است. این مقام مسئول توضیح داد:

«در قانون جدید، ۳۰ درصد از تعداد نمایندگان پارلمان کاسته و سن نامزدی نیز به ۲۵ سال کاهش یافته است.»

بر اساس گزارش رویترز، اصلاح قانون انتخابات بخشی از بسته پیشنهادی ایران به دولت عراق برای مهار اعتراضات است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.